Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 644 din 15 septembrie 2022 privind procedura de selecţie pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio în benzile de 700 MHz, 1.500 MHz, 2.600 MHz şi 3.400-3.800 MHz
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 914 din 16 septembrie 2022
Având în vedere art. 23 alin. (1) şi (2), art. 26 alin. (2), art. 31 alin. (2) şi art. 31^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 10 alin. (2) pct. 10 şi 12, art. 11 alin. (1) şi al art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 28 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
ART. 1
(1) Prezenta decizie are ca obiect adoptarea regulilor generale privind desfăşurarea procedurii de selecţie pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio în cadrul următoarelor benzi de frecvenţe:
a) 694-790 MHz (700 MHz);
b) 1.427-1.517 MHz (1.500 MHz);
c) 2.500-2.690 MHz (2.600 MHz);
d) 3.400-3.800 MHz.
(2) Drepturile de utilizare a frecvenţelor radio din benzile prevăzute la alin. (1) se acordă prin procedură de selecţie competitivă.
ART. 2
(1) Drepturile de utilizare a frecvenţelor radio ce urmează a fi acordate prin procedura de selecţie sunt structurate, pe categorii de blocuri de frecvenţe şi perioade de valabilitate aferente, după cum urmează:
a) 6 blocuri a câte 5 MHz pereche în subbenzile 703-733 MHz/ 758-788 MHz, pentru o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2047;
b) 3 blocuri a câte 5 MHz în subbanda 738-753 MHz, pentru o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2047;
c) 8 blocuri a câte 5 MHz în subbanda 1.452-1.492 MHz, pentru o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2047;
d) 4 blocuri a câte 5 MHz pereche în subbenzile 2.550-2.570 MHz/2.670-2.690 MHz, pentru o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 5 aprilie 2029;
e) 40 de blocuri a câte 10 MHz în banda 3.400-3.800 MHz, pentru o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2026 şi 31 decembrie 2047.
(2) Drepturile de utilizare a frecvenţelor radio acordate nu se prelungesc ori reînnoiesc.
(3) Valoarea minimă a taxei de licenţă pentru fiecare dintre categoriile de blocuri de frecvenţe prevăzute la alin. (1) este stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 1.139/2022 privind stabilirea cuantumului valorii minime a taxei de licenţă pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio disponibile în benzile de frecvenţe radio 703-733 MHz/758-788 MHz, 738-753 MHz, 1.452-1.492 MHz, 2.550-2.570 MHz/ 2.670-2.690 MHz şi 3.400-3.800 MHz.
ART. 3
(1) Cantitatea maximă de spectru radio asupra căreia acelaşi participant la procedura de selecţie poate deţine sau urmează să deţină drepturi de utilizare nu poate fi mai mare de:
a) 2 x 30 MHz cumulat, în cadrul benzilor de frecvenţe radio sub 1 GHz [700 MHz, 790-862 MHz (800 MHz), respectiv 880-915 MHz/925-960 MHz (900 MHz)];
b) 120 MHz cumulat în cadrul benzii 3.400-3.800 MHz.
(2) Cantitatea minimă de spectru radio în banda 3.400-3.800 MHz, asupra căreia un ofertant va trebui să deţină drepturi de utilizare în urma procedurii de selecţie, nu poate fi mai mică de 20 MHz.
(3) În calculul cantităţilor maxime de spectru radio menţionate la alin. (1) lit. a) sunt incluse frecvenţele radio pentru care ofertanţii au un drept de utilizare valabil la data depunerii ofertei iniţiale, indiferent de modul în care au fost obţinute (proceduri de licenţiere anterioare sau cesiunea licenţelor).
(4) Prevederile alin. (1), privind cantitatea maximă de spectru radio ce poate fi deţinută în diverse benzi, nu se mai aplică în situaţia în care după prima fază a etapei principale (etapa de licitaţie) rămân drepturi de utilizare neacordate.
(5) Modificarea cantităţilor de spectru radio şi condiţiile de acordare a drepturilor de utilizare potrivit alin. (4) se stabilesc potrivit cerinţelor stabilite prin caietul de sarcini.
ART. 4
(1) La procedura de selecţie nu pot participa persoane care fac parte din acelaşi grup de firme, în sensul stabilit de Instrucţiunile privind conceptele de concentrare economică, întreprindere implicată, funcţionare deplină şi cifră de afaceri, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2010, cu modificările ulterioare.
(2) Pentru verificarea respectării limitărilor impuse prin dispoziţiile art. 3 se iau în calcul şi drepturile de utilizare deţinute de către persoane din acelaşi grup de firme cu participantul, noţiunea de „grup“ având înţelesul prevăzut la alin. (1).
ART. 5
În vederea organizării procedurii de selecţie, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) elaborează, potrivit art. 28 alin. (1^5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, caietul de sarcini, document ce va conţine cel puţin următoarele elemente:
a) cerinţele pe care ofertanţii trebuie să le îndeplinească pentru a fi consideraţi eligibili;
b) condiţiile tehnice de utilizare a benzilor de frecvenţe ce urmează a fi acordate prin procedură de selecţie, inclusiv eventualele restricţii;
c) obligaţiile pe care participanţii trebuie să şi le asume în cazul în care vor fi declaraţi câştigători ai procedurii de selecţie;
d) descrierea formatului procedurii de selecţie;
e) descrierea mecanismului de licitare;
f) reguli privind independenţa şi comportamentul participanţilor şi confidenţialitatea informaţiilor;
g) sancţiunile aplicabile în caz de nerespectare a regulilor;
h) dispoziţii privind modificarea, suspendarea sau anularea procedurii de selecţie.
ART. 6
Procedura de selecţie se desfăşoară în următoarele etape:
a) etapa de depunere a candidaturilor;
b) etapa de calificare;
c) etapa principală (etapa de licitaţie);
d) etapa de acordare a licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio.
ART. 7
(1) În etapa de depunere a candidaturilor, participanţii trebuie să întocmească şi să depună la ANCOM un dosar având conţinutul şi cerinţele de formă stabilite prin caietul de sarcini. Se admite depunerea unui singur dosar de candidatură.
(2) Depunerea dosarului de candidatură este condiţionată de acceptarea termenilor şi condiţiilor prevăzute în legislaţia de specialitate în vigoare, în prezenta decizie, precum şi în caietul de sarcini întocmit pentru procedura de selecţie.
(3) Dosarul de candidatură depus de fiecare persoană interesată va include, pe lângă oferta financiară iniţială, şi declaraţia de acceptare a termenilor şi condiţiilor prevăzute la alin. (2).
ART. 8
(1) Calificarea candidaţilor pentru a participa la etapa de licitaţie se determină în cadrul etapei de calificare, pentru fiecare caz în parte, în funcţie de îndeplinirea criteriilor stabilite prin caietul de sarcini.
(2) Participarea în cadrul etapei de licitaţie este condiţionată de rezultatul obţinut în cadrul etapei de calificare.
(3) Ulterior analizei din cadrul etapei de calificare, ANCOM va anunţa persoanele declarate eligibile să participe la etapa de licitaţie.
ART. 9
(1) Etapa de licitaţie se desfăşoară în maximum trei faze, prin depunerea ofertelor financiare în plic închis în conformitate cu procedura descrisă în caietul de sarcini.
(2) Prima fază se organizează în cazul în care cererea de blocuri de frecvenţe din cel puţin una dintre benzile de frecvenţe prevăzute la art. 1, determinată în urma centralizării ofertelor iniţiale, este mai mare decât numărul de blocuri existente în acea bandă de frecvenţe. În această fază, ofertanţii calificaţi, potrivit art. 8, depun, în una sau mai multe runde primare, oferte financiare pentru câte un pachet de blocuri de frecvenţe în fiecare rundă, până când cererea din fiecare bandă de frecvenţe este mai mică sau egală cu numărul de blocuri de frecvenţe disponibile spre adjudecare în respectiva bandă de frecvenţe.
(3) A doua fază se organizează în cazul în care în urma centralizării ofertelor iniţiale sau în urma primei faze rămân blocuri de frecvenţe radio neadjudecate în cel puţin una din benzile de frecvenţe prevăzute la art. 1. În această fază, ofertanţii calificaţi, potrivit art. 8, depun oferte financiare, în cadrul unei runde primare suplimentare, pentru unul sau mai multe blocuri de frecvenţe radio dintre cele rămase neacordate.
(4) În a treia fază, ofertanţii desemnaţi câştigători pe baza ofertelor iniţiale şi/sau a fazelor anterioare ale etapei de licitaţie depun oferte financiare pentru alocarea în concret (poziţionarea în cadrul benzii de frecvenţe) a blocurilor de frecvenţe radio adjudecate, conform ofertelor lor care au fost declarate câştigătoare, în cadrul benzilor prevăzute la art. 2 alin. (1).
ART. 10
(1) Pentru participarea la procedura de selecţie ofertanţii vor constitui o garanţie de participare în cuantum de 25% din valoarea însumată a taxei de licenţă minime aferente blocurilor de frecvenţe pe care ofertantul intenţionează să le achiziţioneze.
(2) Cuantumul scrisorii de garanţie precizat la alin. (1) se poate majora, pe parcursul procedurii de selecţie, astfel încât valoarea totală a acesteia să fie de cel puţin 25% din preţul ofertat la momentul respectiv.
(3) Garanţia de participare se constituie prin scrisoare de garanţie bancară emisă de o bancă română sau de o bancă străină cu care o bancă română are relaţii de corespondent din care să rezulte fără echivoc angajamentul irevocabil şi necondiţionat al acesteia de a plăti imediat, la prima şi simpla solicitare a ANCOM, fără a invoca vreo excepţie legată de procedura de selecţie, o sumă în cuantum egal cu garanţia de participare, în cazul în care:
a) ofertantul declarat câştigător nu achită taxa de licenţă/prima transă din taxa de licenţă, în condiţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.139/2022 privind stabilirea cuantumului valorii minime a taxei de licenţă pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio disponibile în benzile de frecvenţe radio 703-733 MHz/758-788 MHz, 738-753 MHz, 1.452-1.492 MHz, 2.550-2.570 MHz/2.670-2.690 MHz şi 3.400-3.800 MHz;
b) ofertantul declarat câştigător renunţă la dreptul de a i se acorda licenţa de utilizare a frecvenţelor radio;
c) ofertantul încalcă regulile privind participarea la procedură indicate în caietul de sarcini.
(4) Valabilitatea şi forma scrisorii de garanţie se stabilesc prin caietul de sarcini.
(5) Garanţia de participare se restituie integral tuturor participanţilor la finalizarea procedurii de selecţie, cu excepţia câştigătorilor procedurii de selecţie, cărora le va fi restituită după achitarea sumelor datorate cu titlu de taxă de licenţă, respectiv după depunerea garanţiei de execuţie, după caz.
ART. 11
(1) Apariţia situaţiei prevăzute la art. 10 alin. (3) lit. c) conduce şi la descalificarea ofertantului în cauză.
(2) În cazul în care încălcarea regulilor menţionate se constată după emiterea licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio, ANCOM poate revoca licenţele acordate participanţilor implicaţi.
(3) În cazul în care încălcarea regulilor este constatată înainte de expirarea termenului de restituire a garanţiilor de participare, ANCOM poate executa garanţiile depuse.
ART. 12
(1) ANCOM are dreptul de a suspenda procedura de selecţie în orice moment pe parcursul acesteia, în cazul apariţiei unor situaţii excepţionale care pot afecta desfăşurarea procedurii.
(2) În conformitate cu dispoziţiile art. 26 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ANCOM poate anula procedura de selecţie demarată, înainte de data-limită de depunere a ultimei oferte.
(3) Decizia de a anula procedura de selecţie trebuie să fie obiectiv justificată ori să reprezinte consecinţa unor condiţii ce nu au putut fi cunoscute la iniţierea procedurii de selecţie.
(4) ANCOM va comunica, în termen de cel mult 30 de zile, atât prin intermediul paginii proprii de internet, www.ancom.ro, cât şi fiecărui participant la procedura de selecţie, motivele anulării procedurii de selecţie.
ART. 13
(1) Licenţele de utilizare a frecvenţelor radio se acordă câştigătorilor procedurii de selecţie, cu respectarea art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Eliberarea licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio este condiţionată de plata taxei de licenţă/primei tranşe din taxa de licenţă rezultată în urma procedurii de selecţie, în condiţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.139/2022 privind stabilirea cuantumului valorii minime a taxei de licenţă pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio disponibile în benzile de frecvenţe radio 703-733 MHz/758-788 MHz, 738-753 MHz, 1.452-1.492 MHz, 2.550-2.570 MHz/ 2.670-2.690 MHz şi 3.400-3.800 MHz.
(3) Nerespectarea termenului de plată a taxei de licenţă/primei tranşe din taxa de licenţă în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.139/2022 privind stabilirea cuantumului valorii minime a taxei de licenţă pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvenţelor radio disponibile în benzile de frecvenţe radio 703-733 MHz/758-788 MHz, 738-753 MHz, 1.452-1.492 MHz, 2.550-2.570 MHz/2.670-2.690 MHz şi 3.400-3.800 MHz atrage decăderea din drepturile câştigate în urma procedurii de selecţie şi executarea garanţiei bancare, după caz.
ART. 14
(1) Pentru organizarea şi conducerea procedurii de selecţie competitive, preşedintele ANCOM va desemna o comisie de licitaţie formată din cel puţin 5 membri, persoane care nu pot fi acţionari, asociaţi, administratori, cenzori sau angajaţi, cu carnet de muncă ori în alt mod, ai vreuneia dintre persoanele juridice care participă la procedura de selecţie sau ai vreunei persoane juridice din grupul ofertantului, aşa cum a fost definit în art. 4 alin. (1), în acest sens membrii comisiei de licitaţie depunând o declaraţie pe propria răspundere. Interdicţia se aplică şi în cazul în care persoanele respective au deţinut una dintre aceste calităţi în ultimii 5 ani anterior lansării procedurii de selecţie.
(2) În cadrul comisiei pot fi desemnaţi şi 2 membri de rezervă.
(3) În cadrul comisiei de licitaţie va fi desemnat un preşedinte, care va conduce procedura de selecţie, şi un secretar, care va întocmi procesele-verbale şi orice alte documente necesare.
(4) Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii principale:
a) analizarea dosarelor de candidatură;
b) selectarea ofertanţilor calificaţi şi stabilirea modului de continuare a procedurii în urma etapei de calificare;
c) organizarea rundelor primare, a rundei primare suplimentare şi a rundei de alocare în cadrul etapei de licitaţie;
d) supravegherea respectării de către candidaţii-ofertanţi a regulilor privind participarea la procedura de selecţie;
e) prezentarea rezultatului procedurii de selecţie preşedintelui ANCOM în scopul aprobării acestuia, precum şi efectuarea propunerii de acordare a licenţelor;
f) orice alte atribuţii stabilite prin caietul de sarcini.
(5) În vederea soluţionării eventualelor contestaţii apărute după etapa de calificare prevăzută la art. 8, ANCOM va constitui o comisie formată din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia de licitaţie prevăzută la alin. (1). Incompatibilităţile prevăzute la alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi membrilor comisiei constituite potrivit prezentului alineat.
ART. 15
Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
Vlad Ştefan Stoica
Bucureşti, 15 septembrie 2022.
Nr. 644.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: