Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 71 din 26 ianuarie 2004 privind implementarea amendamentelor nr. 20, 21 si 22 la Conventia vamala relativa la transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R. (Conventia T.I.R.), intocmita la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 420/1979
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE CONTROL - AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 aprilie 2004
În temeiul prevederilor art. 59 din Convenţia vamalã relativã la transportul internaţional al mãrfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R.,
ţinând seama de prevederile <>art. 100 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, cu modificãrile ulterioare, şi de prevederile art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.114/2001 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 19 noiembrie 2001, cu modificãrile ulterioare,
directorul general al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor emite urmãtoarea decizie:
ART. 1
Se implementeazã amendamentele nr. 20, 21 şi 22 la Convenţia vamalã relativã la transportul internaţional al mãrfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R. (Convenţia T.I.R.), întocmitã la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care România a aderat prin <>Decretul nr. 420/1979 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 98 din 10 decembrie 1979, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu prevederile art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.114/2001 , cu modificãrile ulterioare.
Directorul general al
Autoritãţii Naţionale a Vãmilor,
Tudor Tãnãsescu
Bucureşti, 26 ianuarie 2004.
Nr. 71.
ANEXĂ
AMENDAMENT NR. 20 LA CONVENŢIA TIR, 1975
Anexa 2, articolul 3, paragraful 11 (a)
Dupã ultima propoziţie a articolului 3, paragraful 11 (a) se insereazã o nouã propoziţie dupã cum urmeazã:
"Nu vor fi solicitate balamale pentru vehicule cu prelate culisante."
Anexa 2, nou articol 4
Se insereazã un nou articol 4 dupã cum urmeazã:
"Articolul 4
Vehicule cu prelate culisante
1. Acolo unde este cazul, se aplicã prevederile articolelor 1, 2 şi 3 ale prezentului regulament vehiculelor cu prelate culisante. In plus, aceste vehicule trebuie sã se conformeze prevederilor prezentului articol.
2. Prelatele culisante, podeaua, uşile şi celelalte pãrţi constitutive ale compartimentului de marfa se vor conforma fie cerinţelor din articolul 3, paragrafele 6, 8, 9 şi 11 ale prezentului regulament, fie celor stipulate la alineatele de la (i) la (vi) de mai jos.
(i) Prelatele culisante, podeaua, uşile şi toate celelalte pãrţi constitutive ale compartimentului de marfa vor fi asamblate astfel încât sã nu poatã fi deschise sau închise fãrã sã se lase urme vizibile.
(ii) Prelata va acoperi elementele solide din partea de sus a vehiculului cu cel puţin o pãtrime din distanţa efectivã dintre chingile de întindere. Prelata va acoperi elementele solide din partea de jos a vehiculului cu cel puţin 50 mm. Deschiderea orizontalã dintre prelatã şi pãrţile solide ale compartimentului de marfa nu poate depãşi 10 mm mãsurat perpendicular pe axa longitudinalã a vehiculului, dupã închiderea şi sigilarea pentru vamã a compartimentului de marfa.
(iii) Sistemul de ghidare a prelatei culisante şi celelalte pãrţi mobile vor fi asamblate astfel încât uşile închise şi sigilate pentru vamã precum şi celelalte pãrţi mobile sã nu mai poatã fi deschise sau închise din afarã fãrã a lãsa urme vizibile. Sistemul de ghidare a prelatei culisante şi celelalte pãrţi mobile vor fi asamblate astfel încât sã fie imposibil accesul la compartimentul de marfa fãrã a se lãsa urme vizibile. Sistemul este descris în schiţa nr. 9 anexatã la prezentul regulament.
(iv) Distanţa orizontalã între inele, folosite în scop vamal, pe pãrţile solide ale vehiculului nu va depãşi 200 mm. Cu toate acestea, spaţiul poate fi mai mare, fãrã a depãşi însã 300 mm între inele pe ambele pãrţi verticale dacã construcţia vehiculului şi a prelatelor este de naturã sã previnã orice acces la compartimentul de marfa, în orice caz, condiţiile prezentate la alineatul (ii) de mai sus trebuie respectate.
(v) Distanţa între chingile de întindere nu va depãşi 600 mm.
(vi) Legãturile folosite pentru fixarea prelatelor de pãrţile fixe ale vehiculului se vor conforma cerinţelor articolului 3, paragraful 9 din prezentul regulament."
Urmãtoarea schiţã nouã se adaugã schiţelor existente din apendicele la anexa 2:
NOTA:C.T.C.E. PIATRA NEAMT
--------------------------
Schiţa nr. 9 - MODEL DE CONSTRUCŢIE A UNUI VEHICUL CU PRELATE CULISANTE - se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina 5. (a se vedea imaginea asociata)
Anexa 7, partea I, articolul 4, paragraful 11 (a)
Dupã ultima propoziţie a articolului 4, paragraful 11 (a) se introduce o nouã propoziţie cu urmãtorul conţinut:
"Nu vor fi solicitate balamale pentru containere cu prelate culisante."
Anexa 7, partea I, articolul 5
Se înlocuieşte articolul 5 cu urmãtorul text:
"Articolul 5
Containere cu prelate culisante
1. Dacã este cazul, prevederile articolelor 1, 2, 3 şi 4 ale prezentului regulament se aplicã containerelor cu prelate culisante. In plus, aceste containere trebuie sã fie conforme prevederilor prezentului articol.
2. Prelatele culisante, podeaua, uşile şi toate celelalte pãrţi constitutive ale containerului vor fi conforme fie prevederilor articolului 4, paragrafele 6, 8, 9 şi 11 ale prezentului regulament, fie celor stipulate la alineatele de la (i) la (vi) de mai jos.
(i) Prelatele culisante, podeaua, uşile şi toate celelalte pãrţi constitutive ale containerului vor fi asamblate astfel încât sã nu poatã fi deschise sau închise fãrã a se lãsa urme vizibile.
(ii) Prelata va acoperi elementele solide din partea de sus a containerului cu cel puţin o pãtrime din distanţa efectivã dintre chingile de întindere. Prelata va acoperi pãrţile solide ale pãrţii de jos a containerului cu cel puţin 50 mm. Deschiderea orizontalã între prelatã şi pãrţile solide ale containerului nu poate depãşi 10 mm perpendicular pe axa longitudinalã a containerului, dupã închiderea şi sigilarea acestuia pentru vamã.
(iii) Sistemul de ghidare a prelatei culisante şi celelalte pãrţi mobile vor fi asamblate astfel încât uşile închise şi sigilate pentru vamã precum şi celelalte pãrţi mobile sã nu mai poatã fi deschise sau închise din afarã fãrã a lãsa urme vizibile. Sistemul de ghidare a prelatei culisante şi celelalte pãrţi mobile vor fi asamblate aşa încât sã fie imposibil accesul la container fãrã a lãsa urme vizibile. Sistemul este descris în schiţa nr. 9 anexatã la prezentul regulament.
(iv) Distanţa orizontalã dintre inele, folosite în scopuri vamale, pe pãrţile fixe ale containerului nu va depãşi 200 mm. Cu toate acestea, spaţiul poate fi mai mare dar nu va depãşi 300 mm între inele pe ambele pãrţi verticale dacã construcţia containerului şi a prelatelor este astfel fãcutã încât sã împiedice orice acces la container, în orice caz, condiţiile stipulate la alineatul (ii) de mai sus trebuie respectate.
(v) Distanţa între chingile de întindere nu va depãşi 600 mm.
(vi) Legãturile folosite pentru fixarea prelatelor de pãrţile fixe ale containerului vor fi conforme prevederilor articolului 4, paragraful 9 din prezentul regulament."
Se adaugã urmãtoarea schiţã nouã schiţelor existente din apendicele la anexa 7, Partea I:
NOTA:C.T.C.E. PIATRA NEAMT
--------------------------
Schiţa nr. 9 - MODEL DE CONSTRUCŢIE A UNUI CONTAINER CU PRELATE CULISANTE - se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina 7. (a se vedea imaginea asociata)
AMENDAMENT NR. 21 LA CONVENŢIA TIR, 1975
Articolul 1, paragraful (a)
Se înlocuiesc cuvintele "operaţiune TIR" cu "transport TIR"
Se şterg ghilimelele de la cuvintele "regim TIR".
Articolul 1, paragrafele de la (b) la (e)
Paragrafele existente de la (b) la (e) devin paragrafele de la (f) la (j).
Articolul 1, noile paragrafe de la (b) la (e)
Se adãugã urmãtoarele paragrafe noi:
"(b) prin "operaţiune TIR" se înţelege partea unui transport TIR efectuatã pe teritoriul unei pãrţi contractante de la un birou vamal de plecare sau de intrare (de trecere) la un birou vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere);
(c) prin "începutul unei operaţiuni TIR" se înţelege cã vehiculul rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate în vederea controlului la biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere), împreunã cu încãrcãtura şi carnetul TIR aferente şi, de asemenea, carnetul TIR a fost acceptat de biroul vamal;
(d) prin "încheierea unei operaţiuni TIR" se înţelege cã vehiculul rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate în vederea controlului la biroul vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere) împreunã cu încãrcãtura şi carnetul TIR aferente;
(e) prin "descãrcarea unei operaţiuni TIR" se înţelege certificarea de cãtre autoritãţile vamale a faptului cã operaţiunea TIR a fost încheiatã corect pe teritoriul unei Pãrţi contractante. Aceasta se stabileşte de autoritãţile vamale pe baza comparãrii datelor sau informaţiilor disponibile la biroul vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere) cu cele disponibile la biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere);"
Articolul 1, paragrafele de la (f) la (j)
Paragrafele existente de la (f) la (j) devin paragrafele de la (k) la (n).
Se modificã urmãtoarele paragrafe noi de la (k) la (m) dupã cum urmeazã:
(k) prin "birou vamal de plecare" se înţelege orice birou vamal al unei Pãrţi contractante unde începe transportul TIR al unei încãrcãturi sau al unei pãrţi din aceasta;
(l) prin "birou vamal de destinaţie" se înţelege orice birou vamal al unei Pãrţi contractante unde se terminã transportul TIR al unei încãrcãturi sau al unei pãrţi din aceasta;
(m) prin "birou vamal de trecere" se înţelege orice birou vamal al unei Pãrţi contractante prin care un vehicul rutier, un ansamblu de vehicule sau un container intrã sau iese din aceastã Parte contractantã în cursul unui transport TIR;"
Articolul 1, paragrafele de la (k) la (l)
Paragrafele existente (k) şi (l) devin paragrafele (p) şi (q).
Articolul 1, noul paragraf (o)
Se adaugã urmãtorul paragraf nou:
"(o) prin "titular" al unui carnet TIR se înţelege persoana cãreia i s-a emis un carnet TIR în conformitate cu prevederile relevante ale Convenţiei şi în numele cãreia a fost întocmitã o declaraţie vamalã sub forma unui carnet TIR indicând intenţia plasãrii mãrfurilor sub regim TIR la biroul vamal de plecare. Titularul este responsabil pentru prezentarea vehiculului rutier, ansamblului de vehicule sau containerului împreunã cu încãrcãtura şi carnetul TIR aferente, la biroul vamal de plecare, la biroul vamal de trecere şi la biroul vamal de destinaţie, cu respectarea corespunzãtoare a celorlalte prevederi relevante ale Convenţiei;"
Articolul 2
Se înlocuiesc cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR".
Articolul 6, noul paragraf 2 bis
Se adaugã urmãtorul paragraf nou:
"2 bis. O organizaţie internaţionalã, aşa cum este definitã în paragraful 2, va fi autorizatã de cãtre Comitetul de gestiune sã-şi asume responsabilitatea organizãrii şi funcţionãrii eficiente a unui sistem internaţional de garanţie cu condiţia ca ea sã accepte aceastã responsabilitate."
Articolul 8, paragraful 4
Se înlocuiesc în a doua propoziţie cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR", iar cuvintele "operaţiunea TIR este reluatã" cu "transportul TIR este reluat".
Se înlocuiesc cuvintele în a doua propoziţie "când mãrfurile vor fi importate" cu "când mãrfurile vor intra în aceste ţãri".
Articolul 10, paragraful 1
Se înlocuieşte textul paragrafului cu urmãtorul text:
"1. Descãrcarea unei operaţiuni TIR trebuie efectuatã fãrã întârziere."
Articolul 10, paragraful 2
Se modificã paragraful 2 dupã cum urmeazã:
"2. Atunci când autoritãţile vamale ale unei ţãri au descãrcat o operaţiune TIR acestea nu mai pot solicita asociaţiei garante plata sumelor menţionate la articolul 8, paragrafele 1 şi 2, cu excepţia cazului în care certificatul de încheiere a fost obţinut într-un mod fraudulos sau abuziv sau dacã încheierea nu a avut loc."
Articolul 11, paragraful 1
Se modificã începutul primei propoziţii dupã cum urmeazã:
"1. În cazul în care o operaţiune TIR nu a fost descãrcatã, autoritãţile competente ...".
Se şterg, la sfârşitul primei propoziţii, cuvintele "sau despre descãrcarea cu rezerve".
Se înlocuiesc în propoziţia a doua cuvintele "în caz de descãrcare obţinutã" cu "în cazul în care certificatul de încheiere a operaţiunii TIR a fost obţinut".
Articolul 11, paragraful 2
Se modificã prima propoziţie dupã cum urmeazã:
"2. Cererea de platã a sumelor menţionate la paragrafele 1 şi 2 ale art. 8 va fi adresatã asociaţiei garante cel mai devreme în termen de trei luni, socotit de la data la care aceastã asociaţie a fost avizatã cã operaţiunea TIR nu a fost descãrcatã sau cã certificatul de încheiere a operaţiunii TIR a fost obţinut în mod abuziv sau fraudulos, dar cel mai târziu în termen de doi ani, socotit de la acea datã."
Articolul 16
În prima propoziţie se înlocuiesc cuvintele "o operaţiune TIR" cu "un transport TIR".
Articolul 17, paragraful 2
Se modificã paragraful 2 dupã cum urmeazã:
"2. Carnetul TIR va fi valabil pentru o singurã cãlãtorie. El va conţine cel puţin numãrul de volete detaşabile care sunt necesare pentru transportul TIR în cauzã."
Articolul 18
În prima propoziţie se înlocuiesc cuvintele "O operaţiune TIR" cu "Un transport TIR".
Articolul 26, paragraful 1
In prima propoziţie se înlocuiesc cuvintele "operaţiunea TIR va fi suspendatã" cu "transportul TIR va fi suspendat", în a doua propoziţie se înlocuiesc cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR".
Articolul 26, paragraful 3
Se înlocuiesc cuvintele "operaţiunea TIR este întreruptã sau reluatã" prin cuvintele "transportul TIR este întrerupt sau reluat".
Articolul 28
Se înlocuieşte textul existent cu urmãtorul text:
"1. Încheierea unei operaţiuni TIR trebuie certificatã de autoritãţile vamale fãrã întârziere, încheierea unei operaţiuni TIR poate fi certificatã cu sau fãrã rezerve: atunci când încheierea este certificatã cu rezerve acestea trebuie sã se bazeze pe elemente legate de operaţiunea TIR în sine. Aceste fapte trebuie notate clar în carnetul TIR.
2. În cazul în care mãrfurile sunt plasate sub un alt regim vamal sau sub un alt sistem de control vamal, toate neregularitãţile ce pot fi constatate sub acel regim vamal sau sistem de control vamal nu trebuie sã fie atribuite titularului carnetului TIR sau oricãrei alte persoane care acţioneazã în numele sãu."
Articolul 29, paragraful 1
Se înlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (k)" cu "articolul 1, subparagraful (p)".
Articolul 40
Se înlocuiesc cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR".
Articolul 42
Se înlocuiesc cuvintele "o operaţiune TIR" cu "un transport TIR".
Anexa 1 la Convenţie
Model de carnet TIR, versiunea 1 şi versiunea 2
Se înlocuiesc, în rubrica 6 pe pagina 1 a coperţii, cuvintele "Ţara de plecare" cu "Tara/Ţãrile de plecare".
Se înlocuiesc, în rubrica 5 pe toate voletele, cuvintele "Ţara de plecare" cu "Ţara/Ţãrile de plecare",
Se înlocuiesc, în rubrica 24 a voletului nr. 2, cuvintele "Certificat de descãrcare" cu "Certificat de încheiere a operaţiunii TIR".
Se modificã, în rubrica 26 a voletului nr. 2, cuvintele "Numãr de colete descãrcate" cu "Numãr de colete pentru care este certificatã încheierea operaţiunii TIR".
Se modificã, la rubrica 3 de pe cotorul voletului nr. 2, cuvintele "Descãrcate -- colete sau obiecte (aşa cum se specificã în manifestul mãrfurilor)" cu "Numãr de colete pentru care a fost certificatã încheierea operaţiunii TIR (aşa cum se specificã în manifestul mãrfurilor)".
Se înlocuiesc la regula nr. 2 din "Reguli referitoare la utilizarea carnetului TIR" cuvintele "operaţiuni TIR" cu "transporturi TIR".
Se înlocuiesc la regula nr. 3 din "Reguli referitoare la utilizarea carnetului TIR" cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR".
Anexa 6, notele explicative 0.1 (b), 0.1 (e) şi 0.1 (e) (i)
Notele explicative existente 0.1 (b), 0.1 (e) şi 0.1 (e) (i) devin notele explicative 0.1 (f), 0.1 (j) şi 0.1 (j) (i).
Anexa 6, noua notã explicativã 0.1 (f)
Se înlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (b)" cu "articolul 1, subparagraful (f)".
Anexa 6, nota explicativã 0.1 (j) (i)
Se înlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (e) (i)" cu "articolul 1, subparagraful (j) (i)".
Anexa 6, nota explicativa 0.2-2
În propoziţia a doua se înlocuiesc cuvintele "operaţiunii TIR" cu "transportului TIR".
Anexa 6, noua notã explicativã 0.6.2 bis
Se adaugã o nouã notã explicativã la articolul 6, noul paragraf 2 bis, ce va avea urmãtoarea formulare:
"0.6.2 bis Relaţiile între o organizaţie internaţionalã şi asociaţiile ei membre vor fi definite prin acorduri scrise privind funcţionarea sistemului internaţional de garanţie."
Anexa 6, noua nota explicativã 0.8.7
Se adaugã o notã explicativã nouã la articolul 8, paragraful 7 ce va avea urmãtoarea formulare:
"0.8.7 Mãsurile ce trebuie luate de autoritãţile competente în vederea solicitãrii plãţii de la persoana sau persoanele direct responsabile trebuie sã includã cel puţin o notificare de nedescãrcare a operaţiunii TIR şi/sau transmiterea cererii de platã titularului carnetului TIR."
Anexa 6, nota explicativã 0.10
Se înlocuiesc cuvintele "Certificarea de descãrcare a carnetului TIR" cu "Certificatul de încheiere a operaţiunii TIR".
Anexa 6, nota explicativã 0.10
Se adaugã cuvântul "etc.", dupã "sigiliilor vamale".
La începutul propoziţiei se înlocuiesc cuvintele "a fost obţinutã" cu "fiind obţinutã".
La sfârşitul propoziţiei se înlocuiesc cuvintele "a fost obţinutã" cu "ar fi fost obţinutã".
Anexa 6, nota explicativã 0,11-1 si 0.11-2
Notele explicative existente 0.11-1 şi 0.11-2 devin notele explicative 0.11-2 şi 0.11-3.
Anexa 6, noua notã explicativã 0.11-1
Se adaugã o nouã notã explicativã la articolul 11, paragraful 1 cu urmãtoarea formulare:
"0.11-1 În plus faţã de notificarea asociaţiei garante, autoritãţile vamale ar trebui sã notifice titularului unui carnet TIR, cât mai curând posibil, faptul cã o operaţiune TIR nu a fost descãrcatã. Aceasta s-ar putea face în acelaşi timp cu notificarea asociaţiei garante."
Anexa 6. noua notã explicativã 0.11-2
Se înlocuiesc cuvintele "vehicule" cu "vehicul".
Anexa 6, nota explicativã 0.21-1
Se înlocuiesc cuvintele "altele decât" cu "precum şi".
Anexa 6, nota explicativã 0.28
Se şterge paragraful 1 al notei explicative 0.28.
Se şterge a treia propoziţie a paragrafului 2 a notei explicative 0.28 la fel ca şi numãrul paragrafului.
Se şterge al treilea paragraf (nenumerotat) al notei explicative 0.28.
AMENDAMENT NR. 22 LA CONVENŢIA TIR, 1975
Articolul 3
Se înlocuieşte textul articolului 3 cu urmãtorul:
"Articolul 3
În scopul aplicãrii dispoziţiilor prezentei Convenţii:
(a) Transporturile trebuie efectuate
(i) cu vehicule rutiere, ansambluri de vehicule sau containere aprobate în prealabil în condiţiile enunţate în cap. III (a), sau
(ii) cu alte vehicule rutiere, alte ansambluri de vehicule sau alte containere, în condiţiile enunţate în cap. III (c), sau
(iii) cu vehicule rutiere sau vehicule speciale cum ar fi autobuze, autocare, macarale, mãturãtoare, betoniere, etc. exportate şi considerate deci ca fiind mãrfuri ce se deplaseazã prin mijloace proprii de la un birou vamal de plecare la un birou vamal de destinaţie în condiţiile enunţate în cap. III (c). În cazul în care aceste vehicule transportã alte mãrfuri, condiţiile menţionate la alineatele (i) sau (ii) de mai sus se vor aplica corespunzãtor;
(b) operaţiunile de transport trebuie garantate de asociaţii agreate în conformitate cu prevederile articolului 6 şi trebuie efectuate sub acoperirea unui carnet TIR, conform modelului din anexa 1 a prezentei Convenţii."
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: