Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 613 din 15 noiembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea   Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a   Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 613 din 15 noiembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.114 din 9 decembrie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Arghir Nicolas Lepadatu în Dosarul nr. 214/2004 al Judecãtoriei Mangalia.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 687D/2005, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Manole Mihai Bita în Dosarul nr. 15.000/2005 al Judecãtoriei Iaşi.
La apelul nominal lipseşte autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate care fac obiectul dosarelor nr. 631D/2005 şi nr. 687 D/2005 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 687D/2005 la Dosarul nr. 631D/2005, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile legale criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind incalcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, retine urmãtoarele:
Prin încheierile din 6 iulie 2005 şi 25 august 2005, pronunţate în dosarele nr. 214/2004 şi nr. 15.000/2005, Judecãtoria Mangalia şi Judecãtoria Iaşi au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Arghir Nicolas Lepadatu şi, respectiv, de Manole Mihai Bita în dosarele menţionate.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, Arghir Nicolas Lepadatu susţine, în esenta, ca <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 , care modifica vointa legislativului în sensul "amânãrii" intrãrii în vigoare a noului Cod penal, incalca normele constituţionale privind separaţia puterilor în stat, respectiv pe cele privind emiterea ordonanţelor de urgenta şi domeniul de aplicare a acestora, întrucât, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora pot forma numai obiectul unei legi organice. Totodatã, se arata ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei incalca şi dispoziţiile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât, pe de o parte, situaţia în care a fost emisã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu îndeplineşte condiţia caracterului extraordinar, impusa de prevederile constituţionale, iar, pe de alta parte, reglementeazã drepturi şi libertãţi prevãzute de Constituţie, care, potrivit art. 115 alin. (6) din Constituţie, nu pot face obiectul ordonanţelor de urgenta.
Cat priveşte criticile formulate de Manole Mihai Bita, acesta arata ca "Guvernul României motiveaza emiterea acestei ordonanţe în baza art. 115 alin. (4) din Constituţia României, dar art. 115 alin. (1) din Constituţie face vorbire de faptul ca Parlamentul României poate delega Guvernul sa emita ordonanţe de urgenta care nu fac obiectul legilor organice".
Judecãtoria Mangalia considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se arata ca prevederile legale criticate nu incalca principiul separaţiei şi al echilibrului puterilor în stat şi nici competenta constituţionalã a Parlamentului de a emite legi organice, deoarece acestea nu reglementeazã infracţiuni, pedepse ori regimul executãrii lor, ci modifica doar data de intrare în vigoare a noului Cod penal, aspect referitor la aplicarea programului de reforma coordonata în materie penalã. Totodatã, instanta apreciazã ca textul de lege ce face obiectul exceptiei nu incalca nici prevederile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie. Se arata în acest sens ca ordonanta de urgenta este o mãsura de ordin constituţional ce permite Guvernului sa facã fata unui caz excepţional care impune adoptarea de soluţii imediate în vederea evitãrii unei grave atingeri aduse interesului public, condiţie îndeplinitã în cauza, întrucât, astfel cum rezulta din Nota de fundamentare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 , la emiterea acestui act normativ executivul a avut în vedere imposibilitatea juridicã şi materialã a aplicãrii imediate a unor instituţii prevãzute în noul Cod penal, care urma sa între în vigoare la data de 29 iunie 2005.
Judecãtoria Iaşi considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât interdicţia constituţionalã de a se reglementa prin ordonanţe domeniul legilor organice priveşte numai ordonanţele emise în baza unei legi de abilitare, iar nu şi ordonanţele de urgenta, adoptate în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie. În plus, se arata ca alin. (5) al art. 115 din Legea fundamentalã permite Guvernului sa emita ordonanţe de urgenta în domeniul legilor organice.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca textul de lege criticat nu aduce atingere prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Legea fundamentalã, în cauza fiind vorba de intrarea în vigoare a unei Ordonanţe de urgenta a Guvernului prin care se proroga un termen de intrare în vigoare a unui alt act normativ, lucru permis de normele de tehnica legislativã, iar nu de reglementarea unor infracţiuni, pedepse şi a regimului executãrii acestora. De asemenea, cu referire la jurisprudenta Curţii Constituţionale în materie, se arata ca interdicţia de a emite ordonanţe în domeniul legilor organice priveşte exclusiv ordonanţele adoptate în temeiul unei legi speciale de abilitare, iar nu şi ordonanţele de urgenta, astfel încât nu pot fi reţinute nici criticile textului de lege ce face obiectul exceptiei, în raport de prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (4) şi în art. 115 alin. (6).
Avocatul Poporului considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se arata ca modificarea datei de intrare în vigoare a noului Cod penal, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 , nu aduce atingere prevederilor art. 1 alin. (4) şi art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie. Cu referire la jurisprudenta Curţii Constituţionale în materie, se precizeazã ca interdicţia reglementãrii în domenii care fac obiectul legilor organice este prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament, iar nu şi în cazul ordonanţelor de urgenta, care se adopta de cãtre Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã. În ceea ce priveşte critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, în raport de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, se arata ca modificarea datei de intrare în vigoare a noului Cod penal este justificatã chiar în cuprinsul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 .
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, având urmãtoarea redactare:
"Articolul 512 din <>Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 512 - Prezentul cod intra în vigoare la data de 1 septembrie 2006»."
Textul de lege criticat incalca, în opinia autorilor exceptiei, dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (4), în art. 73 alin. (3) lit. h) şi în art. 115 alin. (1), (4) şi (6), având urmãtorul cuprins:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeazã potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativã, executivã şi judecãtoreascã - în cadrul democraţiei constituţionale.";
- Art. 73 alin. (3) lit. b): "Prin lege organicã se reglementeazã:
[...] h) infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora.";
- Art. 115 alin. (1), (4) şi (6): "(1)Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice;
[...] (4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenta în cuprinsul acestora;
[...] (6) Ordonanţele de urgenta nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza mãsuri de trecere silitã a unor bunuri în proprietate publica."
Examinând excepţia astfel cum a fost formulatã, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã, întrucât prevederile legale criticate au fost adoptate de Guvern în exercitarea competentei sale constituţionale şi cu respectarea dispoziţiilor cuprinse în art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv în art. 115 alin. (1), (4) şi (6) din Legea fundamentalã.
În acest sens, Curtea Constituţionalã a reţinut în mod constant ca interdicţia reglementãrii în domenii ce fac obiectul legilor organice este prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta interdicţie nu opereazã şi în cazul ordonanţelor de urgenta, care se adopta de cãtre Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie. Emiterea unor asemenea ordonanţe este condiţionatã de existenta unor "situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã", iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta în cuprinsul ordonanţei. De altfel, chiar Legea fundamentalã stabileşte, în art. 115 alin. (5), posibilitatea Guvernului de a reglementa în domenii ce fac obiectul legilor organice, statuand în acest sens ca "Ordonanta de urgenta cuprinzând norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevãzutã la art. 76 alineatul (1)".
Curtea constata ca, în ceea ce priveşte <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 , Guvernul a motivat existenta situaţiei extraordinare prin "imposibilitatea juridicã şi materialã a aplicãrii imediate a unor instituţii prevãzute în noul Cod penal şi în <>Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, care urmau sa între în vigoare la data de 29 iunie 2005, datoratã necorelarilor existente atât între unele dispoziţii ale noului Cod penal, cat şi între dispoziţiile acestuia şi cele cuprinse în alte legi, având în vedere, de asemenea, necesitatea operarii unor modificãri structurale ale bazei materiale şi a dezvoltãrii unei baze umane solide, care vor constitui premise ale functionarii unei reforme coordonate în materie penalã". Asa fiind, Curtea apreciazã ca urgenta reglementãrilor justifica, în acest caz, existenta situaţiei extraordinare şi, în consecinta, dispoziţiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale invocate.
De asemenea, contrar susţinerilor autorilor exceptiei, textul de lege criticat, care stabileşte o alta data de intrare în vigoare a unui act normativ - noul Cod penal, ca urmare a existenţei unei situaţii extraordinare, motivatã în cuprinsul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 , nu este de natura sa încalce dispoziţiile art. 115 alin. (6) din Legea fundamentalã, privind limitele de admisibilitate a ordonanţelor de urgenta.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Arghir Nicolas Lepadatu în Dosarul nr. 214/2004 al Judecãtoriei Mangalia şi de Manole Mihai Bita în Dosarul nr. 15.000/2005 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitiva şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 15 noiembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Marieta Safta
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016