Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 70 din 15 ianuarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 70 din 15 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 25 februarie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii Constituţionale acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate. Deciziile autoritãţii de autorizare privind suspendarea copiilor conforme ale licenţei de transport sunt acte administrative supuse controlului judecãtoresc, astfel cã nu se poate invoca încãlcarea liberului acces la justiţie şi nici a dreptului la apãrare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 iulie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 .
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, având urmãtorul cuprins:
- Art. 39 alin. (2): "Copiile conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se suspendã de cãtre autoritatea de autorizare în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3), referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1), care garanteazã dreptul la apãrare, şi ale art. 52 alin. (1), care consacrã dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 nesocotesc dreptul de acces liber la justiţie şi dreptul la apãrare, deoarece nu precizeazã în mod expres modalitatea, motivele, durata în timp şi nici efectele luãrii de cãtre autoritatea de autorizare a unei decizii de suspendare a copiilor conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport, lãsând toate aceste aspecte la libera şi subiectiva apreciere a autoritãţii. Or, atât timp cât unei persoane nu îi este stabilit ce anume îi este interzis, nu se poate vorbi de încãlcarea legii, iar accesul liber la justiţie şi dreptul la apãrare, chiar dacã pot fi exercitate, rãmân "simple ipoteze".
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã, critica de neconstituţionalitate fiind neîntemeiatã.
Suspendarea de cãtre autoritatea de autorizare a copiilor conforme ale licenţei sau ale autorizaţiei de transport, prevãzutã de dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 constituie o mãsurã necesarã pentru întreruperea desfãşurãrii transportului public local în condiţii ilegale, având în vedere cã a fost dispusã în urma constatãrii sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire de serviciu, precum şi de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului. Curtea constatã însã cã aceastã mãsurã poate fi contestatã în justiţie, atacând în contencios administrativ actul aparţinând autoritãţii de autorizare, prin care este dispusã suspendarea copiilor conforme ale licenţei sau ale autorizaţiei de transport. Prin urmare, având deschisã calea liberului acces la justiţie, operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi afectaţi de mãsura suspendãrii exercitã, în faţa instanţei de judecatã, în mod efectiv şi concret, toate drepturile şi garanţiile specifice unui proces echitabil, inclusiv dreptul la apãrare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016