Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 51 din 19 februarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 51 din 19 februarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 18 martie 2002
Nicoale Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.184/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Finanţelor Publice prin consilier juridic Nicoleta Negut. Lipsesc autorul exceptiei, Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara, precum şi celelalte pãrţi, Direcţia generalã a finanţelor publice a judeţului Timis şi Administraţia financiarã Timişoara, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice solicita respingerea exceptiei, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, sustinand în acest sens ca nu sunt incalcate prevederile art. 53 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, arata ca ordonanta criticata prevede în mod expres regularizarea în conformitate cu datele din bilanţul contabil, eliminandu-se astfel orice atingere injusta de natura fiscalã asupra patrimoniului agenţilor economici.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 mai 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 3.184/CA/2001, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, contravin prevederilor constituţionale ale art. 53 alin. (2), "întrucât obliga agentul economic ca pentru luna decembrie 1999 sa plãteascã o suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacã agentul nu a obţinut profit sau s-a înregistrat cu pierderi".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, deoarece "prin <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, se incalca dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţia României, prin posibilitatea de a se calcula impuneri fiscale în mod arbitrar, fãrã a se tine seama de realizarile efective din activitatea economicã a contribuabilului".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, "întrucât ordonanta criticata prevede, în mod expres, regularizarea în conformitate cu datele din bilanţul contabil, eliminandu-se, în acest fel, orice atingere de natura fiscalã adusã patrimoniului agenţilor economici".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, dispoziţii al cãror conţinut este urmãtorul:
"Contribuabilii, alţii decât cei prevãzuţi la alineatul precedent, au obligaţia sa plãteascã în contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmãtor, o suma egala cu impozitul calculat şi evidenţiat pe lunile octombrie şi noiembrie, iar pentru luna decembrie adauga o suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, urmând ca regularizarea pe baza datelor din bilanţul contabil sa se efectueze pana la termenul prevãzut pentru depunerea bilanţului contabil."
Autorul exceptiei susţine ca acest text de lege contravine art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia: "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale."
Cu privire la excepţia ridicatã Curtea retine ca autorul exceptiei critica dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, retinand doar o teza a acesteia, şi anume cea care se referã la obligaţia agentului economic ca pentru luna decembrie a anului sa plãteascã suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacã, adauga autorul exceptiei, acesta nu a obţinut profit sau a obţinut profit mai mic decât cel aferent lunii noiembrie. În aceste condiţii se considera ca este infrant principiul constituţional al asezarii juste a sarcinilor fiscale, consacrat la art. 53 alin. (2) din Constituţie.
Autorul exceptiei, redand fragmentar textul de lege crtiticat, omite sa se refere la teza ultima a <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, care obliga organul financiar la regularizare, pe baza datelor din bilanţul contabil, pana la termenul pentru depunerea bilanţului contabil (deci dupã expirarea lunii decembrie şi în raport cu datele concrete din bilanţul contabil). Asa fiind, Curtea constata ca modul de stabilire a impunerii respecta principiul anualitatii impozitului pe profit, astfel ca nu se poate retine un abuz de natura fiscalã adus patrimoniului agenţilor economici şi nici înlãturarea asezarii juste a sarcinilor fiscale.
În ceea ce priveşte aspectele de fapt invocate Curtea retine ca acestea sunt de competenta instanţei judecãtoreşti în fata cãreia s-a ridicat excepţia, deoarece, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "În exercitarea controlului, Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra problemelor de drept [...]".
În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 129 din 26 aprilie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 15 august 2001.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia din decizia sus-menţionatã urmeazã sa fie menţinutã şi în prezenta cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.184/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 19 februarie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016