Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 50 din 24 ianuarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 164 din 13 martie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Nistor în Dosarul nr. 3.165/265/2009 al Judecãtoriei Nãsãud şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.188D/2011.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.189D/2011 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Nistor în Dosarul nr. 3.225/265/2009 al Judecãtoriei Nãsãud.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema conexãrii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public aratã cã este de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a cauzelor, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 1.189D/2011 la Dosarul nr. 1.188D/2011, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care aratã cã prevederile criticate au fost abrogate, însã, având în vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 766 din 15 iunie 2011, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, menţionând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 25 martie 2011 şi 8 iulie 2010, pronunţate în dosarele nr. 3.165/265/2009 şi nr. 3.225/265/2009, Judecãtoria Nãsãud a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Nistor în cauze având ca obiect soluţionarea unor contestaţii la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale referitoare la egalitatea în drepturi şi la garantarea şi ocrotirea proprietãţii private în mod egal, deoarece permit unor structuri private sã realizeze executarea unor titluri executorii. Astfel, aratã cã "executorul bancar, indiferent de prevederile legii, este la dispoziţia creditoarei prin raporturile de subordonare existente faţã de aceasta, rãspunzând exclusiv exigenţelor acesteia, indiferent dacã sunt legale sau nu, cu neglijarea în totalitate a drepturilor celor urmãriţi".
Judecãtoria Nãsãud nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului îşi menţine punctul de vedere exprimat anterior, respectiv în Dosarul Curţii Constituţionale nr. 1.836D/2008, prin care a considerat cã dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007.
Aceste prevederi au urmãtoarea redactare: "Separat sau, dupã caz, în cadrul asociaţiilor profesionale, instituţiile de credit pot sã-şi organizeze un corp propriu de executori, a cãrui activitate este strict legatã de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând instituţiei de credit şi altor entitãţi care aparţin grupului acesteia şi care desfãşoarã activitãţi financiare."
În opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 44 alin. (2) privind garantarea şi ocrotirea proprietãţii private în mod egal, indiferent de proprietar. Este invocatã şi încãlcarea art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitor la dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prevederile art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului au fost abrogate expres prin art. 8 din Legea nr. 287/2011 privind unele mãsuri referitoare la organizarea activitãţii de punere în executare a creanţelor aparţinând instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare nebancare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 894 din 16 decembrie 2011.
Însã, având în vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea constatã cã este competentã sã exercite controlul de constituţionalitate cu privire la dispoziţiile art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, care continuã sã îşi producã efectele faţã de autorul excepţiei de neconstituţionalitate şi dupã ieşirea lor din vigoare, potrivit principiului tempus regit actum.
Pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în ceea ce priveşte pretinsa lipsã de obiectivitate sau independenţã a executorilor bancari, prin Decizia nr. 662 din 8 decembrie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 2 februarie 2006, sau prin Decizia nr. 1.545*) din 6 decembrie 2011, nepublicatã încã, a statuat cã, prin statutul lor profesional, li se impune executorilor bancari, ca şi executorilor judecãtoreşti, obligaţia de a-şi executa atribuţiile cu respectarea Codului de procedurã civilã şi a celorlalte reglementãri în materie, ceea ce demonstreazã netemeinicia acestei susţineri.
-----------
*) Decizia nr. 1.545 din 6 decembrie 2011 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 23 ianuarie 2012.
În acelaşi timp, Curtea a arãtat cã actele de executare îndeplinite de executorii bancari sunt supuse, ca şi actele executorilor judecãtoreşti, aceloraşi cãi de atac prevãzute de lege, debitorii fiind apãraţi astfel împotriva eventualelor abuzuri care ar decurge din poziţia executorilor bancari subordonaţi unitãţii creditoare.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Distinct de acestea, Curtea observã cã, prin Legea nr. 287/2011 privind unele mãsuri referitoare la organizarea activitãţii de punere în executare a creanţelor aparţinând instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare nebancare, statutul corpului propriu de executori, a cãrui activitate este strict legatã de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând instituţiei de credit şi altor entitãţi care aparţin grupului acesteia şi care desfãşoarã activitãţi financiare, a fost reglementat în sensul celor invocate de autorul prezentei excepţii, adicã acesta face parte din corpul executorilor judecãtoreşti în sensul Legii nr. 188/2000 privind executorii judecãtoreşti, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 20 octombrie 2011.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Nistor în dosarele nr. 3.165/265/2009 şi nr. 3.225/265/2009 ale Judecãtoriei Nãsãud.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 ianuarie 2012.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioniţa Cochinţu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: