Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Valer Dorneanu - preşedinte
Marian Enache - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Daniel Marius Morar - judecător
Mona-Maria Pivniceru - judecător
Livia Doina Stanciu - judecător
Simona-Maya Teodoroiu - judecător
Varga Attila - judecător
Cristina Teodora Pop - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, cu privire la acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, şi, în mod special, a dispoziţiilor art. 479, art. 482 lit. h) şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Ministerul Public în Dosarul nr. 2.062/284/2015 al Judecătoriei Răcari, care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 80 D/2016. 2. La apelul nominal răspunde Ministerul Public - Parchetul de pe lângă Judecătoria Răcari, prin doamna procuror Mihaela Ioana Georgescu, lipsind cealaltă parte. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul autorului excepţiei, care pune concluzii de admitere a excepţiei. Referitor la admisibilitatea excepţiei de neconstituţionalitate, se arată că aceasta îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, întrucât a fost invocată în faţa unei instanţe judecătoreşti, respectiv Judecătoria Răcari, are ca obiect o dispoziţie dintr-o lege, respectiv din Codul penal, care era în vigoare în momentul invocării excepţiei, în forma supusă controlului de constituţionalitate, are legătură cu soluţionarea cauzei, aceasta având ca obiect încuviinţarea unui acord de recunoaştere a vinovăţiei încheiat de autorul excepţiei, şi a fost ridicată de procurorul de şedinţă. Pe fond, se arată că acordul de recunoaştere a vinovăţiei este o grefă preluată din sistemul de drept anglo-saxon în sistemul de drept european, grefă incompatibilă cu legislaţia românească, ce încalcă dispoziţiile Legii fundamentale. Se face trimitere la modalitatea de reglementare a instituţiei acordului de recunoaştere a vinovăţiei în sistemul de drept anglo-saxon, mai exact în Regatul Unit, Statele Unite ale Americii şi statele membre ale Commonwealth, state în care acest acord este privit ca o formă de schimb voluntar, convenabilă ambelor părţi implicate, dar în care instituţia analizată este amplu criticată pentru neajunsul de a putea avea ca efect condamnarea unor persoane nevinovate, însă în privinţa cărora există indicii minime că ar putea fi vinovate de săvârşirea unor infracţiuni. De asemenea, se face referire la modalitatea de reglementare a acordului de recunoaştere a vinovăţiei în Franţa şi în Italia şi se conchide că această instituţie este aplicabilă, în statele membre ale Uniunii Europene în care există, doar în cazul infracţiunilor uşoare, aspect de care nu s-a ţinut cont cu ocazia reglementării acordului de recunoaştere a vinovăţiei în România. Se arată că, potrivit legislaţiei româneşti, la data invocării excepţiei, acordul de recunoaştere a vinovăţiei putea fi încheiat în cazul unor pedepse a căror limită specială maximă era de 7 ani, limită ce a fost înlocuită, ulterior, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016, cu cea de 15 ani. Se susţine că, astfel, marea majoritate a infracţiunilor cercetate de organele de urmărire penală cad sub incidenţa acordului de recunoaştere a vinovăţiei. În plus, după modificarea instituţiei criticate prin ordonanţa de urgenţă anterior referită, inculpatul beneficiază de reducerea cu o treime a limitelor speciale de pedeapsă, în cazul pedepsei închisorii, şi de reducerea cu o pătrime a acestor limite, în cazul pedepsei amenzii. În acest fel, legiuitorul a remediat neajunsul legislativ semnalat în momentul invocării excepţiei de neconstituţionalitate. Cu toate acestea, se arată că, aşa cum Curtea Constituţională a statuat, în mod constant, în jurisprudenţa, spre exemplu, prin Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, chiar dacă textul de lege criticat a suferit modificări legislative, sunt supuse controlului de constituţionalitate şi legile, ordonanţele şi dispoziţiile din legi sau din ordonanţe, ale căror efecte juridice continuă să se producă şi după ieşirea lor din vigoare. Prin urmare, o eventuală respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate ar pune părţile în imposibilitatea de a beneficia de efectele deciziei Curţii Constituţionale. Se subliniază faptul că, în acest caz, inculpatul din cauza în care a fost invocată prezenta excepţie nu va beneficia de reducerea cu o treime a limitelor speciale ale pedepsei, în condiţiile încheierii acordului de recunoaştere a vinovăţiei anterior intervenţiei legislative anterior menţionate, la fel ca şi inculpaţii care încheie acorduri ulterior acestor modificări legislative, ajungând să fie discriminat în raport cu aceştia din urmă. Se conchide că textul criticat încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 16 şi art. 21 alin. (3), precum şi prevederile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Se mai arată că, deşi se permite instanţei să respingă acordul de recunoaştere a vinovăţiei atunci când constată că soluţia la care s-a ajuns prin încheierea acordului între procuror şi inculpat este nejustificat de blândă, instanţa nu are dreptul de a proceda în mod similar când soluţia stabilită prin acord este prea aspră prin raportare la fapta săvârşită şi la condiţiile comiterii acesteia. Se susţine că acesta este un alt motiv pentru care textele criticate contravin dispoziţiilor constituţionale şi convenţionale mai sus enumerate. Se mai susţine că acestea contravin prevederilor art. 1 alin. (4) din Constituţie, întrucât dau posibilitatea procurorului să se subroge în atribuţiile judecătorului, dându-i posibilitatea să analizeze probatoriul şi de a stabili cuantumul pedepsei şi modalitatea de executare a acesteia, judecătorului fiindu-i impus să achieseze la pedeapsa negociată. 4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă. Se arată că aspectele invocate în susţinerea excepţiei nu vizează constituţionalitatea textelor criticate, ci istoricul şi modalitatea de reglementare a instituţiei acordului de recunoaştere a vinovăţiei în diferite sisteme de drept. Se arată că dispoziţiile legale criticate au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, prin raportare la critici similare, instanţa de contencios constituţional pronunţând, în acest sens, Decizia nr. 53 din 16 februarie 2016, prin care a statuat că neconstituţionalitatea textului criticat nu poate fi dedusă din compararea regimului juridic al acordului de recunoaştere a vinovăţiei cu cel al recunoaşterii învinuirii în cursul judecăţii, întrucât premisele reglementării modului de stabilire a pedepsei în cele două situaţii procesuale sunt diferite. Se susţine că, în cazul acordului de recunoaştere a vinovăţiei, procurorul şi inculpatul pot să cadă de acord asupra cuantumului pedepsei, inculpatul având, astfel, o certitudine cu privire la acest cuantum, pe când, în cazul procedurii recunoaşterii învinuirii, chiar şi în urma reducerii cu o treime a cuantumului pedepsei închisorii, aceasta este stabilită, în mod unilateral de către instanţă. Se observă că, de altfel, ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu prezenta excepţie de neconstituţionalitate, legiuitorul a modificat instituţia acordului de recunoaştere a vinovăţiei, potrivit criticilor formulate de autorul excepţiei. Cu privire la critica referitoare la art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, se arată că este pusă în evidenţă, de fapt, o lacună legislativă, şi anume imposibilitatea judecătorului de a cenzura acordul de recunoaştere a vinovăţiei şi în ipoteza în care apreciază că pedeapsa este mult prea severă. Se susţine că nici acesta nu este un aspect de neconstituţionalitate şi că, pentru reglementarea sa, legiuitorul a avut în vedere împrejurarea că, atâta vreme cât inculpatul a fost de acord cu cuantumul pedepsei stabilit prin acord, este pur speculativ să se aprecieze că acest cuantum este prea mare, pentru a fi cenzurat. Se mai arată că susţinerea potrivit căreia încheierea acordului de recunoaştere a vinovăţiei se face conform unor criterii de avere reprezintă un alt aspect de domeniul interpretării şi aplicării legii. În fine, referitor la neconstituţionalitatea reglementării în Codul de procedură penală a instituţiei acordului de recunoaştere a vinovăţiei, se arată că aceasta este opţiunea legiuitorului, exprimată conform politicii sale penale, în marja de apreciere prevăzută la art. 61 din Constituţie. CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 5. Prin Încheierea din 12 noiembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 2.062/284/2015, Judecătoria Răcari a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, cu privire la acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, şi, în mod special, a dispoziţiilor art. 479, art. 482 lit. h) şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, excepţie invocată de Ministerul Public, într-un dosar având ca obiect soluţionarea unei cauze penale, în care, între autorul excepţiei şi Parchetul de pe lângă Judecătoria Răcari a fost încheiat un acord de recunoaştere a vinovăţiei. 6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile art. 480 din Codul de procedură penală nu prevăd obligativitatea stabilirii cuantumului pedepsei, în cazul acordului de recunoaştere a vinovăţiei, prin raportare la limitele speciale de pedeapsă prevăzute pentru infracţiunea cu privire la care este încheiat acest acord reduse cu o treime, fiind, astfel, în discordanţă cu dispoziţiile art. 374 alin. (4) şi art. 396 alin. (10) din Codul de procedură penală, care prevăd reducerea obligatorie a acestor limite cu o treime, în cazul în care inculpatul recunoaşte învinuirea şi solicită ca judecata să aibă loc pe baza probelor administrate în cursul urmăririi penale. Se arată că dispoziţiile legale criticate pot genera situaţia în care inculpatului să-i fie aplicată o pedeapsă mult mai grea în cazul încheierii unui acord de recunoaştere a vinovăţiei, faţă de pedeapsa ce i-ar putea fi aplicată în cazul recunoaşterii învinuirii, cu toate că, în cadrul ambelor proceduri, acesta recunoaşte faptele reţinute în sarcina sa de organele de urmărire penală. Pentru aceste motive, se susţine că legiuitorul a reglementat un regim juridic diferit pentru persoane aflate în situaţii juridice similare, cu consecinţa încălcării principiului egalităţii în drepturi, prevăzut la art. 16 din Constituţie, dar şi a dispoziţiilor art. 124 alin. (2) din Legea fundamentală referitoare la înfăptuirea justiţiei. 7. Se susţine, totodată, încălcarea prin prevederile art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală a normelor constituţionale anterior menţionate, precum şi ale prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil, întrucât acestea permit instanţei judecătoreşti să respingă acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în condiţiile în care apreciază că soluţia stabilită este nejustificat de blândă în raport cu gravitatea infracţiunii sau cu periculozitatea infractorului, dar nu permit acesteia să procedeze în mod similar în cazul în care constată că soluţia astfel stabilită este extrem de severă, în raport cu aceiaşi factori. 8. Referitor la prevederile capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, în ansamblul său, se susţine că acestea au determinat apariţia la nivelul parchetelor a unei practici judiciare neunitare. Se arată că anumite parchete procedează la stabilirea pedepselor, cu ocazia încheierii acordului de recunoaştere a vinovăţiei, luând în calcul, în mod exclusiv, posibilităţile financiare ale inculpatului. Prin urmare, se arată că acestea aplică pedeapsa amenzii, în cazul în care inculpatul dispune de resursele materiale necesare pentru a plăti respectiva sumă de bani, sau trimit în judecată, prin emiterea rechizitoriului, în situaţia contrară, urmând ca instanţa să pronunţe o pedeapsă cu închisoarea, cu suspendarea condiţionată a executării acesteia, sau o pedeapsă care să fie executată sub supraveghere. 9. Judecătoria Răcari apreciază că dispoziţiile capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, ce reglementează acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, nu sunt de natură a încălca prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 124 alin. (2) din Constituţie şi că faptul generării de către acestea a unei practici judiciare neunitare la nivelul parchetelor nu reprezintă un aspect de neconstituţionalitate. Pentru acest motiv, verificarea acestor aspecte nu este de competenţa Curţii Constituţionale, ci de competenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. 10. Se susţine, în schimb, că dispoziţiile art. 479 şi art. 482 din Codul de procedură penală sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 16 alin. (1) şi art. 124 alin. (2) din Legea fundamentală, întrucât nu există niciun argument juridic care să justifice reglementarea de către legiuitor, în cazul acordului de recunoaştere a vinovăţiei, a unui regim sancţionator diferit faţă de cel prevăzut în cazul recunoaşterii învinuirii. Se mai arată că prevederile art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală sunt neconstituţionale întrucât nu permit judecătorului să respingă acordul de recunoaştere a învinuirii atunci când constată că pedeapsa stabilită este nejustificat de severă în raport cu gravitatea faptelor săvârşite şi cu periculozitatea infractorului, încălcând în acest fel, dispoziţiile constituţionale referitoare la independenţa judecătorilor, care sunt, astfel, lipsiţi de posibilitatea de a individualiza pedeapsa stabilită, prin aplicarea prevederilor art. 74 din Codul de procedură penală. 11. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. 12. Guvernul opinează că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi, în subsidiar, neîntemeiată. Se face trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 99 din 13 februarie 2007, despre care se apreciază că este aplicabilă mutatis mutandis şi în prezenta cauză, arătându-se că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Pe de altă parte, se face trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 726 din 29 octombrie 2015, despre care, de asemenea, se arată că este aplicabilă, în mod corespunzător, şi în prezenta cauză, motiv pentru care excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. 13. Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât argumentele aduse în susţinerea acesteia vizează modificarea şi completarea dispoziţiilor legale criticate. 14. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: 15. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. 16. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, conform încheierii de sesizare, dispoziţiile capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, cu privire la acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, şi, în mod special, a dispoziţiilor art. 479, art. 482 lit. h) şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală. Din analiza excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea reţine că sunt criticate, în realitate, prevederile capitolului I - Acordul de recunoaştere a vinovăţiei din titlul IV - Proceduri speciale al părţii speciale a Codului de procedură penală şi, în mod special, dispoziţiile art. 480 şi art. 485 alin. (1) lit. b) din acelaşi cod. 17. Dispoziţiile art. 480 şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală aveau, la data invocării excepţiei de neconstituţionalitate, următorul cuprins: - Art. 480: "(1) Acordul de recunoaştere a vinovăţiei se poate încheia numai cu privire la infracţiunile pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau a închisorii de cel mult 7 ani. (2) Acordul de recunoaştere a vinovăţiei se încheie atunci când, din probele administrate, rezultă suficiente date cu privire la existenţa faptei pentru care s-a pus în mişcare acţiunea penală şi cu privire la vinovăţia inculpatului. La încheierea acordului de recunoaştere a vinovăţiei, asistenţa juridică este obligatorie"; - Art. 485 alin. (1) lit. b): "(1) Instanţa, analizând acordul, pronunţă una dintre următoarele soluţii: [...] b) respinge acordul de recunoaştere a vinovăţiei şi trimite dosarul procurorului în vederea continuării urmăririi penale, dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 480-482 cu privire la toate faptele reţinute în sarcina inculpatului, care au făcut obiectul acordului, sau dacă apreciază că soluţia cu privire la care s-a ajuns la un acord între procuror şi inculpat este nejustificat de blândă în raport cu gravitatea infracţiunii sau periculozitatea infractorului.". 18. Ulterior invocării excepţiei de neconstituţionalitate, prin art. II pct. 120-122 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru completarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 23 mai 2016, dispoziţiile art. 480 şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală au fost modificate, având, în prezent, următorul cuprins: - Art. 480: "(1) Acordul de recunoaştere a vinovăţiei se poate încheia numai cu privire la infracţiunile pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau a închisorii de cel mult 15 ani. (2) Acordul de recunoaştere a vinovăţiei se încheie atunci când, din probele administrate, rezultă suficiente date cu privire la existenţa faptei pentru care s-a pus în mişcare acţiunea penală şi cu privire la vinovăţia inculpatului. La încheierea acordului de recunoaştere a vinovăţiei, asistenţa juridică este obligatorie. (3) - Abrogat (4) Inculpatul beneficiază de reducerea cu o treime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei închisorii şi de reducerea cu o pătrime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei amenzii. Pentru inculpaţii minori se va ţine seama de aceste aspecte la alegerea măsurii educative; în cazul măsurilor educative privative de libertate, limitele perioadelor pe care se dispun aceste măsuri, prevăzute de lege, se reduc cu o treime."; - Art. 485 alin. (1) lit. b): "(1) Instanţa, analizând acordul, pronunţă una dintre următoarele soluţii: [...] b) respinge acordul de recunoaştere a vinovăţiei şi trimite dosarul procurorului în vederea continuării urmăririi penale, dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 480-482 cu privire la toate faptele reţinute în sarcina inculpatului, care au făcut obiectul acordului, sau dacă apreciază că soluţia cu privire la care s-a ajuns la un acord între procuror şi inculpat este nelegală sau nejustificat de blândă în raport cu gravitatea infracţiunii sau periculozitatea infractorului". 19. Astfel, prin ordonanţa de urgenţă mai sus menţionată, prevederile art. 480 din Codul de procedură penală au fost completate în sensul arătat în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate. Cum însă, în cauza în care aceasta a fost invocată, produc efecte dispoziţiile legale criticate în forma lor anterioară completării operate prin dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016, Curtea reţine ca obiect al acestei excepţii de neconstituţionalitate prevederile capitolului I din titlul IV al părţii speciale a Codului de procedură penală, cu privire la acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, şi, în mod special, dispoziţiile art. 480 şi art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, în forma avută în vedere la data de 12 noiembrie 2015, data pronunţării încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale. 20. Se susţine că textele criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi şi art. 124 alin. (2) cu privire la înfăptuirea justiţiei. 21. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, referitor la criticile de neconstituţionalitate formulate cu privire la capitolul I - Acordul de recunoaştere a vinovăţiei din titlul IV - Proceduri speciale al părţii speciale a Codului de procedură penală, Curtea constată că aspectele invocate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, respectiv cele potrivit cărora la încheierea acordului de recunoaştere a vinovăţiei procurorii iau în considerare, în mod special, resursele materiale de care dispun inculpaţii, în vederea determinării capacităţii acestora de plată a amenzilor penale, nu constituie veritabile argumente de neconstituţionalitate, ci vizează modalitatea de aplicare a dispoziţiilor legale criticate de către organele judiciare. 22. Cu privire la critica de neconstituţionalitate ce are ca obiect dispoziţiile art. 480 din Codul de procedură penală, Curtea constată că, prin Decizia nr. 53 din 16 februarie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 12 mai 2016, prin care a respins, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 478 alin. (4) din Codul de procedură penală, coroborate cu cele ale art. 102 pct. 288 din Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală a reţinut, în esenţă, că acordul de recunoaştere a vinovăţiei reprezintă o procedură specială ce are ca obiect, conform art. 479 din Codul de procedură penală, recunoaşterea comiterii faptei şi acceptarea încadrării juridice pentru care a fost pusă în mişcare acţiunea penală şi priveşte felul şi cuantumul pedepsei, precum şi forma de executare a acesteia. Potrivit art. 478 din Codul de procedură penală, în cursul urmăririi penale, după punerea în mişcarea acţiunii penale, inculpatul şi procurorul pot încheia un acord, ca urmare a recunoaşterii vinovăţiei de către inculpat. Acordul de recunoaştere a vinovăţiei poate fi iniţiat atât de către procuror, cât şi de către inculpat. Limitele încheierii lui sunt stabilite prin avizul prealabil şi scris al procurorului ierarhic superior, iar efectele sunt supuse aceluiaşi aviz. 23. Spre deosebire de acordul de recunoaştere a vinovăţiei, recunoaşterea învinuirii are loc în faza judecăţii în primă instanţă. Aceasta constituie o procedură simplificată de judecare şi soluţionare a cauzei, în cadrul căreia inculpatul recunoaşte situaţia de fapt reţinută în sarcina sa prin rechizitoriu şi solicită să fie judecat pe baza probelor administrate în faza urmăririi penale şi a înscrisurilor noi prezentate de părţi şi de persoana vătămată. Conform art. 374 alin. (4) din Codul de procedură penală, în cazurile în care acţiunea penală nu vizează o infracţiune care se pedepseşte cu detenţiune pe viaţă, preşedintele completului pune în vedere inculpatului că poate solicita ca judecata să aibă loc numai pe baza probelor administrate în cursul urmăririi penale şi a înscrisurilor prezentate de părţi, dacă recunoaşte în totalitate faptele reţinute în sarcina sa, aducându-i, totodată, la cunoştinţă dispoziţiile art. 396 alin. (10) din Codul de procedură penală. Potrivit acestora din urmă, recunoaşterea de către inculpat a învinuirii are ca efect reducerea cu o treime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei închisorii şi reducerea cu o pătrime a acestor limite în cazul pedepsei amenzii. 24. Curtea a reţinut, de asemenea, că regimul sancţionator prevăzut la art. 396 alin. (10) din Codul de procedură penală în cazul recunoaşterii învinuirii a fost reglementat prin art. 480 alin. (3) din Codul de procedură penală şi pentru cazul încheierii unui acord de recunoaştere a vinovăţiei. Art. 480 alin. (3) din Codul de procedură penală a fost însă abrogat prin dispoziţiile art. 102 pct. 288 din Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii procesual penale, nefiind astfel niciodată în vigoare. 25. Distinct de cele reţinute prin Decizia nr. 53 din 16 februarie 2016, Curtea constată că, prin art. II pct. 121 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016, dispoziţiile art. 480 din Codul de procedură penală au fost completate cu un nou alineat, respectiv alin. (4), conform căruia, în cazul încheierii unui acord de recunoaştere a vinovăţiei, inculpatul beneficiază de reducerea cu o treime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei închisorii şi de reducerea cu o pătrime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei amenzii, aspect ce acoperă pretinsul viciu de neconstituţionalitate invocat de autorul excepţiei. 26. De asemenea, Curtea constată că, potrivit art. 480 din Codul de procedură penală, acordul de recunoaştere a vinovăţiei, la data pronunţării Deciziei nr. 53 din 16 februarie 2016, putea fi încheiat numai cu privire la infracţiunile pentru care legea prevedea pedeapsa amenzii sau a închisorii de cel mult 7 ani, atunci când, din probele administrate, rezultau suficiente date cu privire la existenţa faptei pentru care s-a pus în mişcare acţiunea penală şi cu privire la vinovăţia inculpatului. Prin art. II pct. 120 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016, limita specială maximă a pedepsei pentru care poate fi încheiat acordul de recunoaştere a vinovăţiei a fost extinsă de la 7 ani la 15 ani. 27. Curtea reţine că acest din urmă aspect, precum şi reglementarea acordului de recunoaştere a vinovăţiei, în ansamblul său, chiar şi prin raportare la modalităţile în care acesta este prevăzut în legislaţiile procesual penale ale altor state, reprezintă opţiunea legiuitorului, în acord cu politica sa penală, şi a fost exprimată conform atribuţiei sale constituţionale, stabilite la art. 61 alin. (1) din Constituţie, şi în marja de apreciere prevăzută de acesta. 28. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, Curtea reţine că reglementarea intervenţiei instanţei, prin respingerea acordului de recunoaştere a vinovăţiei, în situaţia în care aceasta constată că, prin acordul încheiat între procuror şi inculpat, s-a ajuns la o soluţie nejustificat de blândă, este expresia încercării legiuitorului de a realiza un just echilibru între aplicarea principiului legalităţii şi cea a principiului oportunităţii. Astfel, textul criticat are ca scop atenuarea caracterului convenţional al acordului de recunoaştere a vinovăţiei, prin sporirea rolului judecătorului în procesul de individualizare a pedepsei, acesta având dreptul de a interveni atunci când pedeapsa stabilită de părţile acordului este disproporţionat de uşoară, prin raportare la gravitatea infracţiunii şi la periculozitatea infractorului. 29. Însă, susţinerea de către autorul excepţiei de neconstituţionalitate a necesităţii reglementării, în mod corespunzător, a ipotezei stabilirii, prin acordul de recunoaştere a vinovăţiei, a unei pedepse nejustificat de mari în raport cu aceiaşi doi factori, prevăzuţi la art. 485 alin. (1) lit. b) teza finală din Codul de procedură penală, apare ca fiind nejustificată, având în vedere scopul încheierii acordului de recunoaştere a vinovăţiei, acela al soluţionării cauzelor penale într-un mod reciproc avantajos atât pentru inculpat, cât şi pentru stat, scop ce reiese din interpretarea sistematică a normelor procesual penale ce reglementează această instituţie. 30. Mai mult, prin aplicarea aceleiaşi metode de interpretare, Curtea constată că, în condiţiile încheierii acordului, inculpatul nu poate fi obligat de către procuror să accepte o soluţie pe care o consideră dezavantajoasă, prin impunerea unei pedepse disproporţionat de mari în raport cu gravitatea infracţiunii şi cu periculozitatea infractorului. De altfel, în situaţia în care inculpatul sau procurorul iniţiază acordul de recunoaştere a vinovăţiei, dar negocierile dintre ei eşuează, neajungându-se la o soluţie reciproc avantajoasă, procesul penal continuă conform regulilor prevăzute în Codul de procedură penală referitoare la urmărirea penală şi la judecată. 31. Având în vedere aceste considerente, Curtea constată că nu poate fi reţinută încălcarea, prin dispoziţiile art. 485 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură penală, a principiului constituţional al egalităţii în drepturi şi nici a dispoziţiilor constituţionale şi convenţionale referitoare la dreptul la un proces echitabil, normele procesual penale în vigoare oferind inculpatului garanţiile necesare evitării situaţiei stabilirii, prin acordul încheiat, a unei pedepse nejustificat de mari. 32. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Ministerul Public în Dosarul nr. 2.062/284/2015 al Judecătoriei Răcari şi constată că dispoziţiile capitolului I - Acordul de recunoaştere a vinovăţiei din titlul IV - Proceduri speciale al părţii speciale a Codului de procedură penală şi, în mod special, dispoziţiile art. 480 şi art. 485 alin. (1) lit. b) din acelaşi cod sunt constituţionale în raport cu criticile formulate. Definitivă şi general obligatorie. Decizia se comunică Judecătoriei Răcari şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 24 noiembrie 2016. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE prof. univ. dr. VALER DORNEANU Magistrat-asistent, Cristina Teodora Pop ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.