Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 674 din 31 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 599 din 24 august 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicatã de statul român prin Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea, în Dosarul nr. 1.511/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã, care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.873D/2010.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 2.393D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, ridicatã de acelaşi autor, în Dosarul nr. 1.157/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 2.393D/2010 la Dosarul nr. 1.873D/2010.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.393D/2010 la Dosarul nr. 1.873D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile art. 51 alin. (1) din Constituţie nu sunt incidente în speţã, iar critica referitoare la pretinsa încãlcare a prevederilor art. 52 alin. (3) din Legea fundamentalã nu este motivatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 25 iunie 2010 şi 28 mai 2010, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989. Excepţia a fost ridicatã de statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea, în cadrul soluţionãrii unor acţiuni prin care se solicitã plata de despãgubiri pentru daunele morale suferite ca urmare a condamnãrilor cu caracter politic şi mãsurilor administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, cu privire la prevederile art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009, cã, prin textul de lege criticat, "legiuitorul a extins în mod abuziv şi nelegal exercitarea dreptului de a introduce acţiune privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, dând mandat oricãrei persoane fizice sau juridice interesate", precum şi parchetului de pe lângã tribunalul în circumscripţia cãruia domiciliazã persoana interesatã, ceea ce aduce atingere art. 51 alin. (1) referitor la dreptul cetãţenilor de a se adresa autoritãţilor publice prin petiţii formulate numai în numele semnatarilor. Autorul excepţiei nu aratã în ce constã încãlcarea adusã art. 52 alin. (3) din Legea fundamentalã.
Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece posibilitatea de a extinde exercitarea dreptului de a introduce acţiune privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora intrã în atribuţiile legiuitorului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatului Poporului considerã cã prevederile art. 4 din Legea nr. 221/2009 sunt constituţionale. În esenţã, s-a reţinut cã dreptul de petiţionare garantat prin dispoziţiile art. 51 alin. (1) din Legea fundamentalã este diferit de dreptul de a introduce acţiuni în justiţie şi cã textul de lege criticat reprezintã o garanţie a faptului cã "hotãrârile judecãtoreşti pronunţate vor putea fi supuse controlului judiciar în vederea dovedirii caracterului politic al acestora, chiar şi dupã decesul persoanelor condamnate".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierile de sesizare, îl constituie prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 11 iunie 2009. Din motivarea excepţiei, Curtea constatã cã, în realitate, sunt criticate din punct de vedere al constituţionalitãţii numai dispoziţiile art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009, text asupra cãruia Curtea, potrivit jurisprudenţei sale, urmeazã sã se pronunţe prin prezenta decizie. Acesta are urmãtorul cuprins: "[...] Cererea poate fi introdusã şi dupã decesul persoanei, de orice persoanã fizicã sau juridicã interesatã ori, din oficiu, de parchetul de pe lângã tribunalul în circumscripţia cãruia domiciliazã persoana interesatã."
Autorul excepţiei considerã cã prevederile art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 51 alin. (1) referitor la dreptul cetãţenilor de a se adresa autoritãţilor publice prin petiţii formulate numai în numele semnatarilor şi art. 52 alin. (3) privind obligaţia statului de a rãspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã nu poate fi reţinutã critica referitoare la încãlcarea prin dispoziţiile art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 a prevederilor art. 51 alin. (1) din Constituţie privind dreptul de petiţionare. Astfel, sesizarea instanţelor judecãtoreşti potrivit art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 de orice persoanã fizicã sau juridicã interesatã ori, din oficiu, de parchetul de pe lângã tribunalul în circumscripţia cãruia domiciliazã persoana interesatã, dupã decesul persoanei, în scopul obţinerii unor despãgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin condamnare nu reprezintã un aspect al dreptului de petiţionare. Aceasta, deoarece dreptul de petiţionare se concretizeazã în cereri, reclamaţii, sesizãri şi propuneri în legãturã cu rezolvarea unor probleme personale sau de grup ce nu presupun calea justiţiei, la care autoritãţile publice au obligaţia de a rãspunde în termenele şi condiţiile stabilite potrivit legii, pe când cererile de chemare în judecatã, ce declanşeazã procesul civil, se rezolvã dupã reguli specifice, proprii activitãţii de judecatã. Prin urmare prevederile art. 51 alin. (1) din Legea fundamentalã nu au incidenţã în cauzã.
În acest sens, Curtea a statuat, spre exemplu, prin Decizia nr. 175 din 15 aprilie 2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 17 mai 2004, Decizia nr. 453 din 20 septembrie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 21 octombrie 2005, şi Decizia nr. 389 din 24 martie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 5 iulie 2011.
În ceea ce priveşte critica privind încãlcarea prin dispoziţiile art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 a dispoziţiilor constituţionale ale art. 52 alin. (3) referitor la rãspunderea patrimonialã a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare, Curtea observã cã aceasta nu este motivatã, aşa încât nu sunt respectate exigenţele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate". Curtea reţine cã simpla indicare a textului constituţional pretins încãlcat, fãrã a arãta motivele pe care se întemeiazã excepţia, nu echivaleazã cu o veritabilã criticã de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicatã de statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea, în dosarele nr. 1.511/90/2010 şi nr. 1.157/90/2010 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 mai 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Cãtãlina Turcu
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: