Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 731 din 1 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008  pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008  privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, precum si a celor ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009  privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 731 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, precum si a celor ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 14 iulie 2010

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi a celor ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Preuniversitar Sector 1, prin reprezentant legal - preşedinte Gheorghe Stancu, Sindicatul Învãţãmânt Bucureşti, prin reprezentant legal - preşedinte Simina Croitoru, Sindicatul Învãţãmânt Sector 5, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Maria Popa, Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Sector 3, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Vasile Pistritu, precum şi de cãtre Sindicatul Independent din Învãţãmântul Preuniversitar Sector 4, prin reprezentant legal -preşedinte prof. Maria Cornelia Becic, în numele membrilor de sindicat, în dosarele nr. 7.587/3/2009, nr. 2.323/3/2009, nr. 10.271/3/2009, nr. 2.352/3/2009, nr. 2.348/3/2009 şi nr. 6.183/3/2009 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema conexãrii dosarelor nr. 7.890D/2009 - nr. 7.895D/2009, având în vedere obiectul acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 7.891D/2009 nr. 7.895D/2009 la Dosarul nr. 7.890D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, ca urmare a abrogãrii reglementãrii criticate prin <>Legea-cadru nr. 330/2009 .

CURTEA,
Prin încheierile din 11 mai 2009, pronunţate în dosarele nr. 7.587/3/2009 şi nr. 2.323/3/2009, Încheierea din 28 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 10.271/3/2009, precum şi prin încheierile din 3 şi 9 iunie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.352/3/2009, nr. 2.348/3/2009 şi nr. 6.183/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi a celor ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Preuniversitar Sector 1, prin reprezentant legal preşedinte Gheorghe Stancu, Sindicatul Învãţãmânt Bucureşti, prin reprezentant legal - preşedinte Simina Croitoru, Sindicatul Învãţãmânt Sector 5, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Maria Popa, Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Sector 3, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Vasile Pistritu, precum şi de cãtre Sindicatul Independent din Învãţãmântul Preuniversitar Sector 4, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Maria Cornelia Becic, în numele membrilor de sindicat, cu ocazia soluţionãrii unor acţiuni civile având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia apreciazã cã, prin adoptarea acestor ordonanţe de urgenţã, Guvernul refuzã sã aplice o lege adoptatã de Parlament, ceea ce încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se aratã cã Guvernul a adoptat ordonanţele de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzãtor urgenţa acestei reglementãri şi a afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socialã a muncii. Totodatã, se considerã a fi încãlcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat aceste ordonanţe de urgenţã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, apreciind cã prevederile de lege criticate nu conţin în sine nicio reglementare de naturã sã încalce normele constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate formulatã este inadmisibilã şi invocã în acest sens <>deciziile Curţii Constituţionale nr. 842/2009 şi nr. 989/2009.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 privind modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, precum şi cele ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009.
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi legale, autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la statul român, art. 41 alin. (2) privind munca şi protecţia socialã a muncii, art. 47 referitoare la nivelul de trai, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul Guvernului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, precum şi pe cele ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã s-a pronunţat în numeroase rânduri asupra constituţionalitãţii acestor prevederi legale, în cauze în care motivele de neconstituţionalitate, precum şi textele din Legea fundamentalã invocate ca fiind încãlcate erau identice celor din prezenta cauzã.
În acest sens, prin <>Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, sau <>Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, Curtea a constatat cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale.
Totodatã, Curtea observã cã, ulterior sesizãrii instanţei de contencios constituţional, <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã prin <>art. 48 pct. 16 al cap. VI - Dispoziţii finale din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
În aceste condiţii, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , ca acte normative modificatoare ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 , sunt şi ele abrogate.
Faţã de aceastã situaţie, având în vedere cã abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, devin aplicabile dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit cãrora instanţa de contencios constituţional se pronunţã asupra "unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare".

Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi a celor ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Preuniversitar Sector 1, prin reprezentant legal - preşedinte Gheorghe Stancu, Sindicatul Învãţãmânt Bucureşti, prin reprezentant legal preşedinte Simina Croitoru, Sindicatul Învãţãmânt Sector 5, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Maria Popa, Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Sector 3, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Vasile Pistritu, precum şi de cãtre Sindicatul Independent din Învãţãmântul Preuniversitar Sector 4, prin reprezentant legal - preşedinte prof. Maria Cornelia Becic, în numele membrilor de sindicat, în dosarele nr. 7.587/3/2009, nr. 2.323/3/2009, nr. 10.271/3/2009, nr. 2.352/3/2009, nr. 2.348/3/2009 şi nr. 6.183/3/2009 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016