Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 670 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 17 iunie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991 , excepţie ridicatã de Mariana Rusnac în Dosarul nr. 6.275/2/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilã, fiind aplicabile prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 . Aratã, în acest sens, cã textul de lege criticat a fost abrogat prin <>Legea nr. 354/2009 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii cetãţeniei române nr. 21/1991 , or, Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra prevederilor din legi sau ordonanţe în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 6.275/2/2008, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991 . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Mariana Rusnac într-o cauzã în legãturã cu redobândirea cetãţeniei române.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã, în esenţã, cã limitarea numãrului de cereri ce pot fi depuse în decurs de un an în vederea acordãrii sau redobândirii cetãţeniei române este contrarã prevederilor constituţionale şi convenţionale referitoare la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil. Susţine cã se creeazã şi o inegalitate între cetãţenii moldoveni de naţionalitate românã care depun cererile la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din strãinãtate şi cei care le depun în Republica Moldova.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã primirea nelimitatã a cererilor nu ar determina soluţionarea cu mai mare celeritate a acestora, ci, prin dificultãţile administrative create, ar conduce la o analizã chiar mai îngreunatã şi mai superficialã a acestora.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat prin <>art. I pct. 3 din Legea nr. 354/2009 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. La data ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, acestea aveau urmãtorul cuprins:
- Art. 12 alin. 3: "În situaţia în care, la nivelul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, numãrul solicitanţilor este cu mult mai mare decât capacitatea de procesare a oficiului, se va proceda la programarea acestora în limita a 30.000 de dosare pe an, pentru fiecare oficiu consular."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din Constituţie şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la durata rezonabilã a termenului de soluţionare a cauzelor, precum şi ale art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale cu soluţionarea acesteia, a fost adoptatã <>Legea nr. 354/2009 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii cetãţeniei române nr. 21/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009. Prin art. I pct. 3, aceastã lege abrogã expres dispoziţiile <>art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991 , criticate de autorul excepţiei. Prin urmare, excepţia nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile de admisibilitate prevãzute de <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , şi anume aceea care impune ca textul legal ce formeazã obiectul acesteia sã fie în vigoare. Faţã de momentul pronunţãrii asupra prezentei excepţii, Curtea constatã cã aceasta a devenit inadmisibilã, prevederile <>art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991 fiind abrogate.
Aşadar, ţinând cont de prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991 , excepţie ridicatã de Mariana Rusnac în Dosarul nr. 6.275/2/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 mai 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: