Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 609 din 21 septembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (3) si ale   art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 609 din 21 septembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (3) si ale art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 1 noiembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Luc Dial" - S.R.L. din Reşiţa în Dosarul nr. 2.012/CA/2006 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 aprilie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2.012/CA/2006, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Luc Dial" - S.R.L. din Reşiţa într-un litigiu având ca obiect soluţionarea cererii de anulare în parte a unei hotãrâri a Consiliului Local al Municipiului Reşiţa.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã principiile constituţionale privind egalitatea în drepturi şi accesul liber la justiţie pentru cã prevãd vânzarea spaţiilor comerciale şi prin licitaţie publicã, iar nu numai prin negociere directã. Totodatã, se aratã cã textele legale criticate au în vedere numai spaţiile existente la data intrãrii în vigoare a legii, iar nu şi cele care ulterior vor intra în proprietatea privatã a statului.
În opinia autorului excepţiei este încãlcat şi accesul liber la justiţie, întrucât se creeazã posibilitatea exclusivã a prefectului de a se adresa justiţiei, iar nu şi pentru persoana interesatã, cea care are în folosinţã spaţiul respectiv.
Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, deoarece vânzarea prin licitaţie publicã este mai avantajoasã decât cea prin negociere directã, iar atribuţiile conferite prefectului nu sunt de naturã sã împiedice accesul liber la justiţie.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã <>art. 5 alin. (3) din Legea nr. 550/2002 nu încalcã accesul liber la justiţie al persoanei vãtãmate, aceasta având posibilitatea de a se adresa instanţelor de contencios administrativ. Cu privire la art. 17 alin. (2) din lege, apreciazã cã acest text nu încalcã art. 16 din Constituţie prin reglementarea vânzãrii prin licitaţie publicã cu strigare, persoanele supuse acestei proceduri nefiind în aceeaşi situaţie juridicã cu cele cãrora spaţiile comerciale le sunt vândute prin negociere directã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, apreciind cã textele legale criticate sunt conforme cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (3) şi ale <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 5 - "(3) Prefecţii vor veghea ca hotãrârea prevãzutã la alin. (1) sã cuprindã toate spaţiile comerciale sau de prestãri de servicii care cad sub incidenţa prezentei legi. În acest scop hotãrârile consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene vor fi comunicate prefecţilor în termen de cel mult 3 zile de la adoptare şi vor fi afişate la sediul primãriei, respectiv al consiliului judeţean. Prefectul va cere completarea sau modificarea listei, dacã este cazul, iar în situaţia în care se refuzã solicitarea prefectului, acesta se va putea adresa instanţei de contencios administrativ. Sesizarea şi judecata se fac în procedurã de urgenţã. Hotãrârea instanţei este definitivã şi irevocabilã; [à'61].";
- Art. 17 - "(2) Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1) spaţiile comerciale pentru care nu s-a depus solicitarea de cumpãrare se vor vinde prin licitaţie publicã cu strigare, în condiţiile prezentei legi."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la dreptul oricãrei persoane de acces liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 5 alin. (3) din Legea nr. 550/2002 , în conformitate cu atribuţiile constituţionale şi legale ale prefecţilor de a asigura respectarea legalitãţii, prevãd sarcina acestora de a veghea ca în hotãrârile comisiilor locale sã fie cuprinse toate spaţiile comerciale şi de prestãri de servicii ce cad sub incidenţa legii, putând cere modificarea sau completarea hotãrârilor respective, iar în caz de refuz, având posibilitatea sã se adreseze instanţei de contencios administrativ. Curtea reţine cã aceastã reglementare nu exclude şi nici nu limiteazã posibilitatea oricãror altor persoane vãtãmate în drepturile sau în interesele lor legitime prin hotãrârile consiliilor locale de a se adresa instanţei de contencios administrativ, în mãsura în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de <>art. 52 din Constituţie şi de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , drept pe care autorul excepţiei, de altfel, l-a şi exercitat în prezenta cauzã.
Alin. (2) al art. 17, criticat prin excepţia de neconstituţionalitate, prevede vânzarea spaţiilor prin licitaţie publicã cu strigare numai în situaţia în care nu s-a depus solicitare de cumpãrare în termenul stabilit de alin. (1) al aceluiaşi articol. Curtea reţine cã este dreptul statului sã hotãrascã în privinţa modului de vânzare a bunurilor din proprietatea sa privatã. Dispoziţiile legale criticate pentru neconstituţionalitate nu conţin mãsuri prin care sã se instituie privilegii ori discriminãri în privinţa unor categorii de persoane aflate în situaţii identice, mai ales având în vedere cã persoanele supuse procedurii vânzãrii prin licitaţie publicã cu strigare nu sunt în aceeaşi situaţie juridicã cu cele cãrora spaţiile comerciale le sunt vândute prin negociere directã, acestea din urmã fiind comercianţi, respectiv prestatori de servicii persoane fizice sau juridice, care folosesc spaţiile comerciale în cauzã în baza unui contract de închiriere, concesiune, locaţie de gestiune, asociere în participaţiune sau leasing, încheiat în condiţiile legii şi valabil la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 550/2002 . În consecinţã, Curtea nu poate reţine încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Luc Dial" - S.R.L. din Reşiţa în Dosarul nr. 2.012/CA/2006 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 septembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016