Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 59 din 15 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Lãzãroiu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Simona Ricu - procuror Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Zamfy Modern Conf" - S.R.L. Focşani în Dosarul nr. 195/44/2008 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal. La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece prevederile legale criticate nu încalcã dispoziţiile art. 44, 56 şi 126 din Constituţie.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele: Prin Încheierea din 29 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 195/44/2008, Curtea de Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Zamfy Modern Conf" - S.R.L. Focşani în cauza ce are ca obiect judecarea cererii formulate de autorul excepţiei pentru anularea unui act administrativ. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã <>art. 27 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 contravine dispoziţiilor art. 44, 56 şi 126 din Constituţie, deoarece textul de lege instituie o procedurã prealabilã intentãrii unui proces în contencios administrativ. Curtea de Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, deoarece autoritatea administrativã se substituie instanţei de judecatã. Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã textul de lege nu instituie o procedurã prealabilã intentãrii unui proces în contencios administrativ, ci reglementeazã rãspunderea solidarã a anumitor categorii de persoane. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), al <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 27 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: - Art. 27: "(2) Persoana juridicã rãspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent dacã, direct ori indirect, controleazã, este controlatã sau se aflã sub control comun cu debitorul, dacã desfãşoarã efectiv aceeaşi activitate sau aceleaşi activitãţi ca şi debitorul şi dacã este îndeplinitã cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii: a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabilã a acestor active reprezintã cel puţin jumãtate din valoarea contabilã netã a tuturor activelor corporale ale dobânditorului; b) are raporturi comerciale contractuale cu clienţii şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilitãţi, care, în proporţie de cel puţin jumãtate, au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul; c) are raporturi de muncã sau civile de prestãri de servicii cu cel puţin jumãtate dintre angajaţii sau prestatorii de servicii ai debitorului." (3) În înţelesul alin. (2), termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie: a) control - majoritatea drepturilor de vot, fie în adunarea generalã a asociaţilor unei societãţi comerciale ori a unei asociaţii sau fundaţii, fie în consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale ori consiliul director al unei asociaţii sau fundaţii; b) control indirect - activitatea prin care o persoanã exercitã controlul prin una sau mai multe persoane." Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile constituţionale ale art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 56 referitor la contribuţii financiare şi art. 126 referitor la instanţele judecãtoreşti. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele: Dispoziţiile <>art. 27 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , instituie rãspunderea solidarã a persoanei juridice cu debitorul declarat insolvabil sau declarat insolvent, dacã aceastã persoanã controleazã, este controlatã sau se aflã sub control comun cu debitorul, dacã desfãşoarã efectiv aceeaşi activitate sau aceleaşi activitãţi ca şi debitorul şi dacã mai este îndeplinitã cel puţin una dintre condiţiile enumerate la lit. a)-c) ale textului criticat. Totodatã, alin. (3) al aceluiaşi articol din ordonanţã prevede semnificaţia unor termeni şi expresii, şi anume "control" şi "control indirect". Rezultã cã aceste prevederi legale nu instituie vreo procedurã prealabilã intentãrii unui proces în contencios administrativ şi nu au nicio legãturã cu obligaţia cetãţenilor de a contribui prin taxe şi impozite la cheltuielile publice. În consecinţã, invocarea, în susţinerea excepţiei, a dispoziţiilor art. 56 şi 126 din Constituţie este, sub aspectul criticilor de neconstituţionalitate, irelevantã. Curtea reţine, totodatã, cã susţinerile autorului excepţiei referitoare la neconstituţionalitatea prevederilor legale criticate faţã de <>art. 44 din Constituţie sunt neîntemeiate. Prin Decizia nr. 1.294 din 2 decembrie, 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 866 din 22 decembrie 2008, Curtea a constatat cã art. 44 alin. (8) din Constituţie nu este încãlcat. Soluţia legislativã prevãzutã de art. 27 alin. (2) şi (3) din ordonanţã este justificatã de natura deosebitã a obligaţiilor fiscale şi de ocrotirea interesului public.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Zamfy Modern Conf" - S.R.L. Focşani în Dosarul nr. 195/44/2008 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 ianuarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email