Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 60 din 20 aprilie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit
Lucian Mihai - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Ioan Muraru - judecãtor Nicolae Popa - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Florin Bucur Vasilescu - judecãtor Romul Petru Vonica - judecãtor Paula C. Pantea - procuror Claudia Miu - magistrat-asistent şef
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Izomet" - S.R.L. Oradea în Dosarul nr. 3.924/1997 al Judecãtoriei Oradea. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor: Societatea Comercialã "Izomet" - S.R.L. Oradea şi Administraţia Financiarã Oradea, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila, având în vedere ca dispoziţiile legale erau abrogate la data ridicãrii exceptiei.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 2 noiembrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 3.924/1997, Judecãtoria Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, ridicatã de Societatea Comercialã "Izomet" - S.R.L. Oradea. În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile cuprinse în alin. 1-3 ale <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 stabilesc "o procedura specialã pentru cererea de revizuire a unei impuneri fãcute de un organ fiscal", procedura care "constituie o încãlcare a accesului liber la justiţie consacrat în art. 21 din Constituţie". Autoarea exceptiei susţine ca "într-un stat [...] de drept soluţionarea cererii de revizuire trebuie lãsatã în competenta puterii judecãtoreşti pur şi simplu". Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia nu este intemeiata, pentru ca raporturile sociale reglementate de textul de lege criticat "au o natura aparte, fiind raporturi fiscale" şi de aceea "controlul aplicãrii lor corecte trebuie exercitat prin organe de specialitate, administrative. Puterea judecãtoreascã va verifica sub aspect juridic legalitatea şi temeinicia constatãrilor acestora prin instanta de contencios administrativ". Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului. În punctul sau de vedere Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este lipsitã de obiect. Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Excepţia de neconstituţionalitate examinata a fost ridicatã în fata instanţei de fond la data de 12 octombrie 1998, iar obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, având urmãtorul cuprins: "(1) Un contribuabil care considera ca impunerea facuta de un organ fiscal este incorectã poate face cerere de revizuire a acesteia la organele direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz. Cererea trebuie facuta în scris, în termen de 20 de zile de la data când contribuabilul a primit înştiinţarea. Cererea trebuie sa fie motivatã şi însoţitã de acte doveditoare. (2) În termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii de revizuire direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti sunt obligate sa se pronunţe printr-o decizie motivatã, care se comunica contribuabilului. (3) Impotriva deciziei emise de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti contribuabilul poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor, în termenul prevãzut la alin. (1). Ministerul Finanţelor este obligat sa se pronunţe printr-o decizie motivatã în termen de 40 de zile de la înregistrarea contestaţiei, care se comunica contribuabilului. (4) Decizia Ministerului Finanţelor poate fi contestatã la Curtea de Apel în a carei raza teritorialã îşi are sediul sau, dupã caz, domiciliul contribuabilul. Impotriva hotãrârii Curţii de Apel se poate face recurs la Curtea Suprema de Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare. (5) Pentru perioadele de soluţionare a cererilor de revizuire şi a contestaţiilor prevãzute la alin. (2) şi (3) se suspenda plata sumei impozitului contestat şi a majorãrilor de întârziere aferente acestuia. (6) Pentru perioadele de soluţionare a cererilor de revizuire şi a contestaţiilor, respectiv de 30 şi 40 de zile, dupã caz, nu se datoreazã şi nu se calculeazã majorãri de întârziere. (7) În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate prelungi la cererea contribuabilului perioada de suspendare prevãzutã la alin. (5), când cererea de revizuire sau contestaţia nu a fost soluţionatã în termenele prevãzute de lege. (8) Plata impozitelor şi a majorãrilor de întârziere aferente rãmase de plata, urmare soluţionãrii pe cale administrativã a cererii de revizuire sau a contestaţiei, dupã caz, se face în termen de 5 zile de la data luãrii la cunostinta, prin semnatura, a deciziei date de cãtre organele prevãzute la alin. (1) sau (3) din prezentul articol. (9) Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe profit şi a majorãrilor de întârziere aferente sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestatã. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei. Contestaţiile se timbreazã cu jumãtate din suma plãtitã la cererile de revizuire. Taxa de timbru se datoreazã indiferent dacã o alta cerere de revizuire sau contestaţie cu acelaşi obiect, înregistratã şi rezolvatã anterior, a fost taxatã. În vederea calculãrii taxei de timbru, contribuabilii sunt obligaţi sa specifice în scris cuantumul sumei contestate. În situaţia admiterii integrale sau parţiale a cererii de revizuire sau a contestaţiei, taxa de timbru se reduce proporţional cu reducerea sumei contestate". Se constata însã ca la data ridicãrii exceptiei dispoziţiile <>art. 29 din ordonanta erau modificate prin Legea nr. 73/1996 pentru aprobarea şi modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 2 august 1996. Aceasta din urma ordonanta a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, dându-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art. 29 a devenit art. 28, conţinând şase alineate; alin. (1), (2) şi (3) ale art. 29 au devenit aceleaşi alineate ale art. 28, iar alin. (4) al art. 29 a devenit alin. (5) al art. 28. Ulterior au fost abrogate alin. (1)-(4) şi (6) ale <>art. 28 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , prin <>art. 12 alin. 6 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997. A rãmas deci în vigoare numai alin. (5) al art. 28 din actul normativ anterior menţionat, care a fost, la rândul sau, modificat prin <>art. I pct. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 40/1998 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998. Acest articol are urmãtorul cuprins: "Art. 28. - Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor fiscale se soluţioneazã conform dispoziţiilor <>Legii nr. 105/1997 ...". Având în vedere ca, potrivit prevederilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei, excepţia de neconstituţionalitate formulatã în cauza de fata urmeazã sa fie respinsã ca inadmisibila. De altfel, chiar şi în situaţia în care nu ar opera aceasta cauza de inadmisibilitate, s-ar impune respingerea exceptiei şi pe fond, deoarece asupra constituţionalitãţii <>Legii nr. 105/1997 Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 134 din 20 octombrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 9 februarie 1999, statuand ca dispoziţiile legii sunt constituţionale, în sensul ca ele nu impiedica liberul acces la justiţie pentru partea nemultumita de deciziile organelor fiscale administrative.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE
Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Izomet" - S.R.L. Oradea în Dosarul nr. 3.924/1997 al Judecãtoriei Oradea. Definitiva. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 20 aprilie 1999.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent şef, Claudia Miu
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email