Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 62 din 26 februarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 62 din 26 februarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 8 aprilie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Babarom Metal Trading" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 9.237/2001 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti într-o cauza având ca obiect plângerea impotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, dupã data sesizãrii Curţii Constituţionale, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 , astfel ca dispoziţiile criticate nu mai pot face obiectul controlului de constitutionalitate. Pune concluzii pentru respingerea exceptiei ca devenitã inadmisibila.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 octombrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 9.237/2001, Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Babarom Metal Trading" - S.A. din Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 incalca prevederile art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 41 alin. (2) teza întâi, art. 134 alin. (2) lit. b) şi ale art. 135 alin. (6) din Constituţie, întrucât: a) "prin limitarea achiziţionãrii materialelor prevãzute în art. 2 numai de cãtre centrele judeţene de colectare a deşeurilor reciclabile s-a operat o restrictie neconstitutionala ce afecteazã libertatea comerţului, s-a creat o discriminare între aceste centre şi alţi agenţi autorizaţi sa desfãşoare aceasta activitate"; b) "s-a instituit, totodatã, un monopol şi o concentrare economicã în favoarea acestor centre"; c) se favorizeazã concurenta neloialã; d) dispoziţiile legale vizeazã şi "operaţiunile consumate în trecut, afectand stocurile de astfel de materiale"; e) nu se respecta nici prevederile art. 6 din Acordul european, instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, "prin care s-a instituit obligativitatea respectãrii principiilor economiei de piata ca element esenţial al asocierii".
Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia nu este intemeiata, având în vedere ca: a) "Ordonanta nu conţine nici un text care sa prevadã o anumitã data a intrãrii ei în vigoare"; b) "Art. 16 din Constituţie se referã la egalitatea cetãţenilor în fata legii, şi nu la egalitatea persoanelor juridice"; c) "Art. 20 din Constituţie se referã numai la tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, şi nu la cele comerciale"; d) textele <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 "nu aduc atingere în nici un mod dreptului de proprietate privatã". Totuşi instanta considera ca "Stabilirea prin lege a unui privilegiu în favoarea unor agenţi economici, în sensul de a-i autoriza sa comercializeze anumite produse, cu excluderea altor agenţi economici, incalca regulile economiei de piata şi instituie o concurenta neloialã în defavoarea agenţilor economici cãrora li s-a interzis comercializarea. În acest fel sunt incalcate dispoziţiile art. 134 alin. (1), cat şi dispoziţiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie", iar drept consecinta, "stabilirea unor sancţiuni pentru nerespectarea art. 2 din ordonanta incalca normele constituţionale".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca, "ulterior ridicãrii exceptiei, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 , fapt care atrage încetarea efectelor ordonanţei menţionate de la data intrãrii în vigoare a legii prin care a fost respinsã". În consecinta, se propune respingerea exceptiei, întrucât aceasta, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "este lipsitã de obiect".
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca nici una dintre dispoziţiile constituţionale invocate de autorul exceptiei nu a fost incalcata prin prevederile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 . În ceea ce priveşte protejarea intereselor naţionale în activitatea eonomica, apreciazã ca "economia de piata nu presupune imposibilitatea statului de a reglementa mãsuri derogatorii de la regulile generale pentru anumite sectoare de activitate considerate de importanta nationala", deoarece "este atributul suveran al legiuitorului de a institui orice mãsura pe care o considera necesarã [...] pentru realizarea acestor obiective". Considera ca excepţia este neîntemeiatã şi propune respingerea acesteia.
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legate criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate l-au constituit dispoziţiile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observa ca, dupã data ridicãrii exceptiei de neconstituţionalitate şi a sesizãrii Curţii Constituţionale, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 8 noiembrie 2001. În consecinta, Curtea constata ca la data soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã dispoziţiile criticate nu mai sunt în vigoare şi nu pot face obiectul controlului de constitutionalitate, întrucât, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei". Asadar excepţia a devenit inadmisibila şi urmeazã sa fie respinsã ca atare.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Babarom Metal Trading" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 9.237/2001 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 februarie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016