Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 55 din 16 ianuarie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si   art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata prin   Legea nr. 189/2000     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 55 din 16 ianuarie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata prin Legea nr. 189/2000

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 134 din 23 februarie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pânã la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobatã prin <>Legea nr. 189/2000 , excepţie ridicatã de Vasilica Bãcanu în Dosarul nr. 4.240/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, asistat de avocat Sorin Ionescu, cu împuternicire avocaţialã la dosar, lipsã fiind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, avocatul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia, întrucât prevederile legale criticate contravin principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi restrâng dreptul la moştenire.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât, pe de o parte, aceasta vizeazã aspecte ce ţin de aplicarea legii, iar pe de altã parte, prin <>Decizia nr. 558 din 25 octombrie 2005 , Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 septembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 4.240/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 3 din Legea nr. 189/2000 . Excepţia a fost ridicatã de Vasilica Bãcanu într-un litigiu având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ împotriva hotãrârii Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti de respingere a cererii de stabilire a calitãţii de beneficiar al <>Legii nr. 189/2000 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prin textele legale criticate se încalcã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii, prin limitarea persoanelor care pot beneficia de drepturile recunoscute de <>Legea nr. 189/2000 la soţul supravieţuitor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul cã dispoziţiile legale criticate nu contravin Constituţiei, întrucât nu limiteazã categoria persoanelor care pot beneficia de prevederile <>Legii nr. 189/2000 , ci sunt aplicabile tuturor persoanelor care pot proba cã au suferit persecuţii din motive etnice.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile legale criticate se aplicã în mod egal tuturor celor aflaţi în ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum este reţinut în încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile <>art. 1 şi 3 din Legea nr. 189/2000 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 pentru modificarea şi completarea <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000.
Curtea observã cã, în realitate, <>Legea nr. 189/2000 are articol unic, iar pct. 2 şi 3 ale acestui articol modificã <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pânã la 6 martie 1945 din motive etnice, ordonanţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999.
Aşadar, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 189/2000 .
Dispoziţiile <>art. 1 din ordonanţã au fost modificate prin Legea nr. 586/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002, şi prin <>Legea nr. 323/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 635 din 13 iulie 2004.
Dispoziţiile art. 3 din ordonanţã au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 242/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 30 noiembrie 2000.
Prin urmare, dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "Beneficiazã de prevederile prezentei ordonanţe persoana, cetãţean român, care în perioada regimurilor instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 pânã la 6 martie 1945 a avut de suferit persecuţii din motive etnice, dupã cum urmeazã:
a) a fost deportatã în ghetouri şi lagãre de concentrare din strãinãtate;
b) a fost privatã de libertate în locuri de detenţie sau în lagãre de concentrare;
c) a fost refugiatã, expulzatã sau strãmutatã în altã localitate;
d) a fãcut parte din detaşamentele de muncã forţatã;
e) a fost supravieţuitoare a trenului morţii;
f) este soţul sau soţia persoanei asasinate ori executate din motive etnice sau în urma masacrelor îndreptate împotriva populaţiei minoritare, dacã ulterior nu s-a recãsãtorit;
g) a fost evacuatã din locuinţa pe care o deţinea.";
- Art. 3: "Soţul supravieţuitor al celui decedat, din categoria persoanelor prevãzute la art. 1, va beneficia începând cu data de întâi a lunii urmãtoare celei în care a fost depusã cererea, în condiţiile prezentei ordonanţe, de o indemnizaţie lunarã neimpozabilã, dacã ulterior nu s-a recãsãtorit.
Indemnizaţia prevãzutã la alin. (1) se acordã începând cu luna noiembrie 2000, în cuantum de 300.000 lei lunar."
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetãţenilor în faţa legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã din formularea acesteia reiese cã autorul excepţiei este nemulţumit de o omisiune de reglementare, solicitând Curţii Constituţionale completarea dispoziţiilor legale criticate.
Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a le putea modifica sau completa.
Ca atare, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 şi <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pânã la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobatã prin <>Legea nr. 189/2000 , excepţie ridicatã de Vasilica Bãcanu în Dosarul nr. 4.240/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 ianuarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016