Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 654 din 21 iunie 2002  privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 654 din 21 iunie 2002 privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 506 din 12 iulie 2002

Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
în temeiul prevederilor art. 5 lit. j) şi ale <>art. 8 alin. (4) şi (5) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 791/2001 ,
adopta prezenta decizie.


ART. 1
Se aproba Criteriile şi metodele pentru calculul preţurilor şi al tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 79/2001 privind aprobarea Criteriilor şi metodelor pentru stabilirea preţurilor şi a tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 20 aprilie 2001.
ART. 3
Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor, Departamentul inspecţie, control, sesizãri, reclamaţii, grupe Lteritoriale şi Serviciul legislaţie, contencios vor asigura aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii.
ART. 4
Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
Dan Pantilie

ANEXA 1

CRITERII ŞI METODE
pentru calculul preţurilor şi al tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale

CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Scop

ART. 1
Prezentele criterii şi metode au ca scop fundamentarea şi stabilirea:
a) preţurilor reglementate din sectorul gazelor naturale pentru aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi, denumite în continuare preţuri finale = P(f);
b) tarifelor reglementate pentru inmagazinarea gazelor naturale în depozite subterane operate de titularii licenţei de inmagazinare a gazelor naturale, denumite în continuare tarife de inmagazinare - T(i);
c) tarifelor reglementate pentru transportul gazelor naturale printr-un sistem de transport, denumite în continuare tarife de transport - t(t);
d) tarifelor reglementate pentru distribuţia gazelor naturale prin sistemele de distribuţie operate de titulari ai licenţei de distribuţie, denumite în continuare tarife de distribuţie - T(d).

SECŢIUNEA a 2-a
Definire şi domeniu de aplicare

ART. 2
(1) Preţurile finale - P(f) sunt preţurile la care se realizeazã aprovizionarea consumatorilor captivi cu o cantitate de 1.00 mc 3 gaze naturale, în condiţiile standard de presiune, temperatura şi de calitate a gazelor naturale stipulate în Standard 3317. Preţurile finale au incluse toate taxele, tarifele sau impozitele de orice natura, inclusiv accizele, cu excepţia T.V.A.
(2) Titularii licenţei de distribuţie a gazelor naturale sunt îndreptãţiţi sa factureze şi sa primeascã contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, conform contractelor de furnizare încheiate.
(3) Preţurile finale se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de distribuţie, pe categoriile de consumatori captivi prevãzuţi în anexa nr. 1 şi în funcţie de configuraţia sistemelor prin care se realizeazã furnizarea gazelor naturale.
(4) Preţurile finale se aproba de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumita în continuare ANRGN, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
(1) Tariful de inmagazinare - T(i) reprezintã contravaloarea serviciului prestat de un titular al licenţei de inmagazinare pentru inmagazinarea subterana în depozitul subteran de inmagazinare exploatat de acesta a unei cantitãţi de 1.000 mc gaze naturale, în condiţiile standard de presiune, temperatura şi de calitate a gazelor naturale stipulate în Standard 3317.
(2) Serviciul de inmagazinare subterana a gazelor naturale desemneazã ansamblul de activitãţi şi operaţiuni desfãşurate de un titular al licenţei de inmagazinare pentru sau în legatura cu asigurarea accesului şi rezervarea capacitãţii de depozitare în depozitul subteran operat şi pentru injectia, depozitarea în şi extractia din aceasta capacitate a unor cantitãţi determinate de gaze naturale, pe parcursul unui ciclu de inmagazinare.
(3) Tarifele de inmagazinare se stabilesc diferenţiat, pentru fiecare titular al licenţei de inmagazinare şi pentru fiecare depozit de inmagazinare subterana operat de acesta, în funcţie de caracteristicile tehnico-geologice şi de regimul de exploatare al fiecãrui depozit de inmagazinare subterana.
(4) Tarifele de inmagazinare se stabilesc de ANRGN şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
(1) Tariful de transport - T(t) reprezintã contravaloarea serviciului de transport prestat de un titular al licenţei de transport pentru rezervarea capacitãţii de transport şi transportul prin sistemul de transport al unei cantitãţi de 1.000 mc gaze naturale, în condiţiile standard de presiune, temperatura şi de calitate a gazelor naturale stipulate în Standard 3317.
(2) Serviciul de transport al gazelor naturale desemneazã ansamblul de activitãţi şi operaţiuni desfãşurate de un titular al licenţei de transport pentru sau în legatura cu rezervarea capacitãţii de transport în sistemul de transport operat şi pentru asigurarea accesului şi utilizarea sistemului de transport.
(3) Tarifele de transport se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de transport şi pentru fiecare sistem de transport operat de acesta, în funcţie de caracteristicile tehnice şi de regimul de exploatare al fiecãrui sistem de transport.
(4) Tarifele de transport se stabilesc de ANRGN şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 5
(1) Tariful de distribuţie - T(d) reprezintã contravaloarea serviciului de distribuţie prestat de un titular al licenţei de distribuţie pentru rezervarea capacitãţii de distribuţie şi vehicularea prin sistemul de distribuţie a unei cantitãţi de 1.000 mc gaze naturale, în condiţiile standard de presiune, temperatura şi de calitate a gazelor naturale stipulate în Standard 3317.
(2) Serviciul de distribuţie a gazelor naturale desemneazã ansamblul de activitãţi şi operaţiuni desfãşurate de un titular al licenţei de distribuţie pentru sau în legatura cu asigurarea accesului consumatorului la sistemul de distribuţie, rezervarea capacitãţii de distribuţie în sistemul de distribuţie operat şi pentru utilizarea sistemului de distribuţie.
(3) Tarifele de distribuţie se stabilesc diferenţiat pentru categoriile de consumatori prevãzuţi în anexa nr. 1 şi pentru fiecare titular al licenţei de distribuţie şi/sau sistem de distribuţie operat de acesta, în funcţie de caracteristicile tehnice şi de regimul de exploatare al fiecãrui sistem de distribuţie.
(4) Tarifele de distribuţie nu includ contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi şi/sau a serviciilor prestate de titularii licenţei de distribuţie, în calitate de furnizori de gaze naturale, pentru sau în legatura cu comercializarea gazelor naturale, şi nici impozitul pe gazele naturale din producţia interna.
(5) Tarifele de distribuţie se stabilesc de ANRGN şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

SECŢIUNEA a 3-a
Definiţii

ART. 6
Termenii specifici sunt definiţi în anexa nr. 2.

CAP. 2
Fundamentarea, înaintarea şi analizarea propunerilor de preţuri şi tarife reglementate şi stabilirea acestora

SECŢIUNEA 1
Prevederi generale

ART. 7
(1) Propunerile de preţuri şi tarife reglementate, respectiv cererile de revizuire, precum şi fundamentarea acestora se comunica ANRGN de cãtre:
a) titularii licenţei de distribuţie a gazelor naturale, în cazul preţurilor finale - P(f) şi al tarifelor de distribuţie T(d);
b) titularii licenţei de inmagazinare, în cazul tarifelor de inmagazinare - T(i);
c) titularii licenţei de transport, în cazul tarifelor de transport - T(t).
(2) La cererea fundamentatã a consumatorilor sau a asociaţiilor profesionale ale acestora şi/sau în funcţie de situaţia concretã, ANRGN poate solicita analiza datelor de fundamentare şi revizuirea preţurilor şi/sau a tarifelor de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1).
ART. 8
Datele de fundamentare trebuie completate, pe baza datelor de exploatare obţinute din activitatea curenta, de cãtre:
a) titularii licenţei de distribuţie a gazelor naturale, în cazul propunerilor de preţuri finale - P(f) şi al propunerilor de tarife de distribuţie - T(d);
b) titularii licenţei de inmagazinare, în cazul propunerilor de tarife de inmagazinare - T(i);
c) titularii licenţei de transport, în cazul propunerilor de tarif de transport - T(t).
ART. 9
Datele de fundamentare care stau la baza determinãrii preţurilor şi a tarifelor reglementate, prezentate ANRGN, se stabilesc ca proiectii pentru perioadele prevãzute mai jos, fiind însoţite de prezentarea în aceeaşi structura a realizarilor anului de baza, astfel:
a) propunerile de preţuri finale - P(f) se fundamenteazã ca proiectii pentru o perioada de un an;
b) propunerile de tarife de inmagazinare - T(i) se fundamenteazã ca proiectii pe perioada concesiunii sistemelor de inmagazinare, dar nu mai puţin decât perioada normata de amortizare a investiţiilor convenite prin contractul de concesiune;
c) propunerile de tarif de transport - T(t) se fundamenteazã ca proiectii pe o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de transport, dacã aceasta este mai mica de 3 ani;
d) propunerile de tarife de distribuţie - T(d) se fundamenteazã ca proiectii pe o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de distribuţie, dacã aceasta este mai mica de 3 ani.
ART. 10
(1) Datele de fundamentare sunt cele rezultate din costurile justificate reflectate în ultimul bilanţ contabil încheiat (anul de baza), din programele de investiţii, din contractele de concesiune, de creditare şi/sau de finanţare sau din orice alte angajamente legale, aprobate conform reglementãrilor legale în vigoare şi însuşite de conducãtorul instituţiei.
(2) Fundamentarea va fi facuta pe categorii de cheltuieli şi se determina în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare, specifice fiecãreia dintre acestea.
ART. 11
Datele de fundamentare vor fi însoţite de scurte note explicative privind criteriile de stabilire a acestora. Notele explicative vor prevedea informaţii de piata privind costurile şi preţurile.
ART. 12
În situaţia în care titularii licenţelor de distribuţie, de inmagazinare, respectiv de transport, desfãşoarã simultan o activitate pentru care practica preţuri şi/sau tarife reglementate şi una sau mai multe activitãţi în sau din afarã sectorului gazelor naturale, aceştia au obligaţia sa prezinte ANRGN fundamentarea distinctã a propunerilor de preţuri şi/sau tarife reglementate, dupã caz, precum şi datele privind celelalte activitãţi desfãşurate. Pentru fiecare dintre activitãţile desfãşurate pe baza de preţuri şi tarife reglementate contabilitatea de gestiune va fi organizatã în conturi analitic distincte, cu respectarea reglementãrilor legale în domeniu, astfel încât sa permitã cunoaşterea veniturilor realizate şi a costurilor fixe şi variabile aferente.

SECŢIUNEA a 2-a
Termenele de stabilire, de revizuire şi/sau de actualizare

ART. 13
Propunerile de preţuri şi tarife reglementate împreunã cu datele de fundamentare se comunica ANRGN:
a) pentru preţurile finale - P(f) - pana la data de 30 septembrie a anului în curs pentru anul urmãtor;
b) pentru tarifele de inmagazinare - T(i) - cu 90 de zile înainte de solicitarea autorizaţiei de funcţionare, în cazul sistemelor noi de inmagazinare, respectiv în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul sistemelor de inmagazinare existente;
c) pentru tarifele de transport - T(t) - cu 90 de zile înainte de solicitarea autorizaţiei de funcţionare, în cazul sistemelor noi de transport, respectiv în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul SNT/conductelor de transport existente;
d) pentru tarifele de distribuţie - T(d) - cu 90 de zile înainte de solicitarea autorizaţiei de funcţionare, în cazul sistemelor noi de distribuţie, respectiv în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul sistemelor de distribuţie existente.
ART. 14
ANRGN poate revizui trimestrial preţurile finale - P(f), din proprie initiativa sau la cererea fundamentatã a titularilor licenţei de distribuţie, dacã preţul mediu ponderat - P(MP) considerat la stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã cu cel puţin 45 de zile calendaristice anterior datei de intrare în vigoare a noilor preţuri finale.
ART. 15
ANRGN poate revizui anual tarifele de inmagazinare - T(i), din proprie initiativa sau la cererea fundamentatã a titularilor licenţei de inmagazinare, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are, în termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã pana la data de 1 ianuarie a fiecãrui an.
ART. 16
ANRGN poate revizui semestrial tarifele de transport - T(t), din proprie initiativa sau la cererea fundamentatã a titularilor licenţei de transport, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are, în termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGN cu cel puţin 90 de zile calendaristice anterior datei de intrare în vigoare a noilor tarife de transport.
ART. 17
ANRGN poate revizui semestrial tarifele de distribuţie - T(d), din proprie initiativa sau la cererea fundamentatã a titularilor licenţei de distribuţie, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare considerate la stabilirea acestora are, în termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGN cu cel puţin 90 de zile calendaristice anterior datei de intrare în vigoare a noilor tarife de distribuţie.
ART. 18
Cererile de revizuire pot fi comunicate şi în alte termene, în caz de forta majorã sau în caz fortuit. Solicitantul are obligaţia sa notifice ANRGN situaţia constatatã, înãuntrul cazului de forta majorã sau cazului fortuit ori în termen de 15 zile calendaristice de la data încetãrii unui asemenea eveniment, respectiv în termenul prevãzut prin contractul de concesiune.
ART. 19
ANRGN poate actualiza lunar nivelul preţurilor şi al tarifelor reglementate cu indicele preţurilor de consum, din proprie initiativa sau la solicitarea titularilor licenţelor de distribuţie, de transport şi/sau de inmagazinare, în situaţia în care acesta are o variatie mai mare de +/-1,5% fata de data intrãrii în vigaore a preţurilor şi tarifelor curente.

SECŢIUNEA a 3-a
Înaintarea propunerilor de preţuri şi tarife reglementate şi a cererilor de revizuire a acestora

ART. 20
Propunerile de preţuri şi tarife reglementate sau, dupã caz, cererile de revizuire sau de actualizare a acestora, împreunã cu datele de fundamentare, se comunica ANRGN de cãtre titularii licenţei de distribuţie, licenţei de inmagazinare sau licenţei de transport în termenele cerute în prezentele criterii şi metode. Nedepunerea acestora în termen atrage aplicarea de sancţiuni, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitãţilor din sectorul gazelor naturale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 463/2001 .
ART. 21
Datele de fundamentare ce stau la baza propunerilor de preţuri şi tarife reglementate vor fi însoţite de:
a) declaraţia de inaintare a propunerii de preţuri şi/sau tarife reglementate sau, dupã caz, a cererii de revizuire sau actualizare;
b) dovada achitãrii la zi a tarifelor pentru acordarea de autorizaţii şi/sau licenţe;
c) nominalizarea scrisã a persoanei împuternicite sa ofere informaţii şi lãmuriri privind propunerile înaintate.
ART. 22
În cazul cererilor de revizuire/actualizare comunicate ANRGN în cursul aceluiaşi an calendaristic pentru care acestea au fost stabilite nu este necesarã prezentarea actelor prevãzute la art. 21 lit. b) şi c), dacã nu sunt modificãri fata de datele înscrise în propunerile de preţuri şi/sau tarife reglementate.
ART. 23
Existenta tuturor actelor, corespunzãtor prevederilor art. 21 şi 22, constituie condiţie obligatorie pentru înregistrarea şi analizarea propunerilor sau cererilor înaintate. Propunerea, respectiv cererea, se considera comunicatã ANRGN la data înregistrãrii, iar asigurarea depunerii în termen este obligaţia solicitantului.

SECŢIUNEA a 4-a
Analiza propunerilor de preţuri şi tarife reglementate şi a cererilor de revizuire a acestora; emiterea ordinului preşedintelui ANRGN

ART. 24
În termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea declaraţiei de inaintare a propunerii de preţ şi/sau tarif reglementat, respectiv de la înregistrarea cererii de revizuire a acestora, Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN analizeazã datele de fundamentare prezentate.
ART. 25
La împlinirea termenului prevãzut la art. 24 Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN prezintã rezultatele analizei propunerilor de preţuri şi tarife reglementate printr-un raport de analiza, care se transmite Consiliului consultativ din cadrul ANRGN şi titularului licenţei de distribuţie, de transport şi/sau inmagazinare interesat, dupã caz.
ART. 26
În termen de 10 zile calendaristice de la primirea raportului de analiza titularul licenţei, precum şi Consiliul consultativ îşi exprima punctele de vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia, împreunã cu motivarea punctelor de vedere. În cazul neprezentarii acestor puncte de vedere în termenul menţionat raportul de analiza se considera acceptat.
ART. 27
În cazul contestarii raportului de analiza de cãtre oricare dintre cei prevãzuţi la art. 25 Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN va organiza, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea punctelor de vedere, o intalnire de consultãri şi clarificãri cu reprezentanţii Consiliului consultativ din cadrul ANRGN şi cu cei ai titularului de licenta interesat. Rezultatele intalnirii se consemneazã într-o minuta semnatã de toţi cei prezenţi.
ART. 28
Raportul de analiza, însoţit de punctele de vedere prevãzute la art. 26 şi, dupã caz, de minuta prevãzutã la art. 27, se înainteazã Comitetului de reglementare.
ART. 29
Comitetul de reglementare adopta hotãrârea privind stabilirea sau, dupã caz, revizuirea preţurilor şi a tarifelor reglementate.

CAP. 3
Metodele de calcul al preţurilor şi tarifelor reglementate

SECŢIUNEA 1
Tariful de inmagazinare - T(i)

ART. 30
(1) Tariful de inmagazinare - T(i) se determina prin alocarea valorii medii a serviciului de inmagazinare subterana aferentã unui ciclu de inmagazinare la capacitatea medie rezervatã a depozitului de inmagazinare şi se calculeazã cu formula:
T(i) = (C[opiNM] + P[iNM])/Q(r),
în care:
a) C(opiNM) = costurile medii totale aferente operarii depozitului de inmagazinare într-un ciclu de inmagazinare, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare în termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
b) P(iNM) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de inmagazinare, acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului;
c) Q(r) = capacitatea operationala totalã a depozitului, pusã la dispoziţie utilizatorilor şi rezervatã pentru inmagazinare.
(2) Tariful de inmagazinare are în structura sa o componenta pentru rezervarea de capacitate, o componenta aferentã ciclului de injecţie şi una aferentã ciclului de extracţie a gazelor naturale din depozitul de inmagazinare, stabilite de ANRGN.
(3) Componenta aferentã rezervarii de capacitate cuantifica costurile fixe - independente de cantitãţile inmagazinate - şi se calculeazã în funcţie de capacitatea operationala totalã de inmagazinare pusã la dispoziţie utilizatorilor.
(4) Componentele aferete ciclului de injecţie, respectiv ciclului de extracţie a gazelor naturale din depozitul de inmagazinare, cuantifica costurile variabile - dependente de cantitãţile inmagazinate - şi se calculeazã în funcţie de programul de injecţie, respectiv de extracţie din depozit.
ART. 31
Valoarea serviciului de inmagazinare reprezintã venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi recuperarea investiţiilor în construcţia sistemelor de inmagazinare, în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al deţinãtorului de licenta de inmagazinare, inclusiv un profit reglementat.
ART. 32
(1) Costurile de operare - C(opiNM) reprezintã totalul costurilor deţinãtorului de licenta de inmagazinare aferente operarii sistemului de inmagazinare într-un ciclu complet de injecţie/extracţie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteazã conform reglementãrilor legale în vigoare, pentru urmãtoarele elemente:
a) cheltuieli cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de inmagazinare, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuieli cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate, la fondurile speciale, altele de acceasi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementãrilor legale în vigoare;
d) cheltuieli financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii operarii sistemului de inmagazinare;
e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea, sume destinate proprietarilor de terenuri;
f) amortizarea mijloacelor fixe;
g) cota de dezvoltare, calculatã conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - C(opiNM) menţionate la alin. (1) pe perioada de fundamentare a tarifului vor fi aduse în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 33
(1) Costurile de operare - C(opiNM) se repartizeazã în:
a) costuri fixe, independente de cantitãţile inmagazinate, ce acoperã amortizarea investiţiilor în depozitul de inmagazinare, cheltuielile legate direct de menţinerea în siguranta a depozitului de inmagazinare, precum şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea depozitului subteran;
b) costuri variabile, dependente de cantitãţile inmagazinate, ce acoperã cheltuielile generate de injectia, respectiv extractia gazelor naturale din depozitele subterane şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea depozitului subteran.
(2) În costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de inmagazinare, realizate în regie proprie sau cu terţi, cu excepţia cheltuielilor privind echipamentele de suprafata;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul şi din cheltuielile administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea depozitului de inmagazinare: redevenţe, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare;
- cheltuielile privind autorizarea şi licentierea titularului de licenta de inmagazinare;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.
(3) Alocarea costurilor variabile pe componenta aferentã inmagazinarii, respectiv extractiei gazelor naturale din depozitul subteran, se realizeazã proporţional cu cheltuielile generate de fiecare dintre acestea.
ART. 34
(1) Profitul aferent activitãţii de inmagazinare P(iNM), considerat ca limita maxima la calculul tarifului de inmagazinare, reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete aferente sistemului de inmagazinare şi se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totalã a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, conform formulei:
P(iNM) = r(iNM) x V(afnINM),
în care:
a) P(iNM) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de inmagazinare, acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) r(iNM) = rata reglementatã a profitului de 10%;
c) V(afnINM) = valoarea totalã în termeni comparabili a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare.
(2) Valoarea totalã a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare - V(afnINM) se calculeazã ca medie aritmetica a valorii rãmase a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, pentru perioada de fundamentare a tarifului, şi va fi adusã în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.

SECŢIUNEA a 2-a
Metoda de calcul a tarifului de transport - T(t)

ART. 35
Tariful de transport - T(t) se determina prin alocarea valorii serviciului de transport la capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor şi la cantitãţile de gaze naturale transportate pentru aceştia pe distanţele corespunzãtoare şi se calculeazã cu o formula binomiala de tipul:
T(t) = α + â x d,
ai carei termeni au urmãtoarele semnificatii:
a) α - cuantifica costurile fixe, independente de cantitãţile transportate, şi se calculeazã în funcţie de capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor;
b) â - cuantifica costurile variabile, dependente de cantitãţile transportate, şi se calculeazã în funcţie de cantitãţile de gaze naturale transportate şi de distanţele de transport corespunzãtoare;
c) d - reprezintã distanţele de transport.
ART. 36
Valoarea serviciului - V(ST) este venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi recuperarea investiţiilor în sistemul de transport în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al titularului licenţei de transport, inclusiv un profit reglementat, şi se calculeazã cu formula:
V(ST) = C(opST) + P(t),
în care:
a) V(ST) = valoarea serviciului de transport prin sistem;
b) C(opST) = costurile medii totale aferente operarii sistemului de transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare în termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
c) P(t) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de transport acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului.
ART. 37
(1) Costurile de operare - C(opST) reprezintã totalul cheltuielilor pentru operarea sistemului de transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteazã conform reglementãrilor legale în vigoare, pentru urmãtoarele elemente:
a) cheltuielile cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de transport, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate şi la fondurile speciale, altele de aceeaşi natura;
c) cheltuielile administrative - energie, materiale, sevicii specifice şi altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementãrilor legale în vigoare;
d) cheltuielile financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii operarii sistemului de transport; e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe;
h) cota de dezvoltare, calculatã conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - C opST menţionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 38
(1) Profitul aferent activitãţii de transport P(t), considerat ca limita maxima la calculul tarifului de transport (T(t), reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete aferente sistemului de transport, inclusiv activele fixe nete concesionate, şi se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totalã a activelor fixe nete aferente, prin formula:
P(t) = r(tr) x V(afnST),
în care:
a) P(t) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de transport, acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) r(tr) = rata profitului, consideratã la 10%;
c) V(afnST)= valoarea totalã în termeni comparabili a activelor fixe nete ale sistemului de transport, inclusiv a activelor fixe nete concesionate.
(2) Valoarea totalã a activelor fixe nete aferente sistemului de transport - V(afnST) se calculeazã ca medie aritmetica a valorii rãmase a activelor fixe nete aferente sistemului de transport, pentru perioada de fundamentare a tarifului, şi va fi adusã în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 39
Capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor reprezintã suma produselor dintre capacitatile rezervate de aceştia pentru transportul gazelor naturale la varful de consum şi distanţele corespunzãtoare de transport.
ART. 40
Coeficienţii α şi â, prevãzuţi la art. 35, se calculeazã prin alocarea valorii serviciului de transport în costuri fixe, independente de cantitãţile transportate, şi în costuri variabile, dependente de cantitãţile transportate; costurile fixe şi costurile variabile se aloca la rândul lor în costuri dependente de distanţele de transport şi costuri independente de distanţele de transport.
ART. 41
(1) Coeficienţii de alocare a valorii serviciului de transport în costuri fixe şi costuri variabile şi în costuri independente şi dependente de distanţele de transport se stabilesc luându-se în considerare urmãtoarele elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitãţile transportate, acoperã amortizarea investiţiilor în sistemul de transport, cheltuielile legate direct de asigurarea accesului terţilor la reţea, de continuitatea în funcţionare şi menţinerea în siguranta a sistemului de transport, precum şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea acestuia;
b) costurile variabile, dependente de cantitãţile transportate, acoperã cheltuielile generate de operarea sistemului de transport (utilizarea sistemului prin transportul cantitãţilor de gaze naturale) pe distanţele de la punctele de preluare la punctele de livrare, servicii tehnologice de sistem specifice şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea sistemului de transport.
(2) În costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de transport, realizate în regie proprie sau cu terţi;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul şi din cheltuielile administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea sistemului de transport: redevenţe, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare;
- cheltuielile privind autorizarea şi licentierea titularului de licenta de transport;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.
(3) Alocarea costurilor fixe şi variabile în costuri independente şi dependente de distanţele de transport se realizeazã proporţional cu cheltuielile pe care lungimea sistemului de transport le genereazã titularului de licenta.

SECŢIUNEA a 3-a
Metoda de calcul a tarifelor de distribuţie - T(d)

ART. 42
(1) Tarifele de distribuţie T(d) se determina prin alocarea valorii serviciului de distribuţie la capacitatea de distribuţie pusã la dispoziţie consumatorilor şi la cantitãţile de gaze naturale livrate acestora, în funcţie de cererea de consum a diferitelor clase de consumatori, şi se calculeazã cu o formula binomiala de tipul:
T(d) = Ab + ã x q,
în care:
a) Ab = abonament lunar, pentru rezervarea capacitãţii de distribuţie în sistemul de distribuţie operat. Abonamentul lunar - Ab cuantifica costurile implicate de operarea şi exploatarea sistemului de distribuţie, independente de volumele de gaze naturale distribuite, şi se calculeazã diferenţiat pe categoriile de consumatori cuprinse în anexa nr. 1, în funcţie de capacitatea de distribuţie rezervatã la vârf de consum;
b) ã - cuantifica costurile dependente de volumele de gaze naturale vehiculate prin sistemul de distribuţie, respectiv utilizarea sistemului de distribuţie, şi se calculeazã în funcţie de cantitãţile de gaze naturale distribuite;
c) q - reprezintã cantitãţile de gaze naturale distribuite.
(2) Tarifele de distribuţie nu includ contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi şi nici costurile totale de comercializare aferente sau impozitul pentru gazele naturale din producţia interna.
(3) Abonamentul lunar - Ab nu este inclus în contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, respectiv în contravaloarea serviciilor prestate consumatorilor eligibili prin utilizarea sistemului de distribuţie, şi se evidenţiazã distinct în facturile emise de distribuitor.
(4) Pentru consumatorii captivi de gaze naturale componenta ã a tarifului de distribuţie se include în contravaloarea gazelor naturale furnizate.
ART. 43
Valoarea serviciului - V(SD) reprezintã venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi recuperarea investiţiilor în sistemul de distribuţie în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al titularului licenţei de distribuţie a gazelor naturale, inclusiv un profit reglementat, şi se calculeazã cu formula:
V(SD) = C(opdSD) + P(d),
în care:
a) V(SD) = valoarea serviciului de distribuţie;
b) C(opdSD) = costurile medii totale aferente operarii sistemului de distribuţie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare în termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
c) P(d) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de distribuţie, acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului.
ART. 44
(1) Costurile de operare - C(opdSD) reprezintã totalul cheltuielilor pentru operarea sistemului de distribuţie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteazã conform reglementãrilor legale în vigoare, pentru urmãtoarele elemente:
a) cheltuielile cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de distribuţie, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate şi la fondurile speciale, altele de aceeaşi natura.
c) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementãrilor legale în vigoare;
d) cheltuielile financiare reprezentând costul creditelor destinate operarii sistemului de distribuţie;
e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe;
h) cota de dezvoltare, calculatã conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - C opdSD menţionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 45
(1) Profitul aferent activitãţii de distribuţie P(d), considerat ca limita maxima la calculul tarifului de distribuţie - T(d), reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete aferente sistemului de distribuţie şi se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totalã a activelor fixe nete aferente, prin formula:
P(d) = r(d) x V(afnSD),
în care:
a) P(d) = limita maxima a profitului aferent activitãţii de distribuţie acceptatã de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) r(d) = rata profitului, consideratã la 10%;
c) V(afnSD) = valoarea totalã în termeni comparabili a activelor fixe nete ale sistemului de distribuţie.
(2) Valoarea totalã a activelor fixe nete aferente sistemului de distribuţie - V afnSD se calculeazã ca medie aritmetica a valorii rãmase a activelor fixe nete aferente sistemului de distribuţie, pentru perioada de fundamentare a tarifului, şi va fi adusã în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 46
Capacitatea de distribuţie pusã la dispoziţie consumatorilor reprezintã suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor conectati la sistemul de distribuţie, exclusiv suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor intreruptibili din sistem, în condiţiile varfului de consum.
ART. 47
Coeficienţii Ab şi ã, prevãzuţi la art. 42, se calculeazã prin alocarea costului serviciului de distribuţie în costuri fixe, independente de volumele distribuite, şi în costuri variabile, dependente de volumele distribuite şi de gradul de utilizare a debitului maxim instalat.
ART. 48
(1) Coeficienţii de alocare a valorii serviciului de distribuţie în costuri fixe şi costuri variabile se stabilesc luându-se în considerare urmãtoarele elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitãţile distribuite, acoperã amortizarea investiţiilor în sistemul de distribuţie pentru asigurarea debitelor orare maxime de livrare în perioada varfului de consum orar, inclusiv cele privind asigurarea accesului terţilor la reţea, cheltuielile legate direct de menţinerea în siguranta a sistemului de distribuţie, precum şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea acestuia;
b) costurile variabile, dependente de cantitãţile furnizate, acoperã cheltuielile generate de operarea sistemului de distribuţie în funcţie de gradul de utilizare a debitelor maxime instalate (utilizarea sistemului prin livrarea efectivã a cantitãţilor de gaze naturale la consumatorii finali) şi o parte din cheltuielile generale legate de administrarea sistemului de distribuţie.
(2) În costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de distribuţie, realizate în regie proprie sau cu terţi;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul şi din cheltuielile administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea sistemului de distribuţie: redevenţe, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare, sume destinate proprietarilor de terenuri;
- cheltuielile privind autorizarea şi licentierea titularului de licenta de distribuţie;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.

SECŢIUNEA a 4-a
Metoda de calcul a preţului final la gazele naturale - P(f)

ART. 49
(1) Preţul final - P(f) reprezintã contravaloarea furnizarii şi distribuţiei de cãtre titularul licenţei de distribuţie a unei cantitãţi de 1.000 mc de gaze naturale consumatorilor captivi.
(2) Preţul final - P(f) se determina prin aditionarea la preţul mediu ponderat (P[MP]) al gazelor naturale achiziţionate de titularul licenţei de distribuţie a componentei y a tarifului reglementat pentru distribuţia gazelor naturale şi a profitului comercial reglementat al distribuitorului, cu o formula de tipul:
P(f) = P(MP) + ã + P(COM),
în care:
a) P(f) = preţul final la consumator;
b) P(MP) = preţul mediu ponderat pentru 1.000 mc de gaze naturale în condiţii standard de presiune şi temperatura;
c) y = componenta a tarifului de distribuţie, stabilitã potrivit prevederilor secţiunii a 3-a "Metoda de calcul a tarifelor de distribuţie";
d) P(COM) = limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptatã de ANRGN la aprobarea preţurilor reglementate, pentru perioada de fundamentare a preţului.
ART. 50
Preţul mediu ponderat - P(MP) se determina prin divizarea sumei costurilor de achiziţie, a costurilor de transport şi/sau de inmagazinare şi a costurilor comerciale, inclusiv a profitului aferent activitãţii de comercializare, la cantitatea totalã de gaze naturale comercializate, prin formula:
P(MP) = (C[ACH] + C[INM] + C[TRS] + C[IMP] + C[COM])/Q(cf),
în care:
a) C(ACH) = costurile totale de achiziţie a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului;
b) C(INM) = costurile totale de inmagazinare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului;
c) C(TRS) = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului;
d) C(IMP) = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale, pe perioada de fundamentare a preţului;
e) C(COM) = costurile totale de comercializare aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului;
f) Q(cf) = cantitatea totalã de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului.
ART. 51
Costurile totale de achiziţie - C(ACH) a gazelor naturale se determina cu formula:
C(ACH) = Σ(Pi x Qi),
în care:
a) Pi = preţul stipulat în contractul de furnizare cu furnizorul "i" pentru cantitatea de gaze naturale Qi; preţul rezulta prin negociere, ţinându-se seama de mecanismele concurentiale ale pieţei şi apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi, în condiţiile asigurãrii viabilitatii financiare a producãtorilor, şi avându-se în vedere protejarea intereselor legitime ale consumatorilor.
b) Qi = cantitatea de gaze naturale contractatã cu furnizorul "i" destinatã alimentarii consumatorilor captivi, exclusiv consumul tehnologic;
ART. 52
(1) Costurile totale de inmagazinare - C(INM) reprezintã totalul costurilor suportate de titularul licenţei de distribuţie pentru inmagazinarea subterana a unor cantitãţi de gaze naturale, achiziţionate de acesta anterior sezonului rece şi destinate acoperirii varfului de consum, şi se determina cu formula:
C(INM) = ΣQ(INM) x (T[t]) + T[i]),
în care:
a) Q(INM) = cantitatea de gaze naturale achizitionata în vederea inmagazinarii, conform programului de inmagazinare şi necesarului de consum al consumatorilor captivi în perioada sezonului rece;
b) T(t) = tariful de transport, dacã gazele naturale ce vor fi inmagazinate sunt transportate prin sisteme de transport anterior inmagazinarii;
c) T(i) = tariful de inmagazinare.
(2) În situaţia în care, potrivit prevederilor contractului de achiziţie, furnizorul de gaze naturale livreaza cantitãţi de gaze naturale din inmagazinare, costul inmagazinarii se considera inclus în preţul de achiziţie al gazelor naturale, iar costurile totale de inmagazinare - C(INM) vor fi considerate zero.
ART. 53
(1) Costurile totale de transport - C(TRS) reprezintã totalul costurilor suportate de titularul licenţei de distribuţie pentru transportul cantitãţilor de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, inclusiv gazele naturale proprii extrase din inmagazinare prin sistemul de transport, şi se determina cu formula:
C(TRS) = ΣQ(T) x T(t),
în care:
a) C(TRS) = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a preţului;
b) Q(T) = cantitatea de gaze naturale transportatã prin sistemul de transport, inclusiv gazele naturale proprietate a titularului licenţei de distribuţie extrase din inmagazinare;
c) T(t) = tariful de transport.
(2) În situaţia în care, potrivit contractului de achiziţie, furnizorul de gaze naturale livreaza cantitãţile de gaze naturale cu transportul inclus, costurile totale de transport - C(TRS) vor fi considerate zero.
ART. 54
(1) Costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale - C IMP reprezintã totalul costurilor suportate de titularul licenţei de distribuţie pentru plata impozitului pentru gazele naturale din producţia interna livrate consumatorilor captivi, pentru perioada de fundamentare a preţului, şi se determina cu formula:
C(IMP) = Imp x Q(I),
în care:
a) C(IMP) = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale;
b) Imp = impozitul pe gazele naturale din producţia interna, stabilit potrivit reglementãrilor legale în vigoare, pe perioada de fundamentare a preţului;
c) Q(I) = cantitatea de gaze naturale din producţia interna, destinatã livrãrii cãtre consumatorii captivi, pe perioada de fundamentare a preţului.
(2) În situaţia în care furnizorul de gaze naturale are obligaţia achitãrii impozitului pe gazele naturale din producţia interna, acesta se considera inclus în preţul de achiziţie al gazelor naturale, iar costurile cu impozitul pentru gazele naturale - C(IMP) vor fi considerate zero.
ART. 55
(1) Costurile totale de comercializare C(COM) reprezintã totalul costurilor aferente activitãţii de comercializare a gazelor naturale, determinate conform reglementãrilor legale în vigoare, şi includ urmãtoarele elemente:
a) cheltuielile cu personalul - salarii, prime, indemnizaţii şi alte drepturi salariale stabilite conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate şi la fondurile speciale, altele de aceeaşi natura;
b) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea;
c) cheltuielile financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii cumpãrãrii gazelor naturale;
d) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
e) amortizarea mijloacelor fixe aferente activitãţii de comercializare a gazelor naturale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor totale de comercializare - C(COM) menţionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preţurilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
ART. 56
Limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale - P(COM) se calculeazã prin multiplicarea cantitãţii totale de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a tarifului, cu limita profitului unitar de 5 USD pentru fiecare 1.000 mc de gaze naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi, conform formulei:
P(COM) = Q x 5 USD/1.000 mc,
în care:
a) P(COM) = limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptatã de ANRGN la aprobarea preţurilor reglementate, pentru perioada de fundamentare;
b) Q = cantitatea de gaze naturale destinatã alimentarii consumatorilor captivi pentru perioada de fundamentare.

ANEXA 1


────────
la criterii şi metode
──────────────────────

CATEGORII DE CONSUMATORI FINALI,

clasificati în funcţie de caracteristicile tehnice ale sistemelor de alimentare şi de caracteristica de consum

1. Consumator rezidential - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în scopul încãlzirii spaţiilor proprii, producerii apei calde, pentru gãtit şi pentru care furnizarea se face fãrã limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat; în particular, termenul "uz rezidential" face referire la consumul casnic în gospodãrii individuale, apartamente de bloc, obiective sociale, culturale, de ocrotire a sãnãtãţii, instituţii şi altele asemenea;
a) consumator rezidential individual - consumul casnic în gospodãrii individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale de maximum 10.000 mc/an;
b) consumator rezidential colectiv - consumul casnic în gospodãrii sau apartamente de bloc, cu contorizari comune şi un consum de gaze naturale mai mare de 10.000 mc/an;
c) alţi consumatori rezidentiali - instituţii publice, unitãţi de învãţãmânt, spitale, crese, grãdiniţe, servicii sociale, precum şi altele asemenea.
2. Consumator industrial - consumatorul care utilizeazã gazele naturale ca materie prima în industria chimica sau pentru procese tehnologice în industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de construcţii şi altele asemenea, clasificat astfel:
a) consumator industrial mic - cu un consum de gaze naturale de maximum 100.000 mc/an;
b) consumator industrial mare - cu un consum de gaze naturale de minimum 100.000 mc/an;
c) consumator din industria chimica - care utilizeazã gazele naturale ca materie prima în industria chimica de sinteza;
d) consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în scopul producerii de energie electrica pentru utilitãţi publice.
3. Consumator comercial - consumatorul care utilizeazã gaze naturale în sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau în agricultura, sere şi utilizãri similare, pentru care furnizarea se face fãrã limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat.
4. Consumator din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic - consumatorul care utilizeazã gaze naturale pentru producerea de energie termica, în scopul distribuţiei publice; furnizarea se realizeazã în limita cantitãţilor de gaze naturale contractate şi în conformitate cu graficul de livrãri prevãzut în contractul de furnizare.





ANEXA 2
────────
la criterii şi metode
──────────────────────

TERMENI SPECIFICI
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Termen utilizat Definire
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces la sistem - dreptul unui producãtor, furnizor şi/sau consumator
eligibil de a utiliza sistemul de transport şi/sau de
distribuţie, achitand tarifele şi indeplinind obligaţiile
de utilizare a acestuia
Actualizare - procedura trimestriala prin care nivelul preţurilor şi al
tarifelor reglementate este corectat cu indicele
preţurilor de consum
An de baza - anul fiscal pentru care s-a încheiat ultimul bilanţ
contabil
Capacitate - capacitatea de transport/distribuţie, exprimatã în mc/h,
rezervatã pe care titularul licenţei de transport sau de
distribuţie se obliga sa o aibã în orice moment
disponibilã pentru beneficiarul contractului, în
conformitate cu prevederile contractului de
transport/distribuţie încheiat
Caracteristici - totalitatea datelor şi elementelor de natura tehnica,
tehnice specifice unui obiectiv din sectorul gazelor naturale
Ciclu de - perioada continua care acoperã succesiv ciclul de
inmagazinare injecţie şi ciclul de extracţie a gazelor naturale din
depozitele subterane
Ciclu de injecţie - perioada în care se injecteaza gaze naturale într-un
depozit subteran
Ciclu de - perioada în care se extrag gaze naturale dintr-un
extracţie depozit subteran
Client - persoana fizica sau juridicã cu care se tranzactioneaza
furnizarea gazelor naturale
Consumator captiv - persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã,
consumator de gaze naturale, care este obligatã sa
contracteze gaze naturale cu un anumit producãtor
sau furnizor
Consumator - persoana juridicã romana sau strãinã, consumator de gaze
eligibil naturale, care are dreptul sa îşi aleagã furnizorul şi sa
contracteze direct cu acesta gazele naturale necesare,
având acces la reţelele de transport şi/sau de distribuţie
Debit orar - suma debitelor orare ale aparatelor - echipament, utilaj,
maxim instalat dispozitiv etc. - dintr-o instalatie de utilizare aflatã
la locul de consum al unui consumator final
Depozit subteran - zacamant/parte din zacamant etans - depletat, acvifer,
de inmagazinare salifer, în care se pot stoca temporar gaze naturale sub
presiune, la volume programate, în ciclul de injecţie şi,
respectiv, din care se pot extrage aceste cantitãţi de
gaze naturale în ciclul de extracţie, pentru a fi
furnizate/livrate spre consum
Grad de utilizare - raportul dintre consumul orar al unui consumator final
a debitului (calculat ca medie aritmetica anuala) şi capacitatea
maxim instalat rezervatã de acesta
Inmagazinare - ansamblul de activitãţi care consta în rezervarea
subterana capacitãţii de depozitare subterana a gazelor naturale,
precum şi în injectia/extractia unor cantitãţi de gaze
naturale în/din depozitele subterane, utilizând
infrastructura de suprafata şi subterana aferentã
Punct de livrare - punctul situat la ieşirea din sistemul de transport sau
la ieşirea din sistemul de distribuţie, în care gazele
naturale trec din custodia/proprietatea titularului
licenţei de transport în cea a titularului licenţei de
distribuţie, respectiv din custodia, proprietatea
acestuia în cea a consumatorului final
Punct de preluare - punctul situat la intrarea în sistemul de transport sau
la intrarea în sistemul de distribuţie, în care gazele
naturale trec din custodia sau proprietatea
producãtorului/importatorului în cea a titularului
licenţei de transport, respectiv din custodia sau
proprietatea acestuia în cea a titularului licenţei
de distribuţie
Profit - valoare maxima a profitului, exprimatã valoric sau
reglementat procentual, acceptatã în fundamentarea preţurilor şi a
tarifelor reglementate
Revizuire - procedura prin care nivelul preţurilor şi al tarifelor
reglementate este recalculat ca urmare a unor modificãri
semnificative ale datelor de fundamentare
Rezervarea - reţinerea unei pãrţi din capacitatea de depozitare în
capacitãţii depozitele subterane, în vederea depozitarii şi/sau
de depozitare pãstrãrii în custodie a unei cantitãţi determinate
de gaze naturale
Sistem de - ansamblul reţelelor de transport al gazelor naturale
transport în regim de inalta presiune, compus din conductele de
transport, recipiente, echipamente şi instalaţii
aferente, care asigura preluarea gazelor naturale de
la producãtori şi/sau de la furnizori autohtoni şi/sau
strãini şi transportul acestora în vederea livrãrii
în sistemele de distribuţie şi/sau la consumatorii
direcţi şi/sau a inmagazinarii/stocãrii acestora
Serviciu de - activitatea prestatã de un operator de sistem în
distribuţie legatura cu exploatarea, dispecerizarea,
întreţinerea, verificarea şi repararea unui sistem
de distribuţie şi prin care asigura vehicularea
gazelor naturale prin sistemul de distribuţie de la
punctul/punctele de preluare şi pana la punctul/
punctele de livrare
Serviciu public - obligaţie care consta în activitatea organizatã
şi/sau autorizata de stat în vederea satisfacerii
cerinţelor de interes public din sectorul gazelor
naturale incluzând, fãrã a se limita la obligaţia
titularului licenţei de distribuţie de a asigura
continuitatea furnizarii gazelor naturale, conform
standardelor de performanta, pentru toţi consumatorii
captivi conectati la sistemul de distribuţie operat
de aceştia, în condiţii de siguranta tehnica în
exploatare a sistemului de distribuţie, precum şi
asigurarea conectarii la sistemul de distribuţie, în
condiţiile legii, a tuturor solicitanţilor
Sistem de - ansamblul compus din conducte, instalaţii de
alimentare reglare-mãsurare, aparate şi accesorii, situat între
staţiile de predare şi coşurile prin care se evacueaza
gazele de ardere, destinat sa asigure alimentarea cu
gaze naturale a consumatorilor dintr-o localitate
Sistem de - ansamblul compus din conducte, instalaţii de
distribuţie reglare-mãsurare, aparate şi accesorii, situat între
staţiile de predare şi robinetele de bransament ale
consumatorilor racordati la reţeaua de presiune joasa,
respectiv pana la ieşirea din staţiile/posturile de
reglare de la consumatorul racordat la reţeaua de
presiune redusã
Sistem de - totalitatea instalaţiilor tehnologice de suprafata
inmagazinare şi/sau subterane, precum şi depozitul propriu-zis,
prin intermediul cãrora se pot inmagazina ciclic şi,
respectiv extrage, cantitãţi de gaze naturale
Titular al - persoana juridicã romana sau strãinã autorizata şi
licenţei licentiata, având ca specific operarea unui sistem
de inmagazinare de inmagazinare subterana şi desfãşurarea de activitãţi
comerciale legate de aceasta
Titular al - persoana juridicã romana sau strãinã autorizata şi
licenţei de licentiata, având ca specific activitatea de distribuţie
distribuţie şi de comercializare a gazelor naturale într-o zona
delimitata
Titular al - persoana juridicã romana sau strãinã licentiata sa
licenţei de comercializeze gaze naturale
furnizare
Titular al - persoana juridicã romana sau strãinã autorizata şi
licenţei de licentiata, având ca specific operarea unui sistem de
transport transport şi desfãşurarea de activitãţi comerciale
legate de aceasta
Vârf de consum - o perioada continua de 24 de ore dintr-un an
calendaristic pentru care este înregistrat cel mai mare
consum de gaze naturale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016