Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 557 din 14 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, ale art. 3 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, precum si ale art. 101 alin. (4) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 369 din 2 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen Cãtãlina Gliga - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, ale <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, precum şi ale <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Coralia Bulcu şi alţii în Dosarul nr. 1.507/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 ca inadmisibilã, şi a <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 , precum şi <>art. 101 alin. (4) din Legea nr. 215/2001 ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.507/112/2008, Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 , precum şi <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Coralia Bulcu şi alţii în cauza ce are ca obiect judecarea litigiului privind stabilirea rãspunderii juridice pentru prejudiciul produs bugetului judeţean de cãtre autorii excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 , precum şi <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie. Se aratã cã privarea demnitarilor menţionaţi de textul de lege de dreptul la sporul de 10% pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii vãtãmãtoare are caracter discriminatoriu şi nu se justificã restrângerea unor drepturi cum este acela la remunerarea activitãţii prestate.
Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal nu îşi formuleazã opinia privind excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 este inadmisibilã. Totodatã, se aratã cã reglementãrile cuprinse în <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 , precum şi <>art. 101 alin. (4) din Legea nr. 215/2001 , sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 şi art. 41 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, ale <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, precum şi ale <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
- <>Art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 : "(4) Pentru persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, indemnizaţiile prevãzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VII/1b, VII/2b, VII/3b, precum şi nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c reprezintã unica formã de remunerare a activitãţii corespunzãtoare funcţiei şi reprezintã baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determinã în raport cu venitul salarial.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, nu beneficiazã de premii, de sporul de vechime în muncã şi nici de alte sporuri prevãzute de lege.";
- <>Art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 : "(4) Pentru persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, indemnizaţiile prevãzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VII/1b, VII/2b, VII/3b reprezintã unica formã de remunerare a activitãţii corespunzãtoare funcţiei şi, de asemenea, reprezintã baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determinã în raport cu venitul salarial.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã, alese şi numite, nu beneficiazã de premii, de sporul de vechime în muncã şi nici de alte sporuri prevãzute de lege."
- <>Art. 101 alin. (4) din Legea nr. 215/2001 : "(4) Pe durata mandatului, preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean primesc o indemnizaţie lunarã, ca unicã formã de remunerare a activitãţii corespunzãtoare funcţiilor de preşedinte, respectiv de vicepreşedinte al consiliului judeţean, care reprezintã baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determinã în raport cu venitul salarial. Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean nu beneficiazã de sporul de vechime în muncã şi nici de alte sporuri prevãzute de lege."
Prevederile constituţionale invocate în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , Curtea constatã cã dispoziţiile acesteia au fost aplicabile doar în anul 2007. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare. Rezultã cã, pentru aceste motive, excepţia este inadmisibilã.
2. Analizând criticile de neconstituţionalitate în ceea ce priveşte reglementãrile cuprinse la <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 , precum şi <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , Curtea reţine cã acestea nu pot fi reţinute. Sporurile la salariile de bazã constituie drepturi cu caracter salarial suplimentar, iar nu drepturi fundamentale al cãror exerciţiu ar putea fi restrâns în condiţiile prevãzute de art. 53 din Constituţie. În acest sens, menţionãm <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 74 din 2 februarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 21 februarie 2006.
Prin <>Decizia nr. 207 din 17 februarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 10 martie 2009, Curtea, pronunţându-se asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 şi <>art. 20 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, a constatat cã "legiuitorul este în drept totodatã sã instituie anumite sporuri la indemnizaţiile şi salariile de bazã, premii periodice şi alte stimulente, pe care le poate diferenţia în funcţie de categoriile de personal cãrora li se acordã, le poate modifica în diferite perioade de timp, le poate suspenda sau chiar anula. Astfel, principiul egalitãţii în drepturi şi al nediscriminãrii, invocat de autorul excepţiei, aplicându-se doar situaţiilor egale ori analoage, tratamentul juridic diferenţiat, stabilit de legiuitor în considerarea unor situaţii obiectiv diferite, nu reprezintã în cauza de faţã nici privilegii şi nici discriminãri".
Întrucât pânã în prezent nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã de Coralia Bulcu şi alţii în Dosarul nr. 1.507/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, precum şi ale <>art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 aprilie 2009.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: