Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 507 din 9 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) lit. a) si art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 389 din 9 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi <>art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Dumitru Sanda în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se aratã cã asupra acestei excepţii Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin <>Decizia nr. 521 din 8 mai 2008 .
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 25.142/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi <>art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 , excepţie ridicatã de Dumitru Sanda în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei împotriva deciziei de pensionare formulate de autorul excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţã, cã art. 48 alin. (1) şi <>art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie, deoarece reglementãrile legale prevãd stabilirea în mod discreţionar a persoanelor care beneficiazã de recalcularea pensiei conform prevederilor art. 48 alin. (1) lit. a) sau <>art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 , şi anume în funcţie fie de vechimea în serviciu, fie de vechimea avutã la data trecerii în rezervã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstitu ţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã aspectele invocate de cãtre autorul excepţiei se aplicã uniform, pentru toţi pensionarii, fãrã sã instituie discriminãri sau privilegii pe criterii arbitrare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 48 alin. (1) lit. a) şi <>art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate, asupra cãrora Curtea urmeazã sã se pronunţe, au urmãtorul conţinut:
- Art. 48: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizeazã dupã cum urmeazã: a) ori de câte ori se majoreazã solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bazã al funcţiei îndeplinite/indemnizaţia lunarã ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervã, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevãzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasã luatã în considerare la calculul pensiei; [...]."
- Art. 79: "(1) Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei legi se recalculeazã astfel: a) cuantumul pensiei în platã se actualizeazã, având ca bazã de calcul solda lunarã brutã în vigoare la data aplicãrii prezentei legi, corespunzãtoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervã, pe baza unei metodologii aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevãzute la art. 5 alin. (1), metodologie conform cãreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu vechimea în serviciu sau cea avutã la data trecerii în rezervã; [...]"
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia, Sanda Dumitru, a mai ridicat o excepţie de neconstituţionalitate identicã în acelaşi dosar. Prin <>Decizia nr. 521 din 8 mai 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, excepţia a fost respinsã ca neîntemeiatã.
Ulterior soluţionãrii în acest fel a excepţiei de neconstituţionalitate, partea a ridicat, în acelaşi dosar, aceeaşi excepţie, invocând ca şi prima datã contrarietatea aceloraşi texte cu prevederile art. 16 din Constituţie.
În aceste condiţii Curtea, conform jurisprudenţei sale, observã cã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 521/2008 , referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) şi <>art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 , are autoritate de lucru judecat, obiectul, cauza şi pãrţile fiind aceleaşi, atât în cadrul excepţiei anterioare, cât şi al excepţiei ce face obiectul prezentei decizii. Astfel, ţinând seama de prevederile <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora deciziile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii, partea care a invocat excepţia nu o mai poate reitera, întrucât prima hotãrâre intrã în puterea lucrului judecat şi în consecinţã excepţia este inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi <>art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Dumitru Sanda în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 aprilie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: