Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 587 din 19 septembrie 2024  privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale  pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 587 din 19 septembrie 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024

EMITENT: Consiliul Naţional al Audiovizualului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 950 din 23 septembrie 2024
    Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale şi de autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale,
    conform dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a), art. 4, art. 5, art. 27, art. 30, art. 31, art. 35 - 40, art. 54, art. 55 lit. y) şi ale art. 56 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 756/2024 privind stabilirea datei alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024,
    având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2024,
    cu respectarea prevederilor art. 30 şi 31 din Constituţia României, republicată,
    în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 şi ale art. 26^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în ziua de vineri, 25 octombrie 2024, ora 0.00, şi se încheie în ziua de sâmbătă, 23 noiembrie 2024, ora 7.00.
    (2) Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.

    ART. 2
    (1) Candidaţii au acces, egal şi gratuit, la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile precizate la art. 5 şi în conformitate cu dispoziţiile art. 36 şi ale art. 40 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Potrivit art. 40 alin. (2^1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio şi de televiziune, contra cost, în cadrul emisiunilor de promovare electorală prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi prin difuzarea spoturilor publicitare electorale, în condiţiile prezentei decizii.
    (3) Difuzarea emisiunilor de promovare electorală, a spoturilor publicitare electorale şi a materialelor audiovizuale electorale, precizate la art. 5, trebuie să respecte dispoziţiile art. 36 alin. (3^1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Proceduri preliminare
    ART. 3
    (1) Posturile de radio şi de televiziune care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în data de 14 octombrie 2024, printr-o adresă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Informaţiile comunicate de către radiodifuzori, în condiţiile prevăzute la alin. (1), vor fi afişate pe pagina de internet a instituţiei, la adresa www.cna.ro, precum şi pe paginile de internet ale radiodifuzorilor respectivi, într-un mod accesibil publicului.

    ART. 4
    (1) Candidaţii au la dispoziţie intervalul 14-24 octombrie 2024 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.
    (2) După 10 octombrie 2024, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până la data de 24 octombrie 2024, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) şi le vor comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
    (3) Informaţiile comunicate de către radiodifuzori, în condiţiile prevăzute la alin. (2), vor fi afişate pe pagina de internet a instituţiei, la adresa www.cna.ro, precum şi pe paginile de internet ale radiodifuzorilor respectivi, într-un mod accesibil publicului.

    CAP. III
    Emisiuni electorale
    ART. 5
    (1) În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:
    a) de promovare electorală - în care candidaţii şi/sau reprezentanţii lor îşi prezintă şi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală“, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
    b) de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „dezbatere electorală“, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
    c) informative - în care pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului; emisiunile informative electorale pot fi difuzate de luni până duminică.

    (2) Difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală.
    (3) Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile publicitare electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către candidaţi pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.
    (4) Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidaţi, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al alianţelor politice, alianţelor electorale sau al organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.
    (5) Emisiunile informative şi de dezbatere electorală nu pot fi sponsorizate.
    (6) În emisiunile informative, prezentarea activităţilor de campanie va fi realizată exclusiv de către radiodifuzori.

    ART. 6
    (1) Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii:
    a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
    b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor;
    c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.

    (2) Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor publicitare electorale şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către candidaţi sunt respectate următoarele condiţii:
    a) să nu fie pusă în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor;
    b) să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală şi nici la violenţă;
    c) să nu conţină afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
    d) să nu conţină acuzaţii cu incidenţă penală sau morală la adresa altor candidaţi, fără a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.

    (3) Realizatorii, prezentatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au şi următoarele obligaţii:
    a) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale;
    b) să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin comportament sau exprimare, regulile prevăzute la alin. (2); în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz;
    c) să solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi, astfel încât publicul să îşi poată forma o opinie corectă.

    (4) În cazul în care, în emisiunile de dezbateri, candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi nu se prezintă, radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antenă respectiv; radiodifuzorii au obligaţia să difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programată iniţial; în cazul în care absenţii îşi motivează neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligaţia să prezinte, în cadrul respectivei emisiuni, şi motivaţia acestora.

    ART. 7
    (1) În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
    (2) Candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi şi care deţin funcţii în instituţii şi/sau autorităţi publice pot avea intervenţii, în direct sau înregistrate, şi în alte emisiuni decât cele prevăzute la art. 5, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii.

    ART. 8
    (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoţite de un marcaj corespunzător;
    b) spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare şi conţinut, de către candidaţi;
    c) difuzarea spoturilor publicitare electorale trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale de acces;
    d) în emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi publicitare electorale ale unor candidaţi în intervalele alocate altor candidaţi;
    e) conţinutul spoturilor publicitare electorale trebuie să se conformeze condiţiilor impuse de art. 6 alin. (2).

    (2) Spoturile publicitare electorale nu constituie comunicare comercială audiovizuală, în sensul dispoziţiilor legale.
    (3) În perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor publicitare electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi.
    (4) La finalul calupurilor de spoturi publicitare electorale vor fi inserate spoturi de interes public, cu caracter informativ privind legislaţia electorală, puse la dispoziţie de către Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Electorală Permanentă, cu acordul Consiliului Naţional al Audiovizualului.

    ART. 9
    (1) Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă.
    (3) În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne înainte de încheierea votării.

    ART. 10
    Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor publicitare electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 11.

    ART. 11
    (1) Persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică.
    (2) Persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor informaţii inexacte beneficiază de drept la rectificare.
    (3) Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind dreptul la replică şi la rectificare:
    a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de la primirea solicitării;
    b) să comunice solicitantului, în termenele prevăzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
    c) să difuzeze, în cazul în care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în ultima zi de campanie electorală, rectificarea sau replica se difuzează în preziua votării;
    d) să difuzeze, în cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză solicitantului, replica sau rectificarea în termenul şi în condiţiile comunicate radiodifuzorului.

    (4) În preziua votării, radiodifuzorii trebuie să prevadă în program, imediat după emisiunea informativă de seară, un spaţiu de emisie pentru difuzarea rectificărilor şi a replicilor ca urmare a sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie electorală.

    ART. 12
    (1) Monitorizarea respectării prevederilor referitoare la asigurarea informării corecte şi a pluralismului din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual se realizează săptămânal, iar radiodifuzorii au obligaţia să compenseze dezechilibrele evidente relevate, în săptămâna imediat următoare constatării acestora.
    (2) Radiodifuzorii au obligaţia de a comunica săptămânal, în prima zi lucrătoare, Consiliului Naţional al Audiovizualului timpii de antenă utilizaţi de fiecare candidat şi/sau de reprezentanţii lor în emisiunile electorale prevăzute la art. 5 alin. (1), conform formularului-tip disponibil pe pagina de internet a Consiliului Naţional al Audiovizualului.

    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 13
    (1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Înregistrările emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului pe toată durata campaniei electorale şi încă 30 de zile după comunicarea oficială a rezultatelor.
    (3) Radiodifuzorii au obligaţia să furnizeze datele solicitate de personalul de control al Consiliului Naţional al Audiovizualului privind desfăşurarea campaniei electorale, în termenul şi condiţiile comunicate.

    ART. 14
    (1) Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, ale art. 55 lit. y) şi art. 56 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În situaţia în care respectivele încălcări ale dispoziţiilor legale se produc după momentul încheierii oficiale a campaniei electorale, Consiliul Naţional al Audiovizualului se va întruni de urgenţă şi va analiza situaţia creată cu maximă celeritate.

    ART. 15
    Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzător şi pentru campania electorală ce se va desfăşura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale.

    ART. 16
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 17
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta decizie.



                    Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
                    Maria Monica Gubernat

    Bucureşti, 19 septembrie 2024.
    Nr. 587.
    ANEXA 1

    Radiodifuzor: .............................................................
    Licenţa nr. ..................................................................
    Către:
    Consiliul Naţional al Audiovizualului
    Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
    Fax: 021.305.53.54; e-mail: cna@cna.ro
    În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 587/2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, vă comunicăm că postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ............................................... din localitatea ...................................... intenţionează să difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.
    Estimăm că difuzarea acestor emisiuni va începe la data de .......... 2024.
    Persoanele învestite cu responsabilităţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
    - ..........................., având funcţia de ..................................;
    – ..........................., având funcţia de ..................................,
    şi pot fi contactate la telefon/fax .........................................^1
    ^1 Consiliul Naţional al Audiovizualului prelucrează datele dumneavoastră personale în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 (Regulamentul general privind protecţia datelor). Scopul prelucrării este de a gestiona anexa nr. 1 comunicată în baza art. 3 din Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 587/2024, respectând dispoziţiile legale, normele şi procedurile interne existente în acest sens.

    Prin completarea şi semnarea prezentei anexe vă daţi acordul ca datele cu caracter personal să fie afişate pe pagina de internet a instituţiei, la adresa www.cna.ro.
    ......(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)......
    …….......................................



    ANEXA 2

    Radiodifuzor: ........................................................
    Licenţa nr. .............................................................
    Către:
    Consiliul Naţional al Audiovizualului
    Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
    Fax: 021.305.53.54; e-mail: cna@cna.ro
    În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 587/2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024 şi ca urmare a Comunicării noastre nr. ........... din .............. 2024 privind difuzarea de către postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ........................... din localitatea ................................. a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, vă transmitem anexat prezentei lista cu tipurile acestor emisiuni, precum şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga durată a campaniei, conform formularului-tip disponibil pe pagina de internet a Consiliului Naţional al Audiovizualului, precum şi tarifele aplicate pe unitatea de timp, în cazul prevăzut la art. 2 alin. (3) din aceeaşi decizie.
    ........(semnătura şi ştampila titularului de licenţă).......
    .............................................

    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016