Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 568 din 2 noiembrie 2005  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I pct. 25 si pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispozitiile art. 77^1 si   art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 si, respectiv, au fost modificate dispozitiile   art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 568 din 2 noiembrie 2005 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 25 si pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispozitiile art. 77^1 si art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 si, respectiv, au fost modificate dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.060 din 26 noiembrie 2005

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 25 şi pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispoziţiile art. 77^1 şi <>art. 77^2 în Legea nr. 571/2003 şi, respectiv, au fost modificate dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 , excepţie ridicatã direct de Avocatul Poporului.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de înştiinţare este legal îndeplinitã.
Preşedintele constatã cauza în stare de judecatã.
Luând cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Adresa nr. 13.180 din 8 august 2005, trimisã Curţii Constituţionale în temeiul prevederilor art. 146 lit. d) teza finalã din Constituţie, Avocatul Poporului a ridicat direct excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 25 şi pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispoziţiile art. 77^1 şi <>art. 77^2 în Legea nr. 571/2003 şi, respectiv, au fost modificate dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, urmãtoarele:
1. Prevederile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , introducând art. 77^1 şi <>art. 77^2 în Legea nr. 571/2003 , potrivit cãrora sunt supuse impozitãrii veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor de orice fel, fãrã construcţii, dobândite dupã 1 ianuarie 1990, contravin principiului neretroactivitãţii legii, întrucât, astfel cum sunt formulate, aceste dispoziţii legale urmeazã a fi aplicate unor raporturi juridice create înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 163/2005 .
2. În contradicţie cu prevederile art. 78 din Constituţie, potrivit <>art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 , art. 77^1-77^3 intrã în vigoare începând cu 1 iunie 2005, datã la care a fost publicatã legea în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar nu la 3 zile de la acea datã, aşa cum prevede textul constituţional.
3. Instituirea, prin dispoziţiile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , a obligaţiei notarilor publici, care autentificã actele translative de proprietate, de a calcula, de a încasa şi de a vira impozitul la bugetul de stat, poate echivala cu prestarea unei munci forţate, contrar prevederilor constituţionale ale art. 41 şi fãrã existenţa vreuneia dintre situaţiile prevãzute de art. 42 alin. (2) din Constituţie.
4. Dispoziţiile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , referitoare la art. 77^1 şi art. 77^2, instituind, în sarcina proprietarilor care înstrãineazã construcţiile de orice fel şi terenul aferent acestora, în termen de pânã la 3 ani inclusiv de la data dobândirii, precum şi terenurile de orice fel, fãrã construcţii, dobândite dupã 1 ianuarie 1990, obligaţia de a plãti impozit, conţin norme contrare prevederilor constituţionale privind dreptul la un nivel de trai decent, noţiune care cuprinde şi dreptul la locuinţã, întrucât aceste dispoziţii legale nu au în vedere situaţia obiectiv diferitã a anumitor categorii de proprietari care nu-şi vând proprietãţile în scopuri speculative, ci pentru a-şi cumpãra o locuinţã mai corespunzãtoare nevoilor familiilor lor.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) şi <>art. 33 din Legea nr. 47/1992 , sesizarea a fost transmisã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia ridicatã de Avocatul Poporului este neîntemeiatã pentru urmãtoarele motive: a) Dispoziţiile art. 77^1 şi <>art. 77^2, introduse în Legea nr. 571/2003 prin <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , nu încalcã principiul neretroactivitãţii legii, deoarece "chiar dacã textele se referã la anumite situaţii de fapt anterioare, aceasta nu presupune cã impunerea se realizeazã cu aceeaşi datã, ci începând cu data intrãrii în vigoare a actului normativ criticat pentru situaţiile în cauzã avute în vedere".
b) În privinţa datei de 1 iunie 2005, prevãzutã la <>art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 pentru intrarea în vigoare a unor dispoziţii de lege, se ridicã doar o problemã de interpretare şi aplicare a legii, iar nu de constituţionalitate.
c) Colectarea şi virarea obligaţiilor fiscale ce derivã dintr-un serviciu public, în mod necesar, intrã în sarcina celor care presteazã acel serviciu. De altfel, în legãturã cu aceste obligaţii ale notarilor publici a fost consultatã, potrivit uzanţei, Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România, care nu a formulat obiecţiuni cu privire la aceste prestaţii.
d) Problema impozitãrii veniturilor realizate din înstrãinarea dreptului de proprietate asupra unor imobile priveşte aspecte de strictã oportunitate, de competenţa exclusivã a legiuitorului, în conformitate şi cu prevederile constituţionale ale art. 56 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. b).
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauzã de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) teza finalã din Constituţie şi celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 10 şi <>art. 29-33 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã direct de Avocatul Poporului.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 25 şi pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 1 iunie 2005, prin care au fost introduse dispoziţiile art. 77^1 şi <>art. 77^2 în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, şi, respectiv, au fost modificate dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
"Art. 77^1
Definirea venitului din transferul proprietãţilor
imobiliare din patrimoniul personal
(1) Sunt supuse impozitãrii veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor de orice fel şi terenul aferent acestora, care se înstrãineazã în termen de pânã la 3 ani inclusiv, de la data dobândirii, precum şi veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor de orice fel, fãrã construcţii, dobândite dupã 1 ianuarie 1990.
(2) Venitul impozabil din transferul proprietãţilor imobiliare, cu excepţiile prevãzute la alin. (3), reprezintã diferenţa favorabilã dintre valoarea de înstrãinare a proprietãţilor imobiliare, terenuri şi/sau construcţii, şi valoarea de bazã a acestora.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) aportul în naturã la capitalul social al societãţilor comerciale, precum şi veniturile realizate din înstrãinarea construcţiilor de orice fel cu terenul aferent, terenurile fãrã construcţii din intravilan şi extravilan dobândite de contribuabil prin:
a) reconstituirea dreptului de proprietate;
b) moştenire sau donaţie între rude pânã la gradul al patrulea inclusiv;
c) schimb imobiliar.
(4) Valoarea de bazã a bunurilor imobile prevãzute la alin. (1), în funcţie de modalitatea de dobândire, se stabileşte avându-se în vedere:
a) preţul de achiziţie pentru bunurile imobile dobândite prin cumpãrare, majorat cu 5%;
b) valoarea imobilului menţionatã în act, dacã acesta a fost dobândit prin donaţie, schimb, rentã viagerã, dare în platã, adjudecare, contract de întreţinere, hotãrâre judecãtoreascã etc., majoratã cu 5%;
c) pentru construcţiile noi, costul acestora la data realizãrii, dovedit prin raport de expertizã întocmit de un expert autorizat, în condiţiile legii, la care se adaugã valoarea terenului aferent, stabilitã în condiţiile prezentei legi;
d) valoarea rezultatã din expertizele utilizate de cãtre camerele notarilor publici, la data dobândirii imobilelor a cãror valoare de bazã nu se poate stabili prin modalitãţile prevãzute la lit. a)-c);
e) valoarea stabilitã în funcţie de modul de dobândire, în condiţiile prevãzute la lit. a) şi b), pentru terenurile situate în intravilan şi extravilan, actualizatã cu rata inflaţiei pe economie din ultima lunã pentru care existã date oficiale comunicate de cãtre Institutul Naţional de Statisticã, dacã la data dobândirii nu erau întocmite expertize de cãtre camerele notarilor publici.
Pentru terenurile şi construcţiile de orice fel, dobândite de contribuabili într-o modalitate din care nu rezultã valoarea la care acestea au fost dobândite, valoarea de bazã este valoarea minimã stabilitã în prima expertizã utilizatã de camera notarilor publici în circumscripţia cãreia se aflã terenul;
f) preţul de achiziţie pentru bunurile dobândite în condiţiile prevãzute la lit. a) sau valoarea menţionatã pentru bunurile dobândite în condiţiile prevãzute la lit. b), la care se adaugã costul lucrãrilor şi serviciilor de naturã sã creascã valoarea imobilului, la data efectuãrii acestora, dovedite prin raport de expertizã întocmit de un expert autorizat, în condiţiile legii.
(5) Expertizele întocmite de camerele notarilor publici vor fi reactualizate cel puţin o datã pe an şi avizate de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile teritoriale.
(6) Pierderea din transferul proprietãţii imobiliare reprezintã pierdere definitivã a contribuabilului.";
"Art. 77^2
Stabilirea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare
(1) Impozitul se calculeazã prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil determinat potrivit art. 77^1.
(2) Notarii publici care autentificã actele între vii translative ale dreptului de proprietate au obligaţia de a calcula, de a încasa şi de a vira impozitul la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost autentificat actul.
(3) În cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor sau terenurilor se face prin altã procedurã decât cea notarialã, contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut, în maximum 5 zile de la data înstrãinãrii bunului, la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal.
Contribuabilii care nu au domiciliul fiscal în România declarã venitul obţinut la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã este situat imobilul înstrãinat.
(4) Procedura de declarare, de calcul şi de platã a impozitului se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.";
"Art. III. - (1) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã intrã în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2005, cu urmãtoarele excepţii:
a) începând cu 1 mai 2005: lit. a) a art. 42; alin. (2) al art. 43; lit. k) a alin. (4) al art. 55; art. 76; art. 77;
b) începând cu 1 iunie 2005: lit. g) a art. 41; lit. g) a art. 42; lit. a) a alin. (2) al art. 65; alin. (1) al art. 66; alin. (4) şi (4^1) ale art. 66; alin. (2) al art. 67; lit. a), a^1), a^2), a^3), e), e^1) şi g) ale alin. (3) al art. 67; alin. (4) şi (5) ale art. 67; art. 77^1-77^3; alin. (3^1) al art. 83; lit. b) a alin. (4) al art. 83;
c) începând cu 1 ianuarie 2006: lit. c 1) a alin. (3) al art. 67.
(2) În cazul titlurilor de valoare dobândite pânã la data de 31 mai 2005 inclusiv, cota de impozit este de 1%, indiferent de data înstrãinãrii acestora.
(3) În perioada 1 iunie 2005 - 31 decembrie 2005, intermediarii vor calcula, vor reţine şi vor vira impozitul de 1% aplicat asupra câştigurilor din transferul titlurilor de valoare dobândite şi înstrãinate în aceastã perioadã, indiferent dacã sunt dobândite şi înstrãinate într-o perioadã mai mare de 365 de zile sau mai micã de 365 de zile. La 31 decembrie 2005, acestor tranzacţii le este aplicabilã regula de calcul al câştigului net conform prevederilor art. 67 alin. (3) lit. e).
(4) Începând cu data de 1 ianuarie 2006, pentru calculul impozitului pe veniturile realizate de persoane fizice din investiţii şi din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal, definite potrivit dispoziţiilor cap. V şi VIII 1 din titlul III, cota de impozit este de 16%, cu excepţia câştigurilor realizate din transferul titlurilor de valoare înstrãinate într-o perioadã mai mare de 365 de zile de la data dobândirii, pentru care se menţine cota de 1% prevãzutã la art. 67 alin. (3) lit. e).
(5) Cota de impozit de 16% se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2006 şi pentru veniturile realizate de persoanele fizice şi juridice nerezidente, prevãzute la art. 115, cu excepţia veniturilor obţinute din jocuri de noroc pentru care se menţine cota de impozit de 20%."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.";
- Art. 41: "(1) Dreptul la muncã nu poate fi îngrãdit.
Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncã este liberã.
(2) Salariaţii au dreptul la mãsuri de protecţie socialã.
Acestea privesc securitatea şi sãnãtatea salariaţilor, regimul de muncã al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe ţarã, repausul sãptãmânal, concediul de odihnã plãtit, prestarea muncii în condiţii deosebite sau speciale, formarea profesionalã, precum şi alte situaţii specifice, stabilite prin lege.";
- Art. 42: "(1) Munca forţatã este interzisã.
(2) Nu constituie muncã forţatã:
a) activitãţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum şi cele desfãşurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de conştiinţã;
b) munca unei persoane condamnate, prestatã în condiţiii normale, în perioada de detenţie sau de libertate condiţionatã;
c) prestaţiile impuse în situaţia creatã de calamitãţi ori de alt pericol, precum şi cele care fac parte din obligaţiile civile normale stabilite de lege.";
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sã ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de naturã sã asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege. Cetãţenii au dreptul şi la mãsuri de asistenţã socialã, potrivit legii.";
- Art. 78: "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
1. Dispoziţiile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , referitoare la <>art. 77^1 şi 77^2 din Legea nr. 571/2003 , cu privire la definirea venitului din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal, precum şi la stabilirea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare, nu contravin principiului neretroactivitãţii legii.
Aceste texte de lege, chiar dacã se referã la raporturi juridice preexistente datei intrãrii în vigoare a legii, nu au caracter retroactiv, deoarece este cert cã acestea vizeazã numai actul de înstrãinare a dreptului de proprietate asupra terenurilor. Actul juridic de dobândire a bunurilor imobiliare respective are importanţã, ca element al ipotezei normei juridice, doar pentru determinarea perioadei de timp în care contribuabilii vizaţi au avut drept de proprietate asupra bunurilor înstrãinate.
2. Prin <>art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 s-a modificat şi completat <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 care prevedea intrarea în vigoare a acestei ordonanţe, respectiv a modificãrilor şi completãrilor aduse <>Legii nr. 571/2003 , începând cu data de 1 ianuarie 2005. Aceste prevederi sunt menţinute, dar cu unele excepţii prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b). Astfel, la lit. a) se prevede intrarea în vigoare, începând cu data de 1 mai 2005, a dispoziţiilor lit. a) a art. 42, alin. (2) al art. 43, lit. k) a alin. (4) al art. 55, art. 76 şi <>art. 77 din Legea nr. 571/2003 , iar la lit. b) se prevede intrarea în vigoare, începând cu data de 1 iunie 2005, a dispoziţiilor lit. g) a art. 41, lit. g) a art. 42, lit. a) a alin. (2) al art. 65, alin. (1) al art. 66, alin. (4) şi (4^1) ale art. 66, alin. (2) al art. 67, lit. a), a^1), a^2), a^3), e), e^1) şi g) ale alin. (3) al art. 67, alin. (4) şi (5) ale art. 67, art. 77^1-77^3, alin. (3^1) al art. 83, lit. b) a alin. (4) al art. 83 din aceeaşi lege.
Toate aceste texte de lege au fost modificate sau nou-introduse prin <>Legea nr. 163/2005 . Data prevãzutã la lit. a) este anterioarã datei adoptãrii legii, iar cea prevãzutã la lit. b) este chiar data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României.
Curtea constatã cã un text de lege modificat sau nou-introdus nu poate intra în vigoare înaintea împlinirii termenului prevãzut de art. 78 din Constituţie, respectiv 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a actului normativ modificator. <>Legea nr. 163/2005 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, la data de 1 iunie 2005. Aşa fiind, Curtea constatã cã sunt contrare prevederilor art. 78 din Constituţie dispoziţiile referitoare la intrarea în vigoare a textelor din <>Legea nr. 571/2003 , modificate ori nou-introduse prin <>Legea nr. 163/2005 la o datã anterioarã sau chiar la data publicãrii acestei legi în Monitorul Oficial al României.
3. Pentru a se asigura încasarea la bugetul de stat a impozitului pe veniturile realizate din transferul proprietãţilor imobiliare, <>art. 77^2 din Legea nr. 571/2003 prevede obligaţia notarilor publici, care autentificã actele între vii translative ale dreptului de proprietate, de a calcula, de a încasa şi de a vira la bugetul de stat impozitul pe venit.
Înstrãinarea dreptului de proprietate asupra terenurilor se poate face numai prin acte autentice. Autentificarea intrã în atribuţiile notarilor publici care presteazã activitate în serviciul public. Aceştia au obligaţia generalã de a încasa şi de a vira la bugetul de stat toate taxele datorate pentru serviciul şi activitãţile prestate. În aceste condiţii, Curtea apreciazã cã obligaţia notarilor publici de a calcula, de a încasa şi de a vira impozitul la bugetul de stat nu poate fi calificatã ca fiind excesivã sau cã echivaleazã cu impunerea prestãrii unei munci forţate.
4. Potrivit prevederilor art. 56 alin. (1) din Constituţie, "Cetãţenii au obligaţia sã contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice", iar art. 139 alin. (1) din Legea fundamentalã prevede cã impozitele "se stabilesc numai prin lege". Dispoziţiile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 , referitoare la art. 77^1 şi <>art. 77^2 din Legea nr. 571/2003 , sunt conforme principiului privind impozitarea veniturilor de orice naturã şi nu încalcã prevederile constituţionale ale art. 47 referitoare la obligaţia statului de a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent. De altfel, Curtea reţine cã nu se impoziteazã suma obţinutã în urma înstrãinãrii dreptului de proprietate, ci doar venitul net obţinut, reprezentat prin diferenţa favorabilã dintre valoarea de înstrãinare şi valoarea de bazã a bunului înstrãinat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 32 şi <>art. 33 din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite, în parte, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã direct de Avocatul Poporului şi constatã cã:
- dispoziţiile <>art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare la dispoziţiile <>art. III alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 , sunt neconstituţionale, deoarece contravin prevederilor art. 78 din Constituţie;
- dispoziţiile <>art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare la dispoziţiile art. 77^1 şi <>art. 77^2 din Legea nr. 571/2003 , sunt constituţionale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 noiembrie 2005.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016