Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 65 din 19 ianuarie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 3 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 65 din 19 ianuarie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 9 februarie 2010
DECIZIE nr. 65 din 19 ianuarie 2010
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 9 februarie 2010


Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Andrei Grigore în Dosarul nr. 3.363/302/2009 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, deoarece textul de lege criticat nu aduce atingere principiilor fundamentale pretins încãlcate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.363/302/2009, Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Andrei Grigore într-o acţiune civilã având ca obiect pretenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , în redactarea anterioarã modificãrilor aduse prin <>Legea nr. 329/2009 , instituie o discriminare în cadrul aceleiaşi categorii de persoane - cele cu handicap grav şi accentuat - fãrã a fi justificatã rezonabil şi obiectiv sau a fi proporţionalã cu scopul urmãrit. Potrivit textului de lege criticat, este scutitã de la plata taxei pe poluare doar persoana cu handicap grav sau accentuat ce necesitã o adaptare specialã a autovehiculului, nu şi cea care gãseşte în comerţ un autovehicul adaptat nevoilor sale speciale. Or, scutirea de la plata acestei taxe este edictatã în virtutea protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, care trebuie sã fie grav sau accentuat, iar diferenţierea suplimentarã în funcţie de adaptabilitatea tipului de maşinã la tipul de handicap este abuzivã şi discriminatorie.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã apreciazã dispoziţiile <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 ca fiind constituţionale, întrucât nu genereazã o discriminare prin diferenţa de tratament între utilizatorii autovehiculelor dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã dispoziţiile <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 sunt constituţionale, deoarece nu instituie inegalitãţi în raport de principiul nediscriminãrii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, modificate prin <>art. 35 pct. 4 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009. Textul de lege criticat are, în prezent, urmãtorul cuprins:
- Art. 3 alin. (5) - "Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intrã în categoria celor exceptate de la plata taxei."
Anterior ultimei modificãri, textul de lege, criticat iniţial, avea urmãtoarea redactare: "Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intrã în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale <>art. 4 alin. (2) şi ale <>art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, precum şi ale art. 50 privind protecţia persoanelor cu handicap. De asemenea, prin raportare la <>art. 20 alin. (1) din Legea fundamentalã , sunt invocate şi dispoziţiile art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi ale art. 2 pct. 2 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, norme referitoare la principiul egalitãţii şi interzicerea discriminãrii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã urmãtoarele:
Ulterior ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule au fost modificate prin <>art. 35 pct. 4 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional. În urma acestei intervenţii legislative, textul de lege criticat conţine o soluţie juridicã parţial diferitã faţã de cea iniţial prevãzutã şi vizatã de autorul excepţiei, în sensul cã, în prezent, autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare, fãrã a se mai preciza cã acestea nu intrã în categoria celor adaptate sau echipate special.
Susţinerile autorului excepţiei referitoare la încãlcarea principiilor egalitãţii şi al nediscriminãrii, precum şi a drepturilor de care beneficiazã persoanele cu handicap sunt întemeiate tocmai pe aceastã caracteristicã tehnicã a autovehiculelor dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat, apreciatã de autorul excepţiei ca fiind echivalentã cu o modalitate de adaptare sau echipare specialã a unui autovehicul necesarã persoanelor cu handicap, adaptare ce atrage exceptarea de la plata taxei pe poluare.
Potrivit art. 3 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţã atacatã, fac excepţie de la plata taxei autovehiculele special modificate în scopul conducerii de cãtre persoanele cu handicap, precum şi autovehiculele special modificate în scopul preluãrii şi transportãrii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, iar, conform alin. (4) al aceluiaşi articol, "modificãrile speciale aduse autovehiculelor se înscriu de cãtre Regia Autonomã <<Registrul Auto Român>> în cartea de identitate a vehiculului. Lista modificãrilor speciale aduse autovehiculelor va fi aprobatã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
Soluţia legislativã potrivit cãreia autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare este pe deplin justificatã, având în vedere cã aceste caracteristici tehnice nu se înscriu în categoria modificãrilor speciale, astfel definite de lege, pentru a atrage exceptarea de la plata taxei.
Aşa fiind, Curtea constatã cã nu se poate susţine în mod întemeiat cã opţiunea legiuitorului în aceastã materie opereazã o discriminare în defavoarea persoanelor cu handicap, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Andrei Grigore în Dosarul nr. 3.363/302/2009 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 ianuarie 2010.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016