Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 548 din 6 iulie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, precum si a pozitiei nr. 3 din anexa la aceasta ordonanta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 548 din 6 iulie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, precum si a pozitiei nr. 3 din anexa la aceasta ordonanta

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 24 august 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Mihaela Cîrstea - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România, cu referire specialã la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţã, excepţie ridicatã de Ioan Rotãrescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei personal, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Având cuvântul, autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, arãtând cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât referirile la imobilul din Avrig, judeţul Sibiu, cuprinse la poziţia nr. 3 din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 , nu corespund situaţiei reale, evidenţiatã în Cartea funciarã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã textele de lege criticate sunt constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 februarie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 100/2006, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România, cu referire specialã la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţã, excepţie ridicatã de Ioan Rotãrescu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã actul normativ criticat, cu referire specialã la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţã, contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (2) şi art. 136 alin. (2) din Constituţie, deoarece imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţã, respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este un bun proprietate publicã şi nu poate face obiectul restituirii cãtre foştii proprietari, iar "actul în baza cãruia a fost trecut în proprietatea statului este eronat". Se mai aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptatã fãrã respectarea cerinţei existenţei unei situaţii extraordinare, conform art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptatã cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie, devenit art. 115 alin. (5).
Avocatul Poporului apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 8 iulie 1998, precum şi poziţia nr. 3 din anexa la aceastã ordonanţã.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 dispune cu privire la restituirea cãtre titulari sau succesorii acestora a clãdirilor, împreunã cu terenul aferent, cuprinse în anexa la aceastã ordonanţã de urgenţã, ce au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România şi au fost trecute dupã anul 1940 în patrimoniul statului român prin mãsuri de constrângere, confiscare, naţionalizare sau manevre dolosive. Totodatã, dispune cu privire la condiţiile şi procedura prin care o comisie special constituitã va duce la îndeplinire prevederile ordonanţei de urgenţã, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare.
În anexa la ordonanţa de urgenţã, între cele 17 imobile prevãzute a se restitui se aflã imobilul de la poziţia nr. 3, cu indicarea urmãtoarelor menţiuni: la coloana "Adresa imobilului" - "Avrig, judeţul Sibiu"; la coloana "Actul de proprietate" - "C.F. 4.339., C.F. 4.338."; la coloana "Titularul actual al dreptului de proprietate" - "Ministerul Sãnãtãţii"; la coloana "Destinaţia iniţialã" - "Sanatoriul Fundaţiei Samuel von Bruckenthal"; la coloana "Folosinţa actualã" - "Sanatoriu"; la coloana "Actul în baza cãruia a trecut în proprietatea statului" - "Legea nr. 10/1949 ", iar la coloana "Observaţii" - "Solicitant: comunitatea germanã din România."
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobatã prin <>Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003.
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (2), art. 115 alin. (4) şi ale art. 136 alin. (2) din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Autorul acesteia susţine neconstituţionalitatea actului normativ criticat, arãtând cã, în fapt, imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 , respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este bun proprietate publicã, trecut în proprietatea statului înainte de anul 1945, precum şi cã atât destinaţia iniţialã a imobilului - sanatoriu al Fundaţiei Samuel von Bruckenthal, cât şi Legea nr. 10/1949 , în baza cãreia a trecut în proprietatea statului, aşa cum figureazã în anexa la ordonanţã, nu corespund situaţiei reale. Aratã cã acest imobil nu a fost în trecut proprietatea Fundaţiei Samuel von Bruckenthal.
Din analiza acestor susţineri, Curtea constatã cã, în cauzã, nu este criticatã legitimitatea constituţionalã a ordonanţei de urgenţã, ci se solicitã Curţii sã se pronunţe asupra unei situaţii de fapt, constând în lipsa de concordanţã a prevederii legale cu realitatea. Or, în temeiul <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , "(2) Sunt neconstituţionale prevederile actelor prevãzute la alin. (1), care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei.". Aşa fiind, aceste susţineri ale autorului excepţiei nu pot fi reţinute.
Autorul excepţiei mai susţine cã ordonanţa criticatã contravine dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã, referitoare la obligaţia Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã.
În legãturã cu aceste susţineri, Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 a mai fost supusã controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Legea fundamentalã, devenit <>art. 115 alin. (4) dupã revizuirea acesteia. Astfel, prin Decizia nr. 234 din 20 decembrie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 aprilie 2000, Curtea a statuat cã elementele cuprinse în nota de fundamentare a ordonanţei, coroborate cu faptul notoriu al întârzierii mãsurilor reparatorii pentru imobilele preluate în mod abuziv de regimul dictaturii comuniste, sunt de naturã sã justifice emiterea acestei ordonanţe de urgenţã, în condiţiile art. 114 alin. (4) teza întâi din Constituţie, devenit art. 115 alin. (4). Cele statuate în decizia menţionatã îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, neintervenind elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
De altfel, Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobatã prin <>Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003, voinţa legiuitorului delegat, respectiv Guvernul, fiind în acest fel însuşitã de Parlament. În consecinţã, şi aceste susţineri ale autorului excepţiei urmeazã a fi respinse.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România, precum şi a poziţiei nr. 3 din anexa la aceastã ordonanţã, excepţie ridicatã de Ioan Rotãrescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016