Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 714 din 31 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea platii indemnizatiilor prevazute de Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 579 din 16 august 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Benke Karoly - magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 privind eşalonarea plãţii indemnizaţiilor prevãzute de Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Toni Popescu în Dosarul nr. 2.805/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal.
La apelul nominal se prezintã, personal, autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei, care apreciazã cã ordonanţa de urgenţã criticatã retroactiveazã, aplicându-se unor situaţii juridice deja încheiate.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând, în acest sens, cã legiuitorul este competent sã stabileascã plata eşalonatã a indemnizaţiilor restante. O atare reglementare nu vizeazã trecutul, ci stabileşte pentru viitor modalitatea de executare a obligaţiilor statului. În fine, se apreciazã cã art. 78 din Constituţie, invocat în susţinerea excepţiei nu are incidenţã în cauzã, întrucât intrarea în vigoare a ordonanţelor de urgenţã este reglementatã prin dispoziţiile art. 115 alin. (5) din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.805/90/2010, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 privind eşalonarea plãţii indemnizaţiilor prevãzute de Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Toni Popescu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva unei decizii emise de o casã judeţeanã de pensii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, cã textul legal criticat este retroactiv, întrucât vizeazã şi deciziile caselor judeţene de pensii emise înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010.
Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, textul legal criticat aplicându-se numai pentru viitor.
Avocatul Poporului considerã cã textul legal criticat este constituţional, legiuitorul fiind în drept sã modifice şi sã completeze legislaţia în materia indemnizaţiilor restante şi sã stabileascã data de la care opereazã producerea efectelor, cu respectarea principiului neretroactivitãţii legii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 privind eşalonarea plãţii indemnizaţiilor prevãzute de Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 25 iunie 2010, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 3: "(1) Plata indemnizaţiilor restante prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se face eşalonat, începând cu anul 2012, de casele judeţene de pensii, respectiv de Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, de casele de pensii din subordinea Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Serviciului Român de Informaţii, dupã cum urmeazã:
a) în situaţia indemnizaţiilor restante al cãror cuantum depãşeşte valoarea a 20 de salarii medii brute:
- în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea sumei restante;
- în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea sumei restante;
- în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea sumei restante;
b) în situaţia indemnizaţiilor restante al cãror cuantum se situeazã între valoarea a 10 salarii medii brute şi cea a 20 de salarii medii brute:
- în anul 2012 se plãteşte 50% din valoarea sumei restante;
- în anul 2013 se plãteşte 50% din valoarea sumei restante;
c) în situaţia indemnizaţiilor restante al cãror cuantum se situeazã sub valoarea a 10 salarii medii brute, plata sumei restante se efectueazã integral în anul 2012.
(2) Salariul mediu brut prevãzut la alin. (1) este salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat, aferent anului 2012.
(3) Eşalonarea prevãzutã la alin. (1) vizeazã exclusiv indemnizaţiile restante, aşa cum au fost definite de art. 2, urmând ca plata indemnizaţiei lunare sã se efectueze conform legii".
Autorul excepţiei considerã cã textele de lege criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind principiul neretroactivitãţii legilor şi art. 78 privind intrarea în vigoare a legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 stabilesc perioada concretã în care urmeazã sã fie executatã plata indemnizaţiilor restante care se achitã beneficiarilor Legii nr. 341/2004. Este de competenţa exclusivã a legiuitorului sã stabileascã procedura şi mãsurile necesare pentru executarea acestora, ţinând seama de realitãţile economico-financiare cu care se confruntã statul. De asemenea, Curtea observã cã, departe de a nega dreptul beneficiarilor Legii nr. 341/2004 la plata acestor indemnizaţii, textul stabileşte un calendar unitar de executare, iar eşalonarea dispusã pe parcursul anilor 2012-2014, dupã caz, nu vizeazã în mod evident trecutul, ci executarea pe viitor a efectelor unui raport juridic nãscut în temeiul Legii nr. 341/2004. Aşadar, art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 nu modificã niciun raport de drept substanţial stabilit anterior intrãrii sale în vigoare, respectiv regimul juridic al indemnizaţiilor celor ce beneficiazã de prevederile Legii nr. 341/2004, ci doar eşaloneazã plata indemnizaţiilor aferente perioadei cuprinse între luna urmãtoare celei în care a fost depusã la Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 documentaţia care a stat la baza preschimbãrii certificatului doveditor prevãzut de Legea nr. 341/2004 şi luna în care se solicitã efectuarea plãţii acestora la instituţiile competente. În consecinţã, Curtea nu poate reţine încãlcarea art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Cu privire la art. 78 din Constituţie, invocat în susţinerea excepţiei, Curtea constatã cã acesta nu are incidenţã în cauzã, întrucât intrarea în vigoare a ordonanţelor de urgenţã este supusã condiţiilor prevãzute de art. 115 alin. (5) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2010 privind eşalonarea plãţii indemnizaţiilor prevãzute de Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Toni Popescu în Dosarul nr. 2.805/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 mai 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Benke Karoly
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: