Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 588 din 19 septembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate si ale Ordonantei Guvernului nr. 56/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 912 din 9 noiembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, excepţie ridicatã de Adrian Stan şi alţii în Dosarul nr. 44.993/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspund autorii excepţiei, prin avocat, precum şi Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, prin consilier juridic, constatându-se lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorilor excepţiei solicitã admiterea acesteia, arãtând, în esenţã, cã reglementarea, pe calea ordonanţei de urgenţã, a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate este neconstituţionalã, chiar dacã acest viciu a fost acoperit prin adoptarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii. În ceea ce priveşte <>Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998 , aratã cã aceasta reglementeazã în domeniul legii organice, încãlcând astfel prevederile art. 115 alin. (1) din Constituţie. Mai apreciazã cã reglementarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate se poate face doar prin lege organicã.
Reprezentantul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate solicitã respingerea ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate privind <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , întrucât aceasta nu mai este în vigoare, şi ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 .
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 ca inadmisibilã, actul normativ în cauzã fiind expres şi integral abrogat prin <>Legea nr. 95/2006 , iar a celor ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 ca neîntemeiatã, întrucât nu se reglementeazã în domeniul legii organice.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 44.993/3/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, excepţie ridicatã de Adrian Stan şi alţii într-un litigiu având ca obiect soluţionarea contestaţiei privind alte drepturi de asigurãri sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã cele douã acte normative criticate sunt neconstituţionale, întrucât prin acestea Guvernul reglementeazã într-un domeniu rezervat legii organice, domeniu în care Guvernul nu poate fi abilitat sã adopte ordonanţe.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este întemeiatã, deoarece organizarea asistenţei medicale şi a sistemului de asigurãri sociale putea fi reglementatã numai prin lege organicã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 este inadmisibilã, actul normativ în cauzã fiind abrogat prin <>Legea nr. 95/2006 , iar a celor ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 este neîntemeiatã, întrucât nu se reglementeazã în domeniul legii organice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, susţinerile pãrţilor prezente, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 25 august 1998.
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (4) privind separaţia puterilor în stat, ale art. 34 privind dreptul la ocrotirea sãnãtãţii, ale art. 73 alin. (3) lit. t) referitor la reglementarea prin lege organicã şi ale art. 115 alin. (1) şi (6) privind condiţiile în care Guvernul poate emite ordonanţe.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Curtea constatã cã, în esenţã, cele douã ordonanţe ale Guvernului sunt criticate pentru neconstituţionalitate extrinsecã, respectiv pentru nerespectarea normelor constituţionale de legiferare în domeniul reglementat.
I. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 a fost expres şi integral abrogatã prin <>art. 317 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, pe data intrãrii în vigoare a legii, la 28 mai 2006.
Astfel, Curtea reţine cã actul normativ criticat nemaifiind în vigoare, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, nu mai poate fi supus controlului de constituţionalitate, iar excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã.
II. Curtea constatã cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998 nu reglementeazã organizarea asistenţei medicale şi nici sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, ci înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea unei instituţii publice, pentru care Constituţia nu prevede reglementarea prin lege organicã. Aceastã ordonanţã a fost emisã în baza <>Legii nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 15 iulie 1998, lege a cãrei constituţionalitate a fost constatatã de Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 105 din 13 iulie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 15 iulie 1998.
Astfel, având în vedere cele de mai sus, Curtea nu poate reţine încãlcarea prevederilor constituţionale invocate de autorii excepţiei de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Adrian Stan şi alţii în Dosarul nr. 44.993/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
II. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, excepţie ridicatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 septembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: