Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 635 din 17 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 524 din 26 iulie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Aurelia Gui în Dosarul nr. 5.631/337/2009 al Judecãtoriei Zalãu.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 5.631/337/2009, Judecãtoria Zalãu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Excepţia a fost ridicatã de Aurelia Gui cu prilejul soluţionãrii unei cauze civile având ca obiect o contestaţie la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care suspendã executarea silitã a sumelor constatate prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã, stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, creeazã o discriminare între stat şi cetãţean, dând posibilitatea organelor administrative ale statului sã prelungeascã în mod nejustificat executarea unor titluri executorii ale salariaţilor din sistemul bugetar. De asemenea, considerã cã a fost încãlcat art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât textele de lege criticate vizeazã hotãrâri judecãtoreşti devenite executorii pânã la 31 decembrie 2009. În sfârşit, aratã cã au fost înfrânte şi dispoziţiile art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece faza de executare silitã face parte din procesul civil, or, în situaţia îngrãdirii executãrii silite, dreptul de acces la justiţie este lãsat fãrã conţinut.
Judecãtoria Zalãu considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, cu privire la critica vizând încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi, invocã cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 823/2010. Cu referire la încãlcarea dreptului la un proces echitabil, invocã Decizia nr. 188/2010.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009.
Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii, textul de lege criticat a fost modificat prin art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010. În noua redactare, textul de lege dispune doar suspendarea de drept a executãrii silite a sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009, iar nu şi a celor devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2010, aşa cum se prevedea în redactarea în vigoare la data sesizãrii Curţii Constituţionale. Cu toate acestea, Curtea apreciazã cã soluţia legislativã criticatã se pãstreazã, cu atât mai mult cu cât autorul excepţiei se încadreazã în ipoteza hotãrârilor judecãtoreşti devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009.
Textul de lege criticat are în prezent urmãtoarea redactare:
- Art. 1 alin. (2): "În cursul termenului prevãzut la alin. (1) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii civile şi art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor. De asemenea, este invocat art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, articol prin care se consacrã dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aspectele criticate de autorul excepţiei au mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 206 din 4 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2010, Curtea respingea ca neîntemeiate criticile referitoare la încãlcarea egalitãţii de tratament juridic între debitori, în sensul cã statul, ca debitor, şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea ce priveşte executarea hotãrârilor judecãtoreşti, motivând cã aceastã diferenţã de tratament este justificatã, întrucât "mãsura contestatã urmãreşte un scop legitim - asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Astfel, situaţia particularã ivitã şi motivatã prin existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamã o diferenţã evidentã de tratament juridic."
În ceea ce priveşte încãlcarea principiului neretroactivitãţii legii civile, prin aceeaşi decizie Curtea constata cã textul de lege criticat se aplicã numai pentru viitor.
Cu acelaşi prilej, Curtea a reţinut cã sunt neîntemeiate şi criticile referitoare la încãlcarea dreptului la un proces echitabil, deoarece "actul normativ criticat este o mãsurã de naturã sã întãreascã finalitatea procesului judiciar, în sensul cã reprezintã un prim pas important al debitorului de a-şi executa creanţa. Faptul cã acesta îşi executã creanţa într-o perioadã de 3 ani nu reprezintã o duratã excesivã a executãrii unei hotãrâri judecãtoreşti, datoritã caracterului sistemic al problemelor apãrute în legãturã cu executarea titlurilor executorii ale personalului bugetar".
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Aurelia Gui în Dosarul nr. 5.631/337/2009 al Judecãtoriei Zalãu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 mai 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: