Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 528 din 15 mai 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 528 din 15 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 15 iunie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie invocatã de Gheorghe Popa în Dosarul nr. 291/2/2011 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 107D/2012.
    La apelul nominal rãspunde pentru autorul excepţiei, avocatul Maria Ramayana Nesvadba, cu delegaţie depusã la dosar, şi pentru partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegaţie depusã la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care aratã cã înţelege sã extindã obiectul excepţiei de neconstituţionalitate şi la prevederile art. 1 pct. 11, art. 2 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008, texte de lege care nu au fost incluse de cãtre instanţa de judecatã în încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale.
    În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 aratã cã practica Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a anonimiza pasaje din documentele existente în arhiva acestei instituţii încalcã prevederile art. 21 alin. (3) şi art. 24 din Constituţie. Reitereazã anumite aspecte ce privesc elemente de fapt ale fondului cauzei deduse judecãţii şi solicitã admiterea excepţiei, depunând note scrise în acest sens.
    Reprezentantul pãrţii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, invocând deciziile Curţii Constituţionale nr. 980 din 25 iunie 2009 şi nr. 572 din 14 aprilie 2009.
    Reprezentantului Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece vizeazã aspecte privind interpretarea şi aplicarea textelor de lege criticate. În continuare, aratã cã, în situaţia în care instanţa de contencios constituţional ar trece peste concluziile ce susţin respingerea excepţiei ca inadmisibilã, având în vedere jurisprudenţa Curţii Constituţionale în aceastã materie, excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 22 noiembrie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 291/2/2011, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie invocatã de Gheorghe Popa într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în constatarea calitãţii de lucrãtor/colaborator al Securitãţii.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã textul de lege criticat este retroactiv, deşi, având natura unei norme procedurale, ar trebui sã fie de strictã şi imediatã aplicare.
    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, apreciazã cã textul de lege criticat este o normã cu caracter tranzitoriu, care nu intrã în contradicţiecu prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie. Pe de altã parte, considerã cã procedura instituitã prin actul normativ criticat nu este una administrativ-jurisdicţionalã, natura Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii fiind aceea a unei autoritãţi administrative autonome, fãrã atribuţii jurisdicţionale.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã actul normativ criticat este constituţional, invocând în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 980 din 25 iunie 2009.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei şi ale pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul acesteia îl reprezintã prevederile art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, modificat prin articolul unic punctul 26 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008, potrivit cãrora:
    "(1) Verificãrile aflate în curs de desfãşurare la Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã continuã potrivit procedurii prevãzute de aceasta.
    (2) Actele şi lucrãrile efectuate în cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, altele decât cele supuse reexaminãrii potrivit prevederilor prezentului capitol, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, rãmân valabile."
    În opinia autorului excepţiei, aceste prevederi legale contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã solicitarea autorului acesteia referitoare la extinderea obiectului excepţiei de neconstituţionalitate şi la alte texte de lege, faţã de cele cuprinse în încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale, nu poate fi reţinutã. Astfel, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti (...)", iar alin. (4) al aceluiaşi articol prevede cã "Sesizarea Curţii Constituţionale se dispune de cãtre instanţa în faţa cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, printr-o încheiere care va cuprinde punctele de vedere ale pãrţilor, opinia instanţei asupra excepţiei, şi va fi însoţitã de dovezile depuse de pãrţi (...)". Cadrul procesual specific excepţiei de neconstituţionalitate este, aşadar, cel fixat prin încheierea de sesizare a instanţei de judecatã în faţã cãreia a fost invocatã excepţia, astfel cã în faţa Curţii Constituţionale obiectul acesteia nu poate fi altul decât cel stabilit prin încheierea de sesizare. O extindere a acestuia de cãtre instanţa de contencios constituţional ar echivala cu sesizarea din oficiu a Curţii Constituţionale, ceea ce depãşeşte cadrul legal stabilit de Legea nr. 47/1992.
    În cele ce privesc prevederile art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, pentru urmãtoarele considerente:
    Textul de lege criticat reprezintã o normã cu caracter tranzitoriu ce reglementeazã legea aplicabilã în cazul procedurilor aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a legii noi, respectiv situaţia actelor şi a faptelor juridice deja efectuate la acest moment. Astfel, conformându-se principiului general al aplicãrii legii în timp, prevãzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie şi de art. 6 din noul Cod civil, art. 33 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 prevede cã verificãrile aflate în curs de desfãşurare la Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii - faptele juridice în curs de formare la data intrãrii în vigoare a legii noi - facta pendentia intrã sub incidenţa legii noi. În acelaşi sens, în privinţa actelor şi faptele juridice deja efectuate - facta praeterita legea nouã nu poate interveni, fãrã a fi retroactivã, şi, în acest sens, prevederile art. 33 alin. (2) din acelaşi act normativ stipuleazã cã actele şi lucrãrile efectuate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã rãmân valabile.
    De altfel, asupra constituţionalitãţii acestor prevederi legale, prin raportare la dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentalã, Curtea s-a mai pronunţat, prin Decizia nr. 980 din 25 iunie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 17 august 2009, statuând cã prevederile art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nu încalcã principiul neretroactivitãţii legii, ele fiind norme cu caracter tranzitoriu.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie , al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie invocatã de Gheorghe Popa în Dosarul nr. 291/2/2011 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 mai 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                              Ingrid Alina Tudora

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016