Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 526 din 13 mai 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, precum si a   art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 526 din 13 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, precum si a art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 518 din 9 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi <>art. 299 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, precum şi a Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, excepţie ridicatã de Asociaţia de locatari nr. 761 Galaţi în Dosarul nr. 56/121/2004 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate privind alin. 3 al art. 299 din Codul de procedurã civilã şi ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate privind celelalte prevederi de lege criticate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 iulie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 56/121/2004, Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi <>art. 299 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, precum şi a Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, excepţie ridicatã de Asociaţia de locatari nr. 761 Galaţi.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate contravin normelor constituţionale şi din actele internaţionale invocate, întrucât "recursul nu se judecã de cãtre Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ci se judecã de cãtre o instanţã localã, inferioarã în grad Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie".
Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ aratã cã alin. 3 al art. 299 din Codul de procedurã civilã a fost abrogat prin <>art. I pct. 45 din Legea nr. 219/2005 . În ce priveşte art. 3 din Codul de procedurã civilã şi <>art. II din Legea nr. 219/2005 , apreciazã cã aceste prevederi de lege nu contravin dispoziţiilor constituţionale şi celor ale actelor internaţionale invocate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului aratã cã alin. 3 al <>art. 299 din Codul de procedurã civilã a fost abrogat prin Legea nr. 219/2005 , astfel cã excepţia referitoare la aceste prevederi este inadmisibilã. În ce priveşte celelalte prevederi legale criticate, considerã cã sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Analizând prevederile de lege criticate, Curtea constatã cã, deşi a fost sesizatã de instanţa de judecatã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 195/2004 , în integralitate, în realitate atât din încheierea de sesizare, cât şi din notele scrise ale autorului excepţiei rezultã cã excepţia se referã numai la art. II din aceastã lege.
Aşadar, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã prevederile art. 3 şi art. 299 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, precum şi prevederile <>Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004.
Textele constituţionale invocate ca fiind încãlcate sunt cele ale art. 1 - Statul Român, art. 11 - Dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 15 - Universalitatea, art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 - Accesul liber la justiţie, art. 24 - Dreptul la apãrare, art. 124 - Înfãptuirea justiţiei şi art. 126 - Instanţele judecãtoreşti. Este invocatã, de asemenea, încãlcarea art. 6, 13, 14 şi 17 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi a art. 1, 2, 6, 8, 10 şi 30 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
I. Alin. 3 al art. 299 din Codul de procedurã civilã a fost abrogat prin <>art. I pct. 45 din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005. Faţã de aceastã situaţie, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora Curtea Constituţionalã poate decide numai asupra actelor normative în vigoare, excepţia privind aceste prevederi urmeazã a fi respinsã ca fiind inadmisibilã.
II. În ce priveşte art. 3 din Codul de procedurã civilã, potrivit cãruia "Curţile de apel judecã: 1. în primã instanţã, procesele şi cererile în materie de contencios administrativ privind actele autoritãţilor şi instituţiilor centrale; 2. ca instanţe de apel, apelurile declarate împotriva hotãrârilor pronunţate de tribunale în primã instanţã; 3. ca instanţe de recurs, recursurile declarate împotriva hotãrârilor pronunţate de tribunale în apel sau împotriva hotãrârilor pronunţate în primã instanţã de tribunale, care, potrivit legii, nu sunt supuse apelului, precum şi în orice alte cazuri expres prevãzute de lege; 4. în orice alte materii date prin lege în competenţa lor.", Curtea constatã cã acesta a mai fost supus controlului de constituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 622 din 26 iunie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 28 august 2007, Curtea a statuat cã acest text reglementeazã norme de procedurã şi nu este contrar dispoziţiilor art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 11 alin. (2), art. 20, art. 24 alin. (1) şi ale art. 126 din Legea fundamentalã, precum şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Considerentele şi soluţia acestei decizii sunt valabile şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
III. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. II din Legea nr. 195/2004 , care are urmãtoarea redactare:
"(1) Recursurile împotriva hotãrârilor date fãrã drept de apel potrivit legii în vigoare la data pronunţãrii lor şi aflate pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se trimit spre judecatã instanţelor imediat superioare celor care au pronunţat hotãrârea în primã instanţã.
(2) Recursurile aflate pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi care au ca obiect hotãrâri prin care tribunalele au judecat apeluri se trimit spre judecatã curţilor de apel.
(3) Recursurile prevãzute la alin. (1) şi (2), a cãror admisibilitate în principiu nu a fost examinatã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se scot de pe rol şi se trimit, pe cale administrativã, instanţelor devenite competente sã le judece, iar în cazul în care admisibilitatea în principiu a fost examinatã, se trimit prin declinarea competenţei, prin încheiere irevocabilã, datã în camera de consiliu, fãrã citarea pãrţilor.", Curtea constatã cã prin decizii anterioare a mai soluţionat excepţii de neconstituţionalitate având acelaşi obiect. De exemplu, prin <>Decizia nr. 333 din 28 iunie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 23 august 2005, şi <>Decizia nr. 670 din 10 octombrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din 16 noiembrie 2006, Curtea a statuat, în esenţã, fãcând referire la jurisprudenţa anterioarã, cã "dispoziţia legalã criticatã a fost adoptatã pentru a se debloca activitatea de soluţionare a recursurilor de cãtre Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care, în aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 , avea competenţã generalã în materia recursului civil, iar din aceastã cauzã, dat fiind numãrul mare al cauzelor pe rol, se afla în imposibilitate de a asigura soluţionarea acestora în termenul rezonabil impus de art. 21 alin. (3) din Constituţie".
De asemenea, Curtea a mai decis cã posibilitatea de a exercita o cale de atac împotriva soluţiei de trimitere a dosarului, pe cale administrativã sau prin încheiere de declinare de competenţã, la instanţa devenitã competentã potrivit noii reglementãri ar fi dus la tergiversarea soluţionãrii cauzei.
Atât soluţia, cât şi considerentele acestor decizii sunt valabile şi în aceastã cauzã.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 299 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, excepţie ridicatã de Asociaţia de locatari nr. 761 Galaţi în Dosarul nr. 56/121/2004 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 din Codul de procedurã civilã, precum şi a <>art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016