Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 57 din 6 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 97 alin. 1 si   art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 57 din 6 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 97 alin. 1 si art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 175 din 20 martie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi <>art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, excepţie ridicatã de Costache-Grigore Gutu în Dosarul nr. 17.636/2002 al Judecãtoriei Iaşi.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind nefondata, invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale referitoare la prevederile legale criticate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 octombrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 17.636/2002, Judecãtoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi <>art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, excepţie ridicatã de Costache-Grigore Gutu într-o cauza penalã.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca textele de lege criticate prevãd infracţiuni sãvârşite impotriva fondului forestier, infracţiuni a cãror existenta este condiţionatã de cuantumul pagubei produse, determinat în funcţie de preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, incalcandu-se astfel prevederile art. 23 alin. (9), art. 72 alin. (3) lit. f) şi ale art. 114 alin. (1) din Constituţie. Se arata, de asemenea, ca normele incriminatoare respective sunt incomplete, deoarece conditioneaza existenta infracţiunii de o anumitã valoare a prejudiciului cauzat fondului silvic, valoare pe care o defineste ca pe un "multiplu al preţului mediu al metrului cub de masa lemnoasã pe picior", fãrã sa indice care este acest preţ. Norma este astfel consideratã incompleta şi inaplicabila în lipsa unei completãri printr-o norma din alta lege, care sa prevadã în mod distinct valoarea unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, lege care sa fie în vigoare la data sãvârşirii faptei. Se mai arata ca singura referire la preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior se regaseste în <>art. 5 din Legea nr. 81/1993 , potrivit cãruia preţul este stabilit de cãtre Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului. În opinia autorului exceptiei, deşi prin <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 323/RT/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 4 mai 2000, s-a aprobat preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, acest ordin nu ar putea completa normele penale criticate, deoarece Codul silvic, fiind o lege organicã, nu poate fi completat decât printr-o dispoziţie cuprinsã într-o lege organicã, în caz contrar s-ar incalca prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie. Totodatã, se susţine ca prevederile legale în cauza contravin şi art. 49 alin. (1) din Constituţie, privind restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi art. 7 alin. 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, în care se prevede ca "Nimeni nu poate fi condamnat pentru o acţiune sau o omisiune care, în momentul în care a fost sãvârşitã, nu constituia o infracţiune potrivit dreptului naţional sau internaţional [...]".
Judecãtoria Iaşi considera excepţia ca fiind neîntemeiatã, întrucât Codul silvic stabileşte, în art. 97 alin. 1 şi art. 98 alin. 1, elementele constitutive ale infracţiunii şi pedeapsa aplicabilã, iar aceasta lege este o lege organicã şi în acord cu prevederile art. 23 alin. (9) şi art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie. În opinia instanţei, susţinerea autorului exceptiei în sensul ca <>Ordinul nr. 323/RT/2000 , care stabileşte preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, nu completeazã normele penale de referire din Codul silvic, întrucât acest cod este o lege organicã şi nu poate fi completat decât printr-o lege organicã, este neîntemeiatã. Autoritatea administrativã, Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, stabileşte în temeiul legii doar un preţ în condiţiile economiei de piata şi ale inflaţiei, care necesita o modificare periodicã, iar aceste modificãri nu pot fi asigurate prin lege. Instanta considera ca nu au fost aduse atingeri nici prevederilor art. 114 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, instanta considera ca nu poate fi avut în vedere faptul ca la data judecãrii cauzei Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului nu mai exista, întrucât la data stabilirii preţului mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior era autoritatea competenta, conform legii, sa facã acest lucru.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera excepţia ca fiind neîntemeiatã. În motivarea acestui punct de vedere se arata ca din examinarea dispoziţiilor legale criticate şi a celor ale <>art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 rezulta ca atât elementele constitutive ale infracţiunilor prevãzute în art. 97 alin. 1 şi art. 98 alin. 1 din lege, respectiv descrierea comportamentului ilegal incriminat şi stabilirea expresã a pedepsei aplicabile, cat şi criteriile şi cuantumurile potrivit cãrora prejudiciul este evaluat sunt reglementate prin lege organicã, astfel încât nu pot fi apreciate ca neconstituţionale prin raportarea lor la art. 23 alin. (9) coroborat cu art. 72 alin. (3) din Constituţie. Mai mult, art. 109 din Codul silvic menţioneazã ca "prevederile prezentului titlu se completeazã cu dispoziţiile Codului penal şi ale Codului de procedura penalã". Este adevãrat ca preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior este stabilit, potrivit legii, de cãtre autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, dar aceasta determinare se face în temeiul unei împuterniciri date prin lege organicã, iar evaluarea pagubelor are la baza criterii stabilite de lege (anexa nr. 1 la <>Legea nr. 81/1993 ).
Avocatul Poporului considera ca motivele pe care se întemeiazã excepţia de neconstituţionalitate nu conduc la concluzia neconstitutionalitatii dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi art. 98 alin. 1 din Codul silvic. Prin aceste texte sunt reglementate elementele constitutive ale infracţiunilor speciale din domeniul fondului forestier, cu respectarea principiului legalitãţii şi a prevederilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie. Mai mult, în conformitate cu art. 109 din Codul silvic, prevederile din Titlul VI "Raspunderi şi sancţiuni" se completeazã cu dispoziţiile Codului penal şi cu cele ale Codului de procedura penalã. Cerinta esenţialã pentru incriminarea acestor fapte o reprezintã valoarea pagubei, stabilitã prin aplicarea unui multiplu la preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior. Potrivit art. 107 din Codul silvic, evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infracţiuni şi contravenţii se face de cãtre autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura. Un astfel de cuantum a fost stabilit prin <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 323/RT/2000 pentru aprobarea preţului mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, emis în temeiul <>art. 5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despãgubirilor în cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afarã fondului forestier situate pe terenurile proprietate publica şi privatã şi economiei vânatului şi al art. 107 din Codul silvic. Instituirea prin art. 107 din Codul silvic a competentei autoritãţii publice de a stabili preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior nu echivaleaza cu o delegare legislativã, textul legal urmând în fapt concretizarea condiţiilor necesare la stabilirea pagubelor. În acest sens, invocarea neconstitutionalitatii dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi art. 98 alin. 1 din Codul silvic, prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, nu are relevanta în speta. În concluzie, se arata ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 97 alin. 1 şi <>art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, dispoziţii al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 97 alin. 1: "Taierea sau scoaterea din rãdãcini, fãrã drept, de arbori, puieţi sau lastari din fondul forestier naţional sau de pe terenurile cu vegetaţie forestierã prevãzute la art. 6, dacã valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decât preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior sau dacã valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost sãvârşitã de cel puţin doua ori în interval de 2 ani, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.";
- Art. 98 alin. 1: "Furtul de arbori doborati sau rupti de fenomene naturale, ori de arbori, puieţi sau lastari care au fost taiati ori scoşi din rãdãcini, cu sau fãrã drept, din fondul forestier naţional sau de pe terenurile cu vegetaţie forestierã prevãzute la art. 6, dacã valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decât preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, ori dacã valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost sãvârşitã de cel puţin doua ori în interval de 2 ani, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amenda."
Autorul exceptiei a invocat neconstituţionalitatea acestor prevederi legale cu motivarea ca, întrucât în lege nu se prevede care este preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior în raport cu care se stabileşte valoarea pagubei şi se determina existenta infracţiunii, este încãlcat principiul constituţional al legalitãţii incriminãrii, consacrat de art. 23 alin. (9), potrivit cãruia "Nici o pedeapsa nu poate fi stabilitã sau aplicatã decât în condiţiile şi în temeiul legii", precum şi de art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie, care dispune ca infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora se reglementeazã prin lege organicã. Se mai arata ca singura referire legalã la preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior se face la <>art. 5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despãgubirilor în cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afarã fondului forestier situate pe terenurile proprietate publica şi privatã şi economiei vânatului, care nu este însã lege organicã şi care prevede ca acest preţ se stabileşte de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului. Pe de alta parte, în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se invoca şi faptul ca dispoziţiile legale criticate, fiind cuprinse în Codul silvic, lege organicã, nu pot fi legal completate prin dispoziţii cuprinse într-un ordin al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor care prevede preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior.
Asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi <>art. 98 alin. 1 din Codul silvic (Legea nr. 26/1996 ), Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 27 din 23 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din 7 iunie 1999, şi prin Decizia nr. 102 din 29 iunie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999, statuand ca acestea sunt constituţionale.
Prin Decizia nr. 27 din 23 februarie 1999 excepţia a fost respinsã de Curtea Constituţionalã, pentru urmãtoarele considerente: dispoziţiile criticate prevãd elemente constitutive ale infracţiunilor pe care le reglementeazã. În plus, art. 109 din Codul silvic menţioneazã ca "Prevederile prezentului titlu se completeazã cu dispoziţiile Codului penal şi ale Codului de procedura penalã". Fata de aceste dispoziţii legale, sunt prevãzute toate condiţiile cerute pentru ca faptele respective sa constituie infracţiuni. Examinarea textelor de lege criticate prin excepţia de neconstituţionalitate scoate în evidenta ca acestea definesc în mãsura suficienta infracţiunile pe care le prevãd, descriind comportamentul ilegal incriminat şi stabilind, în mod expres, pedepsele aplicabile; este adevãrat ca preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior este stabilit, în baza art. 107 alin. 1 din Codul silvic şi <>art. 5 din Legea nr. 81/1993 , de cãtre autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, respectiv Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, dar aceasta determinare se face în baza unei împuterniciri date prin lege organicã, iar evaluarea pagubelor are la baza criterii stabilite de lege (anexa nr. 1 la <>Legea nr. 81/1993 , referitoare la evaluarea pagubelor cauzate prin taierea, scoaterea din rãdãcini, distrugerea, degradarea sau sustragerea arborilor, puietilor sau lastarilor, în cazul în care prejudiciul este produs prin fapte care, potrivit legii, constituie contravenţii sau infracţiuni). În sensul celor arãtate, s-a invocat Decizia Curţii Constituţionale nr. 2 din 10 ianuarie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 30 aprilie 1996, prin care s-a stabilit ca nepublicarea preţului mediu al unui metru cub de masa lemnoasã rezultat din negociere nu este o problema de constitutionalitate, deoarece principiul legalitãţii pedepsei şi supremaţiei legii nu presupune necesitatea ca şi aceste preţuri sa fie publicate, preţul mediu nefiind un element constitutiv al infracţiunii, ci numai un criteriu pentru determinarea pagubei de care depinde incriminarea.
Prin Decizia nr. 102 din 29 iunie 1999 excepţia de neconstituţionalitate a fost respinsã cu aceeaşi motivare, adãugându-se precizarea ca prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 25 mai 1999 a <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 440/1999 pentru aprobarea preţului mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior este asigurata cunoaşterea şi aplicarea prevederilor Codului silvic.
În cauza de fata, la data sãvârşirii faptei, ordinul menţionat anterior era abrogat, fiind în vigoare <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 323/RT/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 4 mai 2000, ordin care a fost abrogat şi înlocuit cu <>Ordinul nr. 537/2002 al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 din 16 noiembrie 2002.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele cuprinse în deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata şi, în consecinta, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã.
Curtea considera însã ca este necesarã intervenţia legiuitorului pentru înlãturarea deficienţelor în redactarea dispoziţiilor incriminatoare din Codul silvic, generalizandu-se modelul adoptat în <>Legea nr. 141 din 23 iulie 1999 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999. Potrivit acestei legi, existenta infracţiunilor silvice este condiţionatã nu de valoarea, ci de volumul masei lemnoase extrase. În felul acesta se da satisfactie deplina principiului legalitãţii incriminãrii şi se elimina arbitrarul în calificarea juridicã a infracţiunilor silvice.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. 1 şi <>art. 98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, excepţie ridicatã de Costache-Grigore Gutu în Dosarul nr. 17.636/2002 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016