Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 521 din 15 mai 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 521 din 15 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 515 din 25 iulie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecător
    Acsinte Gaspar - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Ion Predescu - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Gheorghe Horia şi Aurelia Horia în Dosarul nr. 1.201/2/2011 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.427D/2011.
    La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
    Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat reprezintă rezultatul opţiunii legiuitorului, părţile trebuind să manifeste diligenţă în ceea ce priveşte obligaţiile pe care legea le impune cu privire la preschimbarea certificatelor de urmaşi ai eroului-martir.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
    Prin Încheierea din 11 noiembrie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 1.201/2/2011, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004.
    Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Horia şi Aurelia Horia într-o cauză având ca obiect eliberarea către aceştia în calitate de urmaşi ai eroului-martir a certificatului de tip nou.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că textul de lege criticat este neclar, deoarece din interpretarea per a contrario rezultă că, după perioada expirării termenului de 6 luni, vechile certificate de revoluţionar şi-ar pierde valabilitatea. Or, dreptul pe care reclamanţii l-au dobândit în calitate de urmaşi ai fiului lor revoluţionar este un drept deja câştigat, care nu poate fi retras printr-o simplă formalitate administrativă de înlocuire a unui înscris cu altul. Cu privire la încălcarea dispoziţiilor art. 44 alin. (1) teza întâi şi art. 46 din Legea fundamentală, arată că prin textul de lege criticat se aduce atingere dreptului la moştenire, precum şi dreptului de proprietate al reclamanţilor asupra unor sume de bani conferite de stat în calitatea lor de moştenitori ai eroului-martir.
    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului apreciază că textul de lege criticat este constituţional, întrucât necesitatea depunerii unor minime eforturi din partea titularului în vederea preschimbării unui certificat care îi conferă deja o anumită calitate nu este în măsură să afecteze dreptul de proprietate sau dreptul la moştenire, drept care trebuie exercitat de titular cu respectarea dispoziţiilor imperative ale legii.
    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl formează prevederile art. 9 alin. (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul cuprins: "Certificatele doveditoare care, în perioada 1990-1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, pe perioada preschimbării, maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi păstrează valabilitatea."
    Termenul la care face referire textul de lege criticat a fost prorogat succesiv, ultima prorogare fiind făcută prin Legea nr. 148/2006 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 182/2005 pentru prorogarea termenelor prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 18 mai 2006, prin al cărei articol unic s-a reglementat astfel: "[...] Termenele prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, astfel cum au fost prorogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 37/2005, se prorogă până la data de 30 decembrie 2006 inclusiv."
    Autorii excepţiei arată că sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (1) privind universalitatea, art. 44 alin. (1) teza întâi referitor la garantarea dreptului de proprietate şi a creanţelor asupra statului şi art. 46 privind dreptul la moştenire.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate Curtea constată următoarele:
    În expunerea de motive la Legea nr. 341/2004 s-a arătat că, urmare a evoluţiei societăţii democratice româneşti, unele prevederi ale Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, fie nu mai corespund realităţilor social-politice şi economice actuale, fie au creat unele inechităţi ca urmare a interpretării sau aplicării greşite ori abuzive. Aşa fiind, prin Legea nr. 341/2004 s-a reglementat cu privire la preschimbarea certificatelor doveditoare care, în perioada 1990-1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989.
    Prin Decizia nr. 807 din 21 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 29 august 2011, Curtea a observat că prin dispoziţiile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 341/2004 legiuitorul, în aplicarea principiului respectului şi gratitudinii faţă de eroii-martiri ai Revoluţiei din decembrie 1989, a acordat urmaşilor acestora, respectiv soţii supravieţuitori, părinţii şi fiecare dintre copii, o indemnizaţie lunară reparatorie.
    Referitor la modul de acordare a indemnizaţiilor reparatorii prin prevederile Legii nr. 341/2004, Curtea observă că s-a pronunţat, cu valoare de principiu, prin Decizia nr. 1.087 din 14 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 25 noiembrie 2008, statuând că legiuitorul are deplina competenţă de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, în temeiul art. 61 alin. (1) din Legea fundamentală.
    Pentru identitate de raţiune, cu acest prilej, având în vedere că certificatul ce atestă calitatea de urmaş de erou-martir conferă titularilor anumite drepturi printre care şi cel de a obţine indemnizaţia menţionată, Curtea reţine că legiuitorul are deplina competenţă de a stabili condiţiile de acordare a certificatelor, în temeiul art. 61 alin. (1) din Legea fundamentală.
    În acest sens s-au stabilit anumite termene şi o procedură de preschimbare a certificatelor, respectiv de încetare a valabilităţii vechilor certificate, fără ca prin aceasta să aducă atingere prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (1) teza întâi referitor la garantarea dreptului de proprietate şi a creanţelor asupra statului. Aceasta deoarece, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Astfel, prin Legea nr. 341/2004 s-a reglementat cu privire la posibilitatea menţinerii drepturilor anterior dobândite, condiţionată de respectarea procedurii de preschimbare a certificatelor, în acord cu textul constituţional anterior menţionat.
    Curtea observă că nu poate fi reţinută nici încălcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Legea fundamentală de vreme ce, potrivit acestuia, cetăţenii beneficiază de drepturile şi obligaţiile consacrate de legi, or obligaţia autorilor excepţiei este aceea de solicitare a preschimbării certificatelor în termenul legal stabilit.
    Cât priveşte dispoziţiile art. 46 privind dreptul la moştenire, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză, deoarece certificatele prin care se recunoaşte calitatea de urmaşi ai eroilor-martiri şi conferă titularilor anumite drepturi, printre care şi cel de a obţine indemnizaţia menţionată, nu pot fi asimilate unor înscrisuri prin care se acordă drepturi patrimoniale transmise prin moştenire.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (4) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Gheorghe Horia şi Aurelia Horia în Dosarul nr. 1.201/2/2011 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 mai 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Cristina Cătălina Turcu

                                    -------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016