Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 566 din 14 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (5) si art. 11 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 383 din 5 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (5) şi art. 11 din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Petre Cãpraru în Dosarul nr. 1.893/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei. Considerã cã acordarea prin textele legale criticate a atribuţiei de implicare în actele administrative ale Guvernului dovedeşte încãlcarea principiului separaţiei puterilor în stat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece Curtea nu poate modifica legislaţia existentã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.893/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (5) şi <>art. 11 din Legea nr. 341/2004 , excepţie ridicatã de Petre Cãpraru în cauza ce are ca obiect judecarea cererii referitoare la obligaţia de a face, formulatã de autorul excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã prevederile art. 5 alin. (5) şi <>art. 11 din Legea nr. 341/2004 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 61 alin. (1), art. 64 alin. (1) şi (4), art. 67 şi art. 126 alin. (1) din Constituţie, deoarece, în baza prevederilor legale, a fost înfiinţatã Comisia parlamentarã a revoluţionarilor din decembrie 1989. Se mai aratã cã Legea fundamentalã nu a stabilit un rol aparte unei anumite categorii de cetãţeni, fie ei şi revoluţionari, astfel cã nici legea nu o poate adãuga la Constituţie.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. În acest sens este invocatã jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (5) şi art. 11 din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 5: "Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, cu avizul comisiei parlamentare pentru controlul aplicãrii prevederilor prezentei legi, face propuneri Preşedintelui României pentru acordarea ordinului prevãzut la art. 3 alin. (3).";
- <>Art. 11: "Comisia parlamentarã pentru controlul aplicãrii Legii nr. 42/1990 îşi continuã activitatea, în condiţiile prezentei legi, sub denumirea "Comisia parlamentarã a revoluţionarilor din decembrie 1989", care va aviza propunerile Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 privind preschimbarea certificatelor, va soluţiona contestaţiile prevãzute la art. 9 alin. (5) şi va aviza iniţiativele legislative cu referire la Revoluţia românã din decembrie 1989. Comisia parlamentarã a revoluţionarilor din decembrie 1989 va avea în componenţã, cu prioritate, parlamentari care au dobândit una dintre calitãţile prevãzute la art. 3 alin. (1)."
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu urmãtoarele texte din Constituţie: art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului, art. 64 alin. (1) şi (4) privind organizarea internã a Parlamentului, art. 67 privind actele juridice şi cvorumul legal şi art. 126 alin. (1) referitor la statutul judecãtorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate nu fac referire la înfiinţarea Comisiei parlamentare a revoluţionarilor din decembrie 1989, cum susţine autorul excepţiei, ci la menţinerea Comisiei parlamentare pentru controlul aplicãrii <>Legii nr. 42/1990 , sub denumirea "Comisia parlamentarã a revoluţionarilor din decembrie 1989". Or, textele constituţionale invocate de autorul excepţiei nu interzic legiuitorului o asemenea modalitate de reglementare. Dimpotrivã, art. 61 alin. (1) din Constituţie, invocat în susţinerea excepţiei, permite Parlamentului, în calitate de unicã autoritate legiuitoare, sã reglementeze, în considerarea evoluţiilor relaţiilor sociale şi economice, a resurselor financiare ce pot fi alocate în diferite perioade de timp, sã modifice sau sã completeze legislaţia existentã, fãrã ca în acest mod sã se încalce dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Prevederile art. 126 alin. (1) referitor la statutul judecãtorilor nu sunt incidente în cauzã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (5) şi art. 11 din Legea recunoştinţei faţã de eroiimartiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Petre Cãpraru în Dosarul nr. 1.893/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 aprilie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: