Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 55 din 26 ianuarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 55 din 26 ianuarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 134 din 24 februarie 2012

    Acsinte Gaspar - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Lisa, primarul comunei Lisa, Virgil Ilie, Marin F. Gheţa şi Emilia Botea în Dosarul nr. 3.442/87/2010 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ şi fiscal, care formeazã obiectul Dosarului nr. 55D/2011 al Curţii Constituţionale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent referã cu privire la faptul cã partea Partidul Naţional Liberal - Filiala Teleorman a transmis la dosar note scrise prin care, în esenţã, solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
    Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 311D/2011, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicatã de Consiliul Local al Comunei Lisa în Dosarul nr. 558/87/2010 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Curtea, din oficiu, vãzând identitatea de obiect a cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexãrii lor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 311D/2011 la Dosarul nr. 55D/2011, care a fost primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, ca neîntemeiatã, apreciind cã nu se impune reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, respectiv a celor statuate prin Decizia nr. 613 din 12 mai 2011.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
    Prin încheierile 14 decembrie 2010 şi 28 februarie 2011, pronunţate în dosarele nr. 3.442/87/2010 şi nr. 558/87/2010, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Lisa, primarul comunei Lisa, Virgil Ilie, Marin F. Gheţa şi Emilia Botea în cauze având ca obiect soluţionarea cererilor formulate de Partidul Naţional Liberal - Filiala Teleorman de obligare a Consiliul Local al Comunei Lisa la adoptarea unor hotãrâri prin care sã ia act de încetarea de drept a mandatului unor consilieri locali.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile de lege criticate contravin principiului autonomiei locale, având în vedere faptul cã doar consiliul local, ca autoritate deliberativã, este în mãsurã sã aprecieze dacã şi când se întruneşte în şedinţe, care sunt prioritãţile urbei şi altele asemenea, în funcţie de interesele comunitãţii locale. Aratã cã pierderea calitãţii de consilier local, ca urmare a excluderii acestuia din partidul pe lista cãruia a fost ales, nesocoteşte interesele cetãţenilor care l-au votat.
    Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textul de lege criticat necontravenind prevederilor din Legea fundamentalã invocate de autorii acesteia.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, modificatã şi completatã prin Legea nr. 249/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, care au urmãtorul cuprins:
    - Art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004: "(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean înceteazã de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în urmãtoarele cazuri: (...)
    h^1) pierderea calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales."
    În opinia autorilor excepţiei, sunt încãlcate dispoziţiile art. 120 alin. (1) din Constituţie, care enumerã principiile ce stau la baza administraţiei publice din unitãţile administrativ-teritoriale.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii textului de lege ce formeazã obiectul acesteia, prin prisma unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi prevederi din Constituţie. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 1.167 din 11 decembrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 3 ianuarie 2008, a constatat cã introducerea cazului de încetare a mandatului de consilier local ca urmare a pierderii calitãţii de membru al partidului pe a cãrui listã a fost ales este o consecinţã a dispoziţiilor art. 8 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora partidele politice contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetãţenilor. Curtea a arãtat cu acel prilej cã electoratul acordã votul sãu unei persoane, pentru a îndeplini o funcţie publicã la nivelul administraţiei locale, în considerarea programului politic al partidului din rândurile cãruia face parte la momentul alegerii şi pe care aceastã persoanã urmeazã sã îl promoveze pe perioada mandatului sãu de consilier local sau judeţean. Or, de vreme ce alesul local nu mai este membru al partidului pe listele cãruia a fost ales, înseamnã cã nu mai întruneşte condiţiile de reprezentativitate şi legitimitate necesare îndeplinirii programului politic pentru care alegãtorii au optat.
    De asemenea, prin Decizia nr. 1.118 din 16 octombrie 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 18 noiembrie 2008, Curtea a observat cã normele constituţionale care instituie principiile de bazã ale administraţiei publice locale nu au incidenţã în soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe a Curţii Constituţionale, soluţia pronunţatã prin deciziile menţionate şi motivele care au stat la baza acestora îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Lisa, primarul comunei Lisa, Virgil Ilie, Marin F. Gheţa şi Emilia Botea în Dosarul nr. 3.442/87/2010 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ şi fiscal şi de Consiliul Local al Comunei Lisa în Dosarul nr. 558/87/2010 al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 ianuarie 2012.

                            PREŞEDINTE,
                          Acsinte Gaspar

                       Magistrat-asistent,
                      Valentina Bãrbãţeanu
                           __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016