Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 543 din 27 aprilie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 543 din 27 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 357 din 31 mai 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Eugenia Puşcaşiu în Dosarul nr. 3.129/102/2006 al Tribunalului Mureş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece prin <>Decizia nr. 778 din 12 mai 2009 Curtea Constituţionalã a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.129/102/2006, Tribunalul Mureş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Eugenia Puşcaşiu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã textul criticat contravine prevederilor art. 1 alin. (3) şi art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Tribunalul Mureş - Secţia civilã considerã excepţia de neconstituţionalitate ca fiind întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece instanţa de contencios constituţional, prin <>Decizia nr. 778 din 12 mai 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 6 iulie 2009, a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 . Or, potrivit <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", iar, conform alin. (6) al aceluiaşi articol, "Dacã excepţia este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa respinge printr-o încheiere motivatã cererea de sesizare a Curţii Constituţionale [... ]".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ordonanţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001. Ordonanţa a fost aprobatã prin <>Legea nr. 742/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001.
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul legal criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român şi art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Prin textul de lege criticat s-a abrogat <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 .
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prin <>Decizia nr. 778 din 12 mai 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 6 iulie 2009, a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 .
Cu acel prilej Curtea a constatat cã existenţa rãspunderii patrimoniale pentru daune morale a fost recunoscutã implicit prin <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, text introdus în lege prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 11/1998 , aprobatã prin <>Legea nr. 112/1998 , în care se prevedea scutirea de taxa judiciarã de timbru a acţiunilor şi cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la "stabilirea şi acordarea de despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice". Reglementarea reprezenta un mod specific de apãrare juridicã a menţionatelor atribute ale personalitãţii umane - caracterizate în art. 1 alin. (3) din Constituţia României ca fiind valori supreme în statul de drept. În felul acesta se asigura accesul la justiţie, necondiţionat de plata unei taxe de timbru, persoanelor vãtãmate prin proferarea de expresii insultãtoare, calomnii ori denigrãri sãvârşite pe orice cale, direct sau prin mijloacele de comunicare în masã.
Luând în considerare aceste raţiuni ale art. 1 alin. (3) din Constituţia României care au justificat scutirea de taxe judiciare de timbru a acţiunilor având ca obiect stabilirea şi acordarea de despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice, Curtea Constituţionalã a constatat cã abrogarea <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravine prevederilor art. 1 alin. (3) şi ale art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţia României, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, motiv pentru care, prin decizia precitatã, a admis excepţia şi a declarat dispoziţiile <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 ca fiind neconstituţionale.
În acest sens instanţa de judecatã trebuia sã facã aplicarea prevederilor <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", şi, în consecinţã, conform alin. (6) al aceluiaşi articol, dacã excepţia este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa trebuia sã respingã printr-o încheiere motivatã cererea de sesizare a Curţii Constituţionale.
Având în vedere cele expuse mai sus, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Eugenia Puşcaşiu în Dosarul nr. 3.129/102/2006 al Tribunalului Mureş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 aprilie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016