Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 72 din 5 februarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 72 din 5 februarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 28 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Paul Rezeanu în Dosarul nr. 6349.1/59/03.04.2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public pentru a-şi exprima punctul de vedere faţã de excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale şi convenţionale invocate. Mai mult, susţine cã autorul excepţiei vizeazã aspecte ce ţin de interpretarea şi aplicarea legii, operaţiuni ce constituie atributul exclusiv al instanţei de judecatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 august 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 6349.1/59/03.04.2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului.
Excepţia a fost ridicatã de Paul Rezeanu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect "litigiu privind funcţionarii publici <>Legea nr. 360/2002 ".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 , sunt discriminatorii prin raportare la conţinutul legislativ iniţial al acestui articol, în sensul creãrii unei stãri de inegalitate între agenţi de poliţie cu acelaşi nivel de pregãtire profesionalã. Astfel, unii au beneficiat, sub imperiul reglementãrii anterioare, de recunoaşterea dreptului de a trece în categoria ofiţerilor de poliţie, iar alţii, datoritã noii reglementãri, sunt supuşi unor condiţii restrictive pentru recunoaşterea aceloraşi drepturi "conferite de lege." Or, în opinia autorului excepţiei, dreptul subiectiv al destinatarilor <>Legii nr. 360/2002 , nãscut din momentul intrãrii în vigoare a actului normativ, "nu poate fi desfiinţat decât printr-o prevedere expresã a legii, justificatã de schimbarea condiţiilor de aplicare în conformitate cu prevederile constituţionale ale art. 16".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Aratã cã textul legal criticat nu conţine norme discriminatorii, iar situaţia agenţilor de poliţie aflaţi în funcţie în momentul modificãrii <>Legii nr. 360/2002 este reglementatã prin norme tranzitorii, în sensul neaplicãrii noilor prevederi legale asupra acestei categorii. Mai mult, apreciazã cã în cauza de faţã sunt puse în discuţie aspecte ce ţin de interpretarea textului legal atacat şi care vor fi abordate odatã cu soluţionarea fondului cauzei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã, în punctul sãu de vedere, cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Precizeazã mai întâi cã invocarea excepţiei de neconstituţionalitate cu privire la un text legal în vigoare presupune neconcordanţa acestuia cu prevederile Constituţiei, iar nu raportarea diferenţelor dintre legislaţia anterioarã şi cea actualã la dispoziţiile constituţionale, astfel cã, sub acest aspect, excepţia are caracter inadmisibil. Aratã, apoi, cã o prevedere din legea nouã nu poate fi consideratã neconstituţionalã pentru cã diferã de prevederea din legea veche, raţiunea noii reglementãri legislative fiind, în virtutea principiului neretroactivitãţii legii, tocmai aplicarea sa imediatã şi în mod unitar tuturor situaţiilor identice, create dupã intrarea sa în vigoare.
Avocatul Poporului, prin punctul de vedere transmis Curţii Constituţionale, apreciazã cã prevederile <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt constituţionale, acestea aplicându-se deopotrivã tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri pe considerente arbitrare în cadrul aceleiaşi categorii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, dispoziţii modificate prin <>art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, ordonanţã aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 101/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Dispoziţiile <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului au, în prezent, urmãtoarea redactare: "(7) Agenţii de poliţie care au absolvit studii superioare au dreptul de a participa la concursul pentru ocuparea posturilor de ofiţeri vacante, în condiţiile prezentei legi."
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege menţionat încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, texte referitoare la principiul egalitãţii şi la interzicerea discriminãrii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã, în formularea criticii, autorul excepţiei porneşte de la comparaţia dintre forma veche, abrogatã, a <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului şi cea actualã, cãpãtatã ca urmare a modificãrilor introduse prin <>art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 . Textul de lege criticat, prin care sunt reglementate condiţiile legale necesare pentru trecerea agenţilor de poliţie cu studii superioare (categoria B) în categoria ofiţerilor de poliţie (categoria A), este apreciat ca fiind discriminatoriu, prin raportare la conţinutul legislativ avut anterior modificãrilor introduse prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 , în sensul cã, în prezent, sunt necesare condiţii mai "restrictive" pentru avansarea agenţilor de poliţie, asemenea condiţii fiind inexistente la momentul intrãrii în vigoare a legii.
Curtea observã cã o asemenea criticã de neconstituţionalitate nu poate fi primitã şi excepţia de neconstituţionalitate este, în consecinţã, neîntemeiatã, pentru urmãtoarele considerente:
Neconstituţionalitatea unui text legal nu se poate pretinde prin simpla comparaţie dintre reglementarea veche şi cea nouã, ultima, apreciatã ca fiind mai puţin favorabilã, declanşând automat un aşa-zis conflict de constituţionalitate. În jurisprudenţa sa în materie, de exemplu, prin <>Decizia nr. 44 din 24 aprilie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996, Curtea a reţinut în mod constant faptul cã nu constituie discriminare dacã, prin jocul unor prevederi legale, anumite persoane pot ajunge în situaţii defavorabile, apreciate subiectiv, prin prisma propriilor lor interese, ca defavorabile.
Totodatã, Curtea constatã cã autorul excepţiei de neconstituţionalitate pune în discuţie aspecte specifice operaţiunilor de interpretare şi aplicare a legii, ce constituie atributul exclusiv al instanţei de judecatã. Având în vedere dispoziţiile tranzitorii ale art. 72 alin. (1) şi ale <>art. 73 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 , potrivit cãrora agenţii de poliţie aflaţi în funcţie nu vor fi afectaţi de prevederile referitoare la condiţiile de studii şi stagiu în grad şi au echivalate gradele militare cu gradele profesionale, conform pregãtirii şi studiilor fiecãruia, cu menţinerea drepturilor câştigate anterior, urmeazã ca instanţa de judecatã sã facã interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor legale incidente faţã de situaţia concretã specificã speţei deduse soluţionãrii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Paul Rezeanu în Dosarul nr. 6349.1/59/03.04.2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 februarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016