Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 646 din 17 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 155 si art. 238 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 514 din 21 iulie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 155 şi art. 238 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 2.812/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.812/90/2009, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 155 şi art. 238 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. din Craiova cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate, care stabilesc elementele componente ale salariului şi caracterul minimal al prevederilor legale referitoare la drepturile salariaţilor stabilite de lege, prevederi ce trebuie respectate la încheierea contractelor colective de muncã, vin în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale referitoare la dreptul la negocieri colective. În acest sens, aratã cã nu se face o distincţie între salariul de bazã garantat de Legea fundamentalã şi adaosurile sau primele care pot fi negociate de fiecare partener social în parte, în funcţie de datele concrete economice ale acestuia şi care nu pot avea caracter minimal. De asemenea, textele de lege criticate încalcã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi dreptul pãrţilor de a încheia liber un contract individual de muncã sau un contract colectiv de muncã, instituind în sarcina angajatorului obligaţii foarte oneroase, generate de încheierea unor alte contracte faţã de care acesta este un terţ.
Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 155 şi art. 238 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 155: "Salariul cuprinde salariul de bazã, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri.";
- Art. 238 alin. (3): "La încheierea contractului colectiv de muncã prevederile legale referitoare la drepturile salariaţilor au un caracter minimal."
Autorul excepţiei susţine cã aceste texte de lege contravin urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 41 alin. (5) care garanteazã dreptul la negocieri colective în materie de muncã şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, ulterior sesizãrii sale, prevederile art. 238 alin. (3) din Codul muncii au fost abrogate prin dispoziţiile art. I pct. 90 din Legea nr. 40/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 31 martie 2011, astfel cã soluţia legislativã criticatã nu se regãseşte în Codul muncii în prezent. Ca urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 238 alin. (3) din Codul muncii a rãmas fãrã obiect, devenind inadmisibilã, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 47/1992.
Curtea constatã totodatã cã soluţia legislativã a art. 238 alin. (3) din Codul muncii a fost preluatã în conţinutul art. 132 alin. (2) din Legea dialogului social nr. 62/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 mai 2011, dar acesta nu poate constitui obiect al analizei de constituţionalitate, întrucât Curtea nu a fost sesizatã cu acest text de lege. Existenţa acestui text de lege face însã ca argumentele invocate de autorul excepţiei cu privire la art. 155 din Codul muncii, aflate în strânsã legãturã cu art. 238 alin. (3) din acelaşi cod, sã nu fi rãmas fãrã obiect, urmând a fi supuse analizei de constituţionalitate.
Astfel, autorul excepţiei considerã cã, nefiind drepturi fundamentale, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri ar trebui sã fie stabilite prin negocierea directã a angajatului cu angajatorul, în funcţie de condiţiile economice concrete ale acestuia din urmã.
Faţã de aceste critici, Curtea constatã cã legea nu prevede nicio diferenţã între drepturile salariale al cãror caracter minimal este garantat cu prilejul încheierii contractului colectiv de muncã. Astfel, caracterul minimal al drepturilor stabilite de lege vizeazã atât drepturile al cãror izvor este Legea fundamentalã, cât şi drepturi stabilite prin acte normative subordonate, aşa cum sunt legile sau ordonanţele Guvernului. O astfel de reglementare este în deplin acord cu prevederile art. 41 alin. (5) din Constituţie, care, garantând dreptul la negocieri colective în materie de muncã, nu distinge cu privire la drepturile salariale asupra cãrora se poartã negocierea.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 238 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 2.812/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 155 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 mai 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: