Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 584 din 4 mai 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-4 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2007  privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000  privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998  privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 584 din 4 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-4 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 472 din 9 iulie 2010


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 7.919/121/2007 şi care face obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.226D/2009.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 7.829D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , excepţie ridicatã, din oficiu, de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 2.654/88/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
De asemenea, preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 8.016D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 , excepţie ridicatã, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 257/39/2009.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
În continuare, preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 8.109D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , excepţie ridicatã, din oficiu, de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 2.989/88/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
În sfârşit, preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 8.350D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , excepţie ridicatã de Cãtãlin Ştefan Aldea şi alţii în Dosarul nr. 4.070/2/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde doamna consilier juridic Adelina Mihaela Creţu pentru partea Ministerul Public - Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 7.226D/2009, nr. 7.829D/2009, nr. 8.016D/2009, nr. 8.109D/2009 şi nr. 8.350D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul pãrţii prezente nu se opune conexãrii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 7.829D/2009, nr. 8.016D/2009, nr. 8.109D/2009 şi nr. 8.350D/2009 la Dosarul nr. 7.226D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul pe fond reprezentantului pãrţii prezente, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, arãtând cã dispoziţiile de lege criticate şi-au încetat aplicabilitatea la sfârşitul anului 2007.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , sens în care aratã cã textele de lege criticate au avut o aplicabilitate limitatã în timp, doar pentru anul 2007, astfel cã, în prezent, nu mai sunt în vigoare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 18 iunie 2009 şi 1 octombrie 2009, pronunţate în dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã din oficiu de instanţa de judecatã.
Prin încheierile din 22 septembrie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.654/88/2007 şi nr. 2.989/88/2007, Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , excepţie ridicatã din oficiu de instanţa de judecatã.
Prin Încheierea din 5 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 4.070/2/2008, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 . Excepţia a fost ridicatã de Cãtãlin Ştefan Aldea şi alţii cu prilejul soluţionãrii recursului declarat împotriva Sentinţei nr. 3.284 din 26 noiembrie 2008 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã acordarea diferenţiatã a indexãrilor salariale este discriminatorie. În acest sens, aratã cã inflaţia produce efecte asupra tuturor angajaţilor bugetari, astfel cã apartenenţa la categorii profesionale distincte nu reprezintã o justificare rezonabilã şi obiectivã pentru un tratament juridic diferenţiat.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 4.070/2/2008, considerã cã prevederile <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 nu contravin normelor constituţionale invocate de autorii excepţiei, pentru cã neaplicarea indexãrilor la salariile acestora nu înseamnã o discriminare în raport cu alte categorii de salariaţi bugetari. Solicitarea privind acordarea indexãrilor nu poate fi satisfãcutã de îndatã, ci numai ulterior cuprinderii în bugetul instituţiei a sumelor necesare plãţii, aşa cum prevãd dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Curtea constatã cã, deşi prin încheierile pronunţate în dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat instanţa de contencios constituţional cu excepţia de neconstituţionalitate a întregii <>Ordonanţe a Guvernului nr. 10/2007 , critica de neconstituţionalitate vizeazã, în realitate, doar dispoziţiile art. 1-4 din acest act normativ.
Aşa fiind, Curtea reţine ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţiile <>art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, dispoziţii potrivit cãrora:
- Art. 1: "În anul 2007, salariile de bazã ale personalului contractual din sectorul bugetar, stabilite potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobatã prin <>Legea nr. 383/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi indemnizaţiile personalului care ocupã funcţii de demnitate publicã, stabilite potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost majorate potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 323/2006 , avute la data de 31 decembrie 2006, se majoreazã în 3 etape, astfel:
a) cu 5% începând cu data de 1 ianuarie 2007, faţã de nivelul din luna decembrie 2006;
b) cu 2% începând cu data de 1 aprilie 2007, faţã de nivelul din luna martie 2007;
c) cu 11% începând cu data de 1 octombrie 2007, faţã de nivelul din luna septembrie 2007.";
- Art. 2: "(1) În aplicarea prevederilor art. 1, limita minimã şi limita maximã ale salariilor de bazã prevãzute în anexele la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 383/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost majorate prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 323/2006 , se majoreazã începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5%, din data de 1 aprilie 2007 cu 2% şi începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi pentru personalul contractual la care este stabilit un singur nivel al salariului de bazã.";
- Art. 3: "(1) Salariile de bazã ale personalului contractual pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007, majorate cu 5% faţã de nivelul avut în decembrie 2006, sunt prevãzute în anexele nr. Ia-VI-a.
(2) Salariile de bazã pentru perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2007, majorate cu 2% faţã de nivelul avut la 31 martie 2007, sunt prevãzute în anexele nr. Ib-VIb, respectiv pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2007, majorate cu 11% faţã de nivelul avut la 30 septembrie 2007, sunt prevãzute în anexele nr. Ic-VIc.
(3) Indemnizaţiile persoanelor care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, precum şi ale celor care ocupã funcţii asimilate cu funcţii de demnitate publicã sunt prevãzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VIIIa pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007, în anexele nr. VII/1b, VII/2b, VII/3b şi VIIIb, pentru perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2007, şi în anexele nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c şi VIIIc, pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2007.
(4) Pentru persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, indemnizaţiile prevãzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VII/1b, VII/2b, VII/3b, precum şi nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c reprezintã unica formã de remunerare a activitãţii corespunzãtoare funcţiei şi reprezintã baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determinã în raport cu venitul salarial.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, nu beneficiazã de premii, de sporul de vechime în muncã şi nici de alte sporuri prevãzute de lege.";
- Art. 4: "Salariile de bazã individuale, care se situeazã între limitele prevãzute în anexele la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 383/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, avute la data aplicãrii prezentei ordonanţe, se majoreazã începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5% faţã de nivelul avut la 31 decembrie 2006, începând cu data de 1 aprilie 2007 cu 2% faţã de nivelul din luna martie 2007 şi, respectiv, începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11% faţã de nivelul din luna septembrie 2007."
Autorii excepţiei considerã cã prevederile de lege criticate sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 este un act normativ cu aplicabilitate limitatã în timp, întrucât, potrivit prevederilor <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , majorãrile salariale aplicate vizeazã exclusiv anul 2007.
În aceste condiţii, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, întrucât textul legal criticat nu mai este în vigoare la data pronunţãrii deciziei, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009, de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale în dosarele nr. 2.654/88/2007 şi nr. 2.989/88/2007 şi de Cãtãlin Ştefan Aldea şi alţii în Dosarul nr. 4.070/2/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 mai 2010.

În temeiul dispoziţiilor art. 261 alin. 2 din Codul de procedurã civilã şi ale art. 1 din Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 8 din 8 iunie 2010, semneazã


PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
_________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016