Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 65 din 11 aprilie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. m) liniuta intai si ale art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum si a prevederilor art. 3 alin. (1) si ale art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 13 septembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. m) liniuta întâi şi ale <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum şi a prevederilor art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, excepţie ridicatã de Gheorghe Popa şi Gabriela Dogaru în Dosarul nr. 4.006/1999 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 30 martie 2000, în prezenta autorului exceptiei Gheorghe Popa şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la aceea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la 6 aprilie 2000 şi apoi la 11 aprilie 2000.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 septembrie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 4.006/1999, Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. m) liniuta întâi şi ale <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum şi a prevederilor art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, excepţie ridicatã de Gheorghe Popa şi Gabriela Dogaru.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezulta din notele scrise depuse la dosarul instanţei de judecata, autorii exceptiei susţin ca dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (1) din Constituţie.
Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile art. 3 lit. m) liniuta întâi şi ale <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum şi cele ale art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, dispoziţii în temeiul cãrora s-au stabilit şi s-au comunicat reclamanţilor obligaţia plãţii taxei de timbru şi aplicãrii timbrului judiciar, nu incalca art. 21 alin. (1) din Constituţie.
În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, deoarece accesul liber la justiţie, reglementat prin dispoziţiile art. 21 alin. (1) din Legea fundamentalã, nu presupune gratuitatea acestuia.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului exceptiei prezent la dezbateri, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
În cauza de fata excepţia de neconstituţionalitate vizeazã, astfel cum rezulta din Încheierea din 29 septembrie 1999 a Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, pe de o parte, dispoziţiile art. 3 lit. m) liniuta întâi şi ale <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, iar pe de alta parte, prevederile art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar.
Dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, criticate ca fiind neconstituţionale, au urmãtorul conţinut:
- Art. 3. lit. m) liniuta întâi: "Acţiunile şi cererile neevaluabile în bani se taxeaza astfel: [........]
m) cereri introduse de cei vãtãmaţi în drepturile lor printr-un act administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autoritãţi administrative de a le rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege:
- cererea pentru anularea actului sau, dupã caz, recunoaşterea dreptului pretins, precum şi pentru eliberarea unui certificat, unei adeverinte sau oricãrui alt înscris 10.000 lei";
- <>Art. 20 (astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999):
"(1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc anticipat.
(2) Dacã taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal, în momentul înregistrãrii acţiunii sau cererii, ori dacã, în cursul procesului, apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta va pune în vedere petentului sa achite suma datoratã pana la primul termen de judecata. În cazul când se micşoreazã valoarea pretenţiilor formulate în acţiune sau în cerere, dupã ce a fost înregistratã, taxa de timbru se percepe în valoarea iniţialã, fãrã a se tine seama de reducerea ulterioara.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de plata pana la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii.
(4) Dacã în momentul înregistrãrii sale acţiunea sau cererea a fost taxatã corespunzãtor obiectului iniţial, dar a fost modificatã ulterior, ea nu va putea fi anulatã integral, ci va trebui soluţionatã în limitele în care taxa judiciarã de timbru s-a plãtit în mod legal.
(5) În situaţia în care instanta judecãtoreascã investitã cu soluţionarea unei cai de atac ordinare sau extraordinare constata ca, în fazele procesuale anterioare, taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal, va dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotãrârii constituind titlu executoriu. Executarea silitã a hotãrârii se va efectua prin executorii judecãtoreşti, potrivit legii."
În ceea ce priveşte prevederile art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, acestea au urmãtoarea redactare:
- <>Art. 3 alin. (1) (astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 123/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997): "Cererile de chemare în judecata, adresate instanţelor judecãtoreşti, se timbreazã cu timbru judiciar în valoare de 3.000 lei, în cazul în care se solicita soluţionarea în fond a cauzei, şi în valoare de 1.500 lei, când cererile au ca obiect exercitarea unei cai de atac.";
- Art. 9 alin. (2): "În cazul nerespectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe, se va proceda conform prevederilor legale în vigoare referitoare la taxa de timbru."
Autorii exceptiei de neconstituţionalitate invoca încãlcarea, prin prevederile de lege criticate, a dispoziţiilor art. 21 alin. (1) din Legea fundamentalã, privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea retine ca, deşi este adevãrat ca potrivit art. 21 alin. (1) din Constituţie "Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime", aceasta nu înseamnã totuşi ca accesul la justiţie trebuie sa fie considerat gratuit. Art. 21 din Legea fundamentalã nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adreseazã autoritãţilor judecãtoreşti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrarii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de acoperire în parte a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justiţiei.
În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rãmasã definitiva prin Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993, ale cãror considerente şi soluţii sunt aplicabile şi în cauza de fata, neexistand motive pentru modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Referitor la instituirea timbrului judiciar, Curtea constata, pentru identitate de ratiune, ca aceasta nu poate avea o alta semnificatie şi nu poate conduce la alte consecinţe decât cele referitoare la taxa de timbru.
Criticile de neconstituţionalitate fiind neintemeiate, excepţia urmeazã sa fie respinsã.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. m) liniuta întâi şi ale <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum şi a prevederilor art. 3 alin. (1) şi ale <>art. 9 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, excepţie ridicatã de Gheorghe Popa şi Gabriela Dogaru în Dosarul nr. 4.006/1999 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 aprilie 2000.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: