Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 557 din 29 aprilie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008  privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii si ale Legii nr. 293/2008  pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008  privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 557 din 29 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii si ale Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 21 iunie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 lit. a) şi <>art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii şi ale <>Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Constantin Buzatu în Dosarul nr. 31.486/3/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului nr. 173D/2010 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal rãspunde consilierul juridic Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cu delegaţie la dosar, lipsã fiind autorul excepţiei de neconstituţionalitate, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 452D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Vladimir Beldie în Dosarul nr. 5.938/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspund autorul excepţiei de neconstituţionalitate, Vladimir Beldie, şi consilierul juridic Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cu delegaţie la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 453D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Grigore Zãgãrin în Dosarul nr. 22.919/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspund autorul excepţiei de neconstituţionalitate, asistat de avocatul Alexandru Udrea, cu împuternicire avocaţialã la dosar, şi consilierul juridic Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cu delegaţie la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 452D/2010 şi nr. 453D/2010 la Dosarul nr. 173D/2010, având în vedere cã acestea au un obiect parţial identic.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate Vladimir Beldie susţine cã nu este de acord cu conexarea.
Avocatul autorului excepţiei de neconstituţionalitate Grigore Zãgãrin aratã cã este de acord cu conexarea cauzelor.
Consilierul juridic al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii şi reprezentantul Ministerului Public aratã cã sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 452D/2010 şi nr. 453D/2010 la Dosarul nr. 173D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate Vladimir Beldie, care solicitã admiterea acesteia şi depune concluzii scrise în acest sens.
Avocatul autorului excepţiei de neconstituţionalitate Grigore Zãgãrin solicitã admiterea acesteia astfel cum a fost formulatã, deoarece sesizarea instanţelor de judecatã doar de cãtre Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, iar nu şi de orice persoanã interesatã, este neconstituţionalã, contravenind prevederilor art. 1 din Constituţie referitoare la statul de drept.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, întrucât Direcţia juridicã introduce la instanţa de judecatã o acţiune în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia doar în cazul în care Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii aprobã nota de constatare întocmitã de direcţia de specialitate în urma verificãrilor. Considerã cã soluţia propusã de autorul excepţiei de neconstituţionalitate ar nesocoti dreptul de petiţionare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Având cuvântul în replicã, avocatul autorului excepţiei de neconstituţionalitate Grigore Zãgãrin aratã cã trebuie sã se ţinã cont de faptul cã sesizarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se face din oficiu sau la solicitarea persoanei îndreptãţite.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 31.486/3/2008, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 lit. a) şi <>art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii şi ale <>Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Constantin Buzatu în cadrul soluţionãrii unui recurs declarat împotriva unei sentinţe civile a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Prin Încheierea din 26 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 5.938/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Vladimir Beldie în cadrul soluţionãrii unei cauze în contencios administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Încheierea din 13 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 22.919/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Grigore Zãgãrin în cadrul soluţionãrii unei cauze în contencios administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece instituie în sarcina lucrãtorilor din fostele organe ale Securitãţii prezumţia de vinovãţie şi stabilesc competenţa Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a introduce o acţiune în constatarea calitãţii de lucrãtor sau de colaborator al Securitãţii, restrângând în felul acesta dreptul persoanelor interesate de a sesiza nemijlocit instanţa de judecatã cu acţiunea în constatare. Totodatã, susţin cã legea acţioneazã retroactiv, cu referire la acte şi fapte anterioare intrãrii ei în vigoare. Referitor la <>Legea nr. 293/2008 , aratã cã aceasta este neconstituţionalã, deoarece aprobã o ordonanţa de urgenţã a Guvernului emisã cu încãlcarea prevederilor art. 147 alin. (1) din Constituţie.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi-au exprimat opinia în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, pe de-o parte, dispoziţiile art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 şi <>art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având, în prezent, urmãtorul cuprins:
- Art. 2 lit. a): "În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie: a) lucrãtor al Securitãţii - orice persoanã care, având calitatea de ofiţer sau de subofiţer al Securitãţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate, inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 19451989, a desfãşurat activitãţi prin care a suprimat sau a îngrãdit drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului.";
- Art. 4 alin. (4): "Acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva adeverinţei prevãzute la art. 8 lit. b) şi art. 9 se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de constatare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti. Aceasta se pronunţã în termen de 48 de ore. Hotãrârea instanţei se atacã cu recurs în termen de 24 de ore, recursul soluţionându-se în termen de 48 de ore. Hotãrârea instanţei, rãmasã irevocabilã, se publicã de îndatã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.";
- Art. 8: "Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ia în discuţie nota de constatare şi, dupã caz:
a) aprobã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia;
b) infirmã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice eliberarea unei adeverinţe din care sã rezulte cã persoana verificatã nu a avut calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia.";
- Art. 11 alin. (1): "Acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia se introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, fiind scutitã de taxã de timbru."
Pe de altã parte, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile <>Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate susţin cã prevederile de lege criticate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 4 alin. (2) referitoare la egalitatea între cetãţeni, ale art. 15 alin. (2) care consacrã principiul neretroactivitãţii legii, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, ale art. 21 care statueazã dreptul de acces liber la justiţie, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, ale art. 124 alin. (2) referitor la înfãptuirea justiţiei şi ale art. 147 alin. (1) privind efectele deciziilor Curţii Constituţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile criticate au mai fost supuse controlului Curţii Constituţionale, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale ca şi cele invocate în prezenta cauzã, constatându-se constituţionalitate acestora.
Astfel, prin <>Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4 noiembrie 2009, Curtea a observat cã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 s-a realizat o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ca autoritate administrativã autonomã, lipsitã de atribuţii jurisdicţionale, ale cãrei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea Securitãţii sunt supuse controlului instanţelor de judecatã. În condiţiile în care acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii este introdusã la o instanţã de judecatã, a cãrei hotãrâre poate fi atacatã cu recurs, dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de naturã sã îngrãdeascã accesul liber la justiţie.
Curtea a mai reţinut cã prevederile <>art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , stabilind elementele care trebuie întrunite pentru ca o persoanã sã fie calificatã lucrãtor al Securitãţii, nu încalcã principiul constituţional al neretroactivitãţii legii civile, de vreme ce efectele atribuirii unei astfel de calitãţi se produc numai pentru viitor, din momentul intrãrii în vigoare a reglementãrii legale. Totodatã, Curtea a observat cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 urmãreşte deconspirarea prin consemnarea publicã a persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politicã comunistã, fãrã sã promoveze rãspunderea juridicã şi politicã a acestora şi fãrã sã creeze premisele unei forme de rãspundere moralã şi juridicã colectivã, pentru simpla participare la activitatea serviciilor de informaţii, în condiţiile lipsei de vinovãţie şi a vreunei încãlcãri a drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Prin <>Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, Curtea a constatat cã nu este întemeiatã nici critica referitoare la pretinsa nerespectare a principiului egalitãţii în drepturi, deoarece <>art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nu instituie niciun privilegiu sau nicio discriminare pe criterii arbitrare, fiind aplicabil tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei.
Întrucât nu au apãrut împrejurãri noi, care sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în aceastã materie, soluţiile adoptate în precedent, precum şi considerentele pe care acestea se întemeiazã îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã.
Cu privire la critica de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, raportatã la prevederile art. 147 alin. (1) din Constituţie, Curtea constatã cã aceasta nu poate fi primitã. Astfel, prin <>Decizia nr. 51 din 31 ianuarie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat cã <>Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politicã, precum şi dispoziţiile art. II şi ale art. V din aceastã ordonanţã sunt neconstituţionale. Ulterior, la data de 5 martie 2008, s-a emis o nouã reglementare, şi anume <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, aprobatã prin <>Legea nr. 293/2008 , act normativ prin care s-a reconfigurat Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ca autoritate administrativã autonomã, lipsitã de atribuţii jurisdicţionale, ale cãrei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea Securitãţii sã fie supuse controlului instanţelor de judecatã, şi s-a continuat într-un mecanism nou procesul de devoalare a activitãţilor exercitate de regimul comunist, aşa cum rezultã din preambulul acesteia.
În final, Curtea observã, pe de-o parte, cã dispoziţiile art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "Justiţia este unicã, imparţialã şi egalã pentru toţi", nu au relevanţã în cauza de faţã, iar, pe de altã parte, cã dispoziţiile art. 53 din Legea fundamentalã nu sunt incidente în cauzã, deoarece nu s-a constatat restrângerea exerciţiului vreunui drept sau al vreunei libertãţi fundamentale şi, prin urmare, nu ne aflãm în ipoteza prevãzutã de norma constituţionalã invocatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 şi <>art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii şi ale <>Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Constantin Buzatu în Dosarul nr. 31.486/3/2008 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, de Vladimir Beldie în Dosarul nr. 5.938/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi de Grigore Zãgãrin în Dosarul nr. 22.919/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 aprilie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016