Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 653 din 19 iunie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 590 din 17 august 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, excepţie ridicată de Vasile Stângă în Dosarul nr. 1.715/121/2011 al Tribunalului Galaţi - Secţia I civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 378D/2012.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă că la dosar autorul excepţiei a depus concluzii scrise prin care solicită admiterea acesteia.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei ca inadmisibilă, arătând că textul de lege supus controlului este criticat prin aceea că din sfera acestuia de aplicare sunt excluse anumite persoane aflate în situaţii de fapt speciale. Atât în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cât şi în cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului s-a statuat că statul are o largă marjă de apreciere în ceea ce priveşte acordarea anumitor drepturi persoanelor persecutate politic. Această marjă însă nu poate fi extinsă în afara înţelesului legii adoptate de statele respective, astfel încât prin critica formulată autorul excepţiei urmăreşte de fapt completarea legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 31 ianuarie 2012, pronunţată în Dosarul nr. 1.715/121/2011, Tribunalul Galaţi - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri.
Excepţia a fost ridicată de Vasile Stângă într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni civile având ca obiect constatarea calităţii de strămutat şi constatarea caracterului abuziv al strămutării.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul arată că prin textul de lege criticat se creează o discriminare cu privire la persoanele care s-au "strămutat" singure pentru a scăpa de abuzurile şi urmărirea organelor de represiune. Astfel, acestea nu beneficiază de drepturile prevăzute de art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990, spre deosebire de persoanele strămutate. Textul de lege criticat ar trebui să se aplice şi acelora care, urmare a persecuţiilor politice, erau lăsaţi fără locuri de muncă, devenind şomeri.
Tribunalul Galaţi - Secţia I civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textul de lege criticat nu încalcă principiul egalităţii în drepturi de vreme ce nu se aplică un tratament diferenţiat unor situaţii similare. Autorul excepţiei doreşte de fapt completarea textului de lege criticat.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece autorul excepţiei solicită modificarea şi completarea legii.
Avocatul Poporului apreciază că textul de lege criticat este constituţional, deoarece se aplică în mod egal tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe criterii arbitrare, sens în care face referire la jurisprudenţa Curţii în materie. Mai mult, aspectele de neconstituţionalitate vizează, în fapt, modificarea şi completarea normei legale supuse controlului, aspect ce excedează controlului Curţii Constituţionale.
Preşedintele Senatului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl formează prevederile art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 23 septembrie 2009, potrivit cărora: "(1) Constituie vechime în muncă şi se ia în considerare la stabilirea pensiei şi a celorlalte drepturi ce se acordă, în funcţie de vechimea în muncă, timpul cât o persoană, după data de 6 martie 1945, pe motive politice: [...] e) a fost strămutată într-o altă localitate."
Se apreciază că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitor la principiul egalităţii în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate prin raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constată că autorul excepţiei doreşte modificarea textului de lege criticat în sensul recunoaşterii vechimii în muncă şi a celorlalte drepturi ce se acordă, în funcţie de vechimea în muncă, aferente perioadei de strămutare, şi pentru acele persoane care s-au "strămutat" singure pentru a scăpa de abuzurile şi urmărirea organelor de represiune.
Or, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului de constituţionalitate, astfel încât excepţia va fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. e) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, excepţie ridicată de Vasile Stângă în Dosarul nr. 1.715/121/2011 al Tribunalului Galaţi - Secţia I civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 iunie 2012.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: