Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 494 din 6 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Ion Tiucã - procuror Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 8.201/105/2007 al Tribunalului Prahova - Secţia comercialã şi de contencios administrativ. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii dã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã o excepţie cu acelaşi obiect şi critici de neconstituţionalitate a fost formulatã de acelaşi autor ca şi în cauza de faţã, Curtea respingând-o prin <>Decizia nr. 845/2006 , ale cãrei considerente şi soluţie se impun a fi menţinute şi în prezentul dosar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele: Prin Încheierea din 12 decembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 8.201/105/2007, Tribunalul Prahova - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Excepţia a fost ridicatã de Nica Leon într-o cauzã privind soluţionarea unei acţiuni comerciale. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine, în sumar, cã <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstituţionalã datoritã impunerii obligaţiei timbrãrii acţiunii în funcţie de valoarea cererii, taxã fãrã de care este refuzat accesul la instanţã, pe criterii discriminatorii, de avere. Menţioneazã, în acest context, faptul cã acces "liber" nu poate avea decât semnificaţia de acces "fãrã îngrãdiri, oprelişti, fãrã bani", şi nici cea oferitã în interpretarea legiuitorului, a instanţelor judecãtoreşti şi a celei de contencios constituţional, potrivit cãreia acces liber la justiţie nu înseamnã şi acces gratuit la acest serviciu public. De altfel, <>Legea nr. 146/1997 este contrarã şi prevederilor din <>Legea nr. 303/2004 şi <>Legea nr. 304/2004 , prin care, de asemenea, este garantat accesul liber la justiţie. Tribunalul Prahova - Secţia comercialã şi de contencios administrativ opineazã în sensul constituţionalitãţii dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 . Justiţia fiind o sarcina a statului, acesta este în drept a percepe pentru îndeplinirea funcţiilor sale taxele şi impozitele pe care gãseşte de cuviinţã, fãrã ca astfel sã se încalce principiul egalitãţii cetãţenilor sau accesul liber la justiţie, consacrate de art. 16 şi 21 din Constituţie. Apreciazã, în plus, cã toate celelalte texte constituţionale invocate nu au legãturã cu interpretarea şi aplicarea <>Legii nr. 146/1997 . Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt constituţionale. Acestea nu contravin dreptului de acces liber la justiţie şi principiului egalitãţii şi nediscriminãrii, fiind, totodatã, în deplin acord cu prevederile art. 139 din Constituţie, referitoare la impozite, taxe şi alte contribuţii. În acest sens a statuat şi Curtea Constituţionalã în mod constant, de exemplu, prin <>deciziile nr. 423/2004 , nr. 845/2006 şi nr. 935/2007. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Autorul excepţiei considerã cã actul normativ criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), (4) şi (5) referitoare la valorile supreme ale statului român, art. 4 alin. (2) prin care este interzisã discriminarea cetãţenilor pe criterii de rasã, de naţionalitate, de origine etnicã, de limbã, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţã politicã, de avere sau de origine socialã, art. 13 - Limba oficialã, art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 - Accesul liber la justiţie, art. 44 - Dreptul de proprietate privatã, art. 52 - Dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã, art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 54 - Fidelitatea faţã de ţarã, art. 56 - Contribuţii financiare, art. 57 - Exercitarea drepturilor şi a libertãţilor, art. 61 - Rolul şi structura (n.n. Parlamentului), art. 82 -Validarea mandatului şi depunerea jurãmântului (n.n. Preşedintele României), art. 102 - Rolul şi structura (n.n. Guvernului), art. 108 - Actele Guvernului, art. 115 - Delegarea legislativã, art. 131 - Rolul Ministerului Public, art. 135 - Economia, art. 136 - Proprietatea, art. 154 - Conflictul temporal de legi. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, precum şi "unele drepturi" din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului. Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru a fost examinatã în repetate rânduri pe calea controlului de constituţionalitate a posteriori, chiar şi prin raportare la normele şi principiile fundamentale invocate în prezenta cauzã. De exemplu, prin <>Decizia nr. 845 din 28 noiembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, Curtea, soluţionând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de acelaşi autor ca şi în cauza de faţã, a reţinut, pentru argumentele acolo expuse, cã prevederile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru nu contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (3), ale art. 4 alin. (2), ale art. 16 alin. (1) şi (2), ale art. 20, 21, 52, 53, 54, 57, 61, 82, 102, 108, 115, 131, 135 şi 154 din Constituţie, norme invocate, de asemenea, şi în acest dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 8.201/105/2007 al Tribunalului Prahova - Secţia comercialã şi de contencios administrativ. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Claudia-Margareta Krupenschi
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email