Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 73 din 6 martie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 149/1999     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 73 din 6 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 11 mai 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 149/1999 , excepţie ridicatã de Alexandru Niciporuc în Dosarul nr. 3.197/1999 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind nefondata, arãtând ca dispoziţiile <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1).

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 iunie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 3.197/1999, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 149/1999 , excepţie ridicatã de Alexandru Niciporuc.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), privind neretroactivitatea legii, precum şi ale art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi.
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este "nefondata în raport cu dispoziţiile art. 15 din Constituţie, deoarece încetarea aplicãrii scutirii de plata impozitului pe clãdiri acordatã conform <>art. 16 alin. (3) din Decretul-lege nr. 61/1990 a fost prevãzutã cu începere de la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , şi nu cu efect retroactiv". De asemenea, se considera ca "nefondata excepţia în raport cu art. 16 din Constituţie, dat fiind ca principiul constituţional al egalitãţii cetãţenilor în fata legii se referã la persoane aflate în aceeaşi situaţie juridicã, iar încetarea aplicãrii scutirii de impozit pe clãdiri a fost prevãzutã pentru toate persoanele care au cumpãrat locuinţe în baza <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi nu numai pentru o categorie dintre acestea".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece nu sunt incalcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) şi în art. 16 alin. (1).
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 149/1999 (lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999), dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta îşi înceteazã aplicabilitatea scutirile de impozite şi de taxe acordate în temeiul prevederilor:
a) <>art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, cu modificãrile ulterioare;".
Autorul exceptiei susţine ca acest text de lege incalca urmãtoarele dispoziţii constituţionale:
- art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând dispoziţiile legale criticate prin raportare la prevederile constituţionale invocate în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
I. Referitor la prima critica de neconstituţionalitate Curtea constata ca prin <>art. 16 alin. ultim din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, s-a stabilit ca: "Sunt scutite de impozitul pe clãdiri, pe timp de 10 ani de la data dobândirii, locuintele cumpãrate în condiţiile prezentului decret-lege. Scutirea de impozit se aplica, în continuare, şi locuinţelor care au fost transmise altor persoane, pana la împlinirea termenului de 10 ani." Potrivit <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , pe data intrãrii în vigoare a acestei ordonanţe îşi înceteazã aplicabilitatea scutirile de impozite şi taxe acordate în temeiul prevederilor <>art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 .
Curtea constata ca aceasta reglementare este în concordanta cu dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2), conform cãrora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile", precum şi cu cele ale art. 78, potrivit cãrora "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la data publicãrii sau la data prevãzutã în textul ei". În cauza, începând cu data de 30 decembrie 1998 (data publicãrii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 în Monitorul Oficial al României), prevederile <>art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 şi-au încetat aplicabilitatea, fiind deci neintemeiate susţinerile autorului exceptiei referitoare la retroactivitatea prevederilor legale criticate, întrucât acestea produc efecte numai pentru viitor.
II. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea art. 16 alin. (1) din Constituţie, Curtea constata ca aceasta nu poate fi primitã, deoarece încetarea aplicabilitatii scutirilor de impozite şi taxe, acordate în temeiul prevederilor <>art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 , a fost prevãzutã pentru toate persoanele care au cumpãrat locuinţe în temeiul acestui act normativ, nefiind astfel în prezenta unei discriminãri.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 149/1999 , excepţie ridicatã de Alexandru Niciporuc în Dosarul nr. 3.197/1999 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 martie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016