Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 553 din 24 mai 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 553 din 24 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 449 din 5 iulie 2012
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, excepţie ridicatã de Tanca Duţu în Dosarul nr. 2.426/111/2011 al Tribunalului Bihor - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.279D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume Decizia nr. 153 din 23 februarie 2012.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 20 octombrie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 2.426/111/2011, Tribunalul Bihor - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, excepţie ridicatã de Tanca Duţu într-o cauzã având ca obiect anularea deciziei de recalculare a pensiei în baza Legii nr. 119/2010 şi menţinerea în platã a cuantumului pensiei la valoarea lunii decembrie 2010.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate textele de lege criticate contravin art. 15 alin. (2) din Constituţie, referitor la principiul neretroactivitãţii legii.
    În acest sens, aratã cã acest principiu constituţional este respectat de prevederile art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000, care, referindu-se la procedura de urmat în cazul succesiunii în timp a mai multor legi, prevede cã, în situaţia în care cuantumul pensiei stabilite potrivit alin. (6) este mai mic decât cel stabilit pe baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în platã cuantumul avantajos. Acelaşi principiu este consacrat şi de dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 119/2010, care prevede cã procedura prevãzutã de Legea nr. 19/2000 devine procedurã generalã de acordare, calculare, platã a pensiei. Chiar dacã Legea nr. 119/2010 nu consacrã în mod expres principiul neretroactivitãţii legii, îl consacrã implicit, prin trimiterile pe care art. 7 le face la Legea nr. 19/2000.
    Potrivit acestor reglementãri, dreptul la pensie, cel puţin în cuantumul aflat în platã în luna decembrie 2010, este un drept câştigat, al cãrui cuantum nu poate fi diminuat. Or, dispoziţiile criticate prevãd o procedurã de recalculare a pensiilor care poate sã aibã ca finalitate diminuarea cuantumului pensiei aflat în platã în luna decembrie 2010, motiv pentru care ele contravin principiului constituţional al neretroactivitãţii legii. Astfel, dispoziţiile de lege criticate prevãd posibilitatea ca, prin decizia de revizuire, eventualele diferenţe încasate de beneficiarul pensiei pânã la data emiterii deciziei de revizuire sã facã obiectul unor reţineri din pensie.
    Tribunalul Bihor - Secţia civilã considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 a fost adoptatã în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât în termenul prevãzut de Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor nu au fost identificate documentele necesare dovedirii în totalitate a veniturilor în cadrul procesului de recalculare, lucru care a avut un impact negativ asupra valorificãrii dreptului la pensie al beneficiarilor acestei legi, fiind imperios necesarã instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivitãţii.
    Totodatã, considerã cã dispoziţiile criticate nu aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), neafectând drepturile la pensie recunoscute prin lege şi Constituţie. Apreciazã cã legiuitorul este în drept a revizui modalitatea de calcul al drepturilor de pensie, fãrã a aduce atingere însuşi dreptului la pensie.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, sens în care invocã deciziile Curţii Constituţionale nr. 919 din 6 iulie 2011, nr. 1.264 din 27 septembrie 2011, nr. 1.268 din 27 septembrie 2011, nr. 1.269 din 27 septembrie 2011, nr. 1.270 din 27 septembrie 2011, nr. 1.381 din 18 octombrie 2011, nr. 1.382 din 20 octombrie 2011, nr. 1.284 din 29 septembrie 2011 şi nr. 1.285 din 29 septembrie 2011.
    Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, mãsurile cuprinse în ordonanţa de urgenţã criticatã sunt de naturã a ocroti, iar nu a vãtãma sau încãlca dreptul la pensie. Dispoziţiile criticate stabilesc mãsuri pe baza cãrora instituţiile implicate sã identifice şi sã transmitã caselor de pensii sectoriale toate elementele necesare pentru stabilirea dreptului de pensie într-un mod obiectiv şi justificat. Prin actul normativ criticat, legiuitorul a urmãrit instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivitãţii, scopul fiind acela de a nu sancţiona persoanele care, fãrã a avea vreo culpã, nu au reuşit, în intervalul iniţial pus la dispoziţie de legiuitor prin Legea nr. 119/2010, sã identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere.
    Referitor la criticile formulate prin raportare la prevederile Legii nr. 119/2010 şi ale Legii nr. 19/2000, considerã cã acestea nu reprezintã o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, întrucât, aşa cum a statuat Curtea în jurisprudenţa sa, examinarea neconstituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestuia cu dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate, iar nu compararea mai multor texte de lege între ele.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011, aprobatã prin Legea nr. 165/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 19 iulie 2011, care au urmãtorul cuprins:
    - Art. 6: "(1) Pensiile recalculate pe baza documentelor care atestã veniturile realizate şi a salariului mediu brut pe economie sau exclusiv pe baza salariului mediu brut pe economie pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare şi ale cãror cuantumuri sunt mai mici decât cele aflate în platã în luna decembrie 2010 se menţin în platã în cuantumurile avute în luna decembrie 2010 începând cu luna ianuarie 2011 pânã la data emiterii deciziei de revizuire.
    (2) Diferenţele aferente lunii ianuarie 2011 se achitã pânã la sfârşitul lunii februarie 2011.";
    - Art. 7: "(1) În cazul pensiilor prevãzute la art. 5 şi 6, nu mai târziu de data de 31 martie 2012 se va efectua regularizarea acestora, prin stabilirea sumelor de platã sau de recuperat, dupã caz, în funcţie de cuantumurile rezultate dupã luarea în considerare a tuturor documentelor care atestã veniturile realizate pe întreaga duratã a stagiului de cotizare sau dupã aplicarea grilei prevãzute în anexa nr. 1.
    (2) Sumele de platã se vor achita pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2012, iar sumele de recuperat se reţin din drepturile de pensie, în condiţiile legii."
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) din Constituţie referitoare la principiul neretroactivitãţii legii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate formulatã, Curtea constatã cã s-a mai pronunţat în raport cu o criticã de neconstituţionalitate similarã care a vizat textele legale supuse controlului de constituţionalitate.
    Astfel, prin Decizia nr. 153 din 23 februarie 2012, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 23 aprilie 2012, Curtea a arãtat cã, de fapt, în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se porneşte de la premisa greşitã cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 este actul normativ care prevede eliminarea pãrţii necontributive din calculul pensiei militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor. Curtea a arãtat cã, în realitate, sunt criticate dispoziţiile Legii nr. 119/2010, lege care a eliminat partea necontributivã a pensiilor de care beneficiau militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor şi reitereazã motiv e de neconstituţionalitate care s-au mai formulat în termeni similari în raport cu actualele prevederi ale Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, şi ale Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Cu privire la acestea, Curtea s-a pronunţat, în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, prin Decizia nr. 871 din 25 iunie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, şi prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2010.
    Referindu-se la critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 raportatã la art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea a constatat cã aceasta este neîntemeiatã, deoarece prevederile ordonanţei de urgenţã criticate reglementeazã, pentru viitor, dupã intrarea ei în vigoare, mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, avându-se în vedere necesitatea instituirii unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivitãţii, scopul fiind acela de a nu sancţiona persoanele care, fãrã a avea vreo culpã, nu au reuşit, în intervalul iniţial pus la dispoziţie de legiuitor prin Legea nr. 119/2010, sã identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere.
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
    Distinct de cele arãtate mai sus, Curtea reţine cã prin ordonanţa de urgenţã criticatã au fost menţinute în platã pensiile de serviciu pânã la data de 31 decembrie 2010, practic, legiuitorul delegat operând un act de favoare în beneficiul persoanelor care aveau dreptul la pensii de serviciu. De-abia odatã cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011, legiuitorul delegat a pus în aplicare, pentru viitor, o procedurã unitarã şi echitabilã pentru revizuirea pensiilor de serviciu aflate în platã; a accepta susţinerea autorului excepţiei, şi anume neconstituţionalitatea revizuirii cuantumului pensiilor de serviciu aflate în platã, ar echivala cu imposibilitatea conversiei pensiilor de serviciu în pensii de drept comun, respectiv cu inaplicabilitatea unei legi în vigoare, şi anume Legea nr. 119/2010, ceea ce este de neconceput.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, excepţie ridicatã de Tanca Duţu în Dosarul nr. 2.426/111/2011 al Tribunalului Bihor - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 mai 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                 Benke Karoly

                                   -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016