Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 510 din 9 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 2 la notele anexelor nr. 1a-1c din   Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 510 din 9 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 2 la notele anexelor nr. 1a-1c din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 330 din 19 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 2 la notele anexelor nr. 1a-1c din <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Corina Pocovnicu în Dosarul nr. 910/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze de minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens este invocatã jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 910/110/2008, Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze de minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 2 din nota la anexele <>Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 , excepţie ridicatã de Corina Pocovnicu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de drepturi salariale, formulatã de autorul excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã pct. 2 din nota la anexele <>Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 , care stabileşte cã, pentru grefierii care au ocupat funcţii medii de specialitate juridicã, în calculul vechimii de specialitate se poate lua în considerare doar cel mult 1/2 din timpul cât a lucrat în funcţiile respective, contravine dispoziţiilor art. 16 din Constituţie. Totodatã, în susţinerea excepţiei sunt invocate şi urmãtoarele prevederi: art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, art. 7 şi 23 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, art. 7 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, precum şi art. 4 din Carta Socialã Europeanã. Se aratã cã tratamentul diferenţiat este determinat de stabilirea pentru personalul auxiliar de specialitate juridicã cu studii superioare, care participã la examenul de promovare, a unor condiţii diferite, în comparaţie cu grefierii cu studii medii.
Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze de minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã textul de lege se aplicã în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de norma legalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile pct. 2 din nota la anexele <>Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 . Din analiza susţinerilor autorului excepţiei, rezultã cã, în realitate, sunt criticate dispoziţiile pct. 2 la notele anexelor nr. 1a-1c din <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, aprobatã prin <>Legea nr. 247/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007, dispoziţii asupra cãrora Curtea urmeazã sã se pronunţe.
Dispoziţiile de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Pct. 2: " Pentru personalul prevãzut la nr. crt. 1-4, care a ocupat funcţii medii de specialitate, în calcul vechimii în specialitate se poate lua în considerare şi cel mult jumãtate din timpul cât a lucrat în funcţiile respective."
Personalul prevãzut la nr. crt. 1-4 îl constituie grefierii cu studii superioare.
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea în drepturi. Totodatã, sunt invocate şi urmãtoarele prevederi: art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitor la interzicerea discriminãrii, art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţie privind interzicerea generalã a discriminãrii, art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice referitor la egalitatea persoanelor în faţa legii, art. 7 şi 23 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului privind egalitatea în faţa legii şi dreptul la muncã al cetãţenilor, art. 7 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, precum şi art. 4 din Carta Socialã Europeanã privind dreptul la un salariu echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã prevederea legalã potrivit cãreia pentru grefierii cu studii superioare, care au ocupat funcţii medii de specialitate, în calculul vechimii în specialitate se poate lua în considerare şi cel mult jumãtate din timpul cât au lucrat în funcţiile respective, este discriminatoare în comparaţie cu ceilalţi grefieri cu studii medii cãrora li se iau în considerare întreaga vechime.
Prin <>Decizia nr. 1.367 din 11 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 24 decembrie 2008, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra aceloraşi prevederi legale. În cuprinsul deciziei s-a constatat cã "principiul egalitãţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia cetãţenii sunt egali în faţa legii fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, este în concordanţã cu reglementãrile internaţionale referitoare la interzicerea discriminãrii, invocate de autorul excepţiei. Acest principiu nu este încãlcat, sub nicio formã, prin dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate. Funcţiile de grefier la care se referã pct. 2 din nota la anexele <>Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 sunt prevãzute la nr. crt. 1-4, spre deosebire de ceilalţi grefieri, ale cãror funcţii sunt prevãzute la nr. crt. 5-12. Totodatã, pentru aceastã categorie de grefieri sunt necesare studii superioare în comparaţie cu cealaltã categorie pentru a cãror funcţie se prevãd studii medii. În sfârşit, pentru funcţiile de grefier de la nr. crt. 1-4 se prevãd coeficienţi de multiplicare diferiţi de cei ai celorlalte funcţii de grefier. Rezultã cã funcţiile de grefier la care se referã prevederile legale criticate sunt diferenţiate pe criterii obiective de celelalte funcţii de grefier. Or, modalitatea în care legiuitorul a înţeles sã prevadã vechimea în specialitate a grefierilor se bazeazã tocmai pe aceastã diferenţiere a funcţiilor.
În ceea ce priveşte invocarea, în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, a dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi a art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, Curtea reţine cã este neîntemeiatã. Niciunul dintre criteriile nediscriminãrii ori vreo altã situaţie obiectivã care sã se rãsfrângã asupra egalitãţii cetãţenilor prevãzute de aceste reglementãri internaţionale nu au fost încãlcate.
Celelalte prevederi internaţionale referitoare la dreptul la un salariu echitabil nu sunt incidente în cauzã, deoarece criticile formulate nu fac referire la salarizarea grefierilor, ci doar la promovarea acestora în funcţie de vechimea în specialitate".
Întrucât pânã în prezent nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 2 la notele anexelor nr. 1a-1c din <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Corina Pocovnicu în Dosarul nr. 910/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze de minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016