Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 49 din 27 ianuarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 174 din 28 februarie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicoale Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Press Vitrina Com" - S.R.L., în Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiatã. Se aratã cã asupra dispoziţiilor criticate Curtea s-a mai pronunţat în sensul cã acestea sunt constituţionale, iar în cauzã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã modifice aceastã jurisprudenţã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 septembrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 5.460/2004, Judecãtoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Press Vitrina Com" - S.R.L. într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii formulate de autorul excepţiei împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 (indicate greşit ca fiind ale <>art. 5 pct. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 ) contravin prevederilor art. 134 din Constituţie (devenit, în urma republicãrii Constituţiei, art. 135), "care prevede cã «statul trebuie sã asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie»". În acest sens se aratã cã dispoziţiile legale criticate "instituie un monopol asupra activitãţii de colectare a deşeurilor industriale reciclabile, deoarece prevede obligativitatea predãrii acestor deşeuri cãtre agenţii economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificare, fãrã a stabili preţuri minimale pentru achiziţie". Astfel, considerã autorul excepţiei, se încalcã şi <>art. 4 din Legea concurenţei nr. 21/1996 .
Judecãtoria Cluj-Napoca, formulându-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate, considerã cã prevederile criticate "nu sunt neconstituţionale [...], întrucât, practic, nu se instituie un monopol al agenţilor economici autorizaţi pentru preluarea şi valorificarea deşeurilor reciclabile, deoarece, conform dispoziţiilor aceluiaşi act normativ, accesul agenţilor economici la procedura de autorizare este liber şi neîngrãdit, iar aceastã procedurã este dictatã de importanţa socialã a materiei reglementate".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Astfel, se aratã în argumentarea acestei susţineri, dispoziţiile criticate "nu instituie un monopol al agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi, datã fiind importanţa procesului de reciclare a deşeurilor industriale, ci doar stabilesc condiţiile în care, cu egalitate de şanse, în urma autorizãrii, agenţii economici pot sã desfãşoare activitãţi de reciclare pe piaţa deşeurilor industriale". Aceste dispoziţii, se aratã în continuare, "permit deţinãtorilor de deşeuri sã le reutilizeze în propriile procese de producţie sau sã le valorifice conform legii. În acest mod legiuitorul nu impune agenţilor economici, deţinãtori de deşeuri industriale, sã intre în raporturi economice cu agenţii economici specializaţi şi autorizaţi sã desfãşoare operaţiuni pe piaţa deşeurilor industriale". Legiuitorul a înţeles, mai aratã Guvernul, "sã limiteze şi sã controleze predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţã, restrângerea accesului agenţilor economici pe piaţa deşeurilor industriale şi a concurenţei pe aceastã piaţã fiind reglementatã în considerarea interesului public general cu privire la reciclarea şi valorificarea acestor deşeuri, conform normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei".
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Se apreciazã cã dispoziţiile criticate nu încalcã art. 135 alin. (2) din Constituţie. Astfel, "opţiunea legiuitorului de a institui în sarcina persoanelor juridice obligaţia de reutilizare a deşeurilor industriale reciclabile în propriile procese de producţie nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din Constituţie, ci se conformeazã acestor principii. Se asigurã, pe aceastã cale, cadrul normativ necesar gestionãrii eficiente a deşeurilor industriale reciclabile, în concordanţã cu interesul naţional de refacere şi ocrotire a mediului înconjurãtor, precum şi de menţinere a echilibrului ecologic". Totodatã, se aratã în continuare, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , alãturi de alte mãsuri legislative, reglementeazã rolul statului în garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sãnãtãţii, prevãzut de art. 34 din Constituţie, şi, respectiv, a celui la un mediu sãnãtos, prevãzut de dispoziţiile constituţionale ale art. 35.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 465/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001 şi ulterior republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificãrile ulterioare.
Dispoziţiile legale criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 5: "Deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi sã asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin: [...]
c) predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţã."
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia apreciazã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie, prevederi care au urmãtorul conţinut:
- Art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a): "(1) Economia României este economie de piaţã, bazatã pe libera iniţiativã şi concurenţã.
(2) Statul trebuie sã asigure:
a) libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;".
Autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã dispoziţiile criticate contravin prevederilor constituţionale menţionate, deoarece instituie un monopol privind activitãţile agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile, fãrã ca acestora sã le fie impusã şi obligaţia de a practica anumite preţuri minimale pentru achiziţie. În opinia autorului excepţiei, sunt încãlcate şi dispoziţiile <>art. 4 din Legea concurenţei nr. 21/1996 .
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã obiectul reglementãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 îl constituie asigurarea gestionãrii eficiente a deşeurilor industriale reciclabile în condiţii de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei. În cadrul mãsurilor prevãzute în acest sens de ordonanţã se numãrã şi cele menţionate prin textul criticat, care stabilesc obligaţia deţinãtorilor de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strângerea, sortarea şi depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi sãnãtãţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv, între altele, prin predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţã.
În consecinţã, apare evident cã dispoziţia criticatã nu este incompatibilã cu prevederile constituţionale ale art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) invocate de autorul excepţiei.
Dispoziţiile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile au mai format obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţionalã, care, prin mai multe decizii, de exemplu, <>Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, precum şi <>Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, a respins ca neîntemeiate excepţiile de neconstituţionalitate.
În motivarea deciziilor menţionate, Curtea a reţinut cã dispoziţia criticatã nu este incompatibilã cu principiile economiei de piaţã şi cu libertatea comerţului prevãzute de art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie.
S-a apreciat, de asemenea, de cãtre Curte, prin <>Decizia nr. 519/2004 , cã "<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , prin prevederea autorizãrii pentru activitatea de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol în acest domeniu, cum susţine autorul excepţiei, ci garantarea existenţei unor condiţii care sã preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activitãţi. [...]
În ceea ce priveşte susţinerea cã actul normativ criticat nu prevede impunerea unor preţuri maximale sau minimale pentru achiziţionarea deşeurilor industriale reciclabile sau a altor obligaţii pentru agenţii economici autorizaţi, Curtea reţine cã aceasta este lipsitã de concludenţã, controlul de constituţionalitate neavând ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonanţelor Guvernului. Pe de altã parte, stabilirea unor preţuri maximale sau minimale este incompatibilã cu economia de piaţã, bazatã pe libera iniţiativã şi concurenţã, consacratã de art. 135 alin. (1) din Constituţie."
Referitor la critica autorului excepţiei cã sunt încãlcate prevederile <>art. 4 din Legea nr. 21/1996 , Curtea Constituţionalã a reţinut în considerentele aceleiaşi decizii cã "dispoziţiile criticate, prin conţinutul lor, nu au legãturã cu practicile anticoncurenţiale sau cu concentrarea economicã, prevãzute de <>Legea concurenţei nr. 21/1996 , susţinerile autorului excepţiei cã prin aplicarea acestor dispoziţii s-ar ajunge la restrângerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia fiind şi sub acest aspect neîntemeiate".
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã impunã modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale referitoare la dispoziţiile criticate, Curtea reţine cã soluţiile pronunţate, precum şi argumentele care au stat la baza lor îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Press Vitrina Com" - S.R.L. în Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 ianuarie 2005.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
_________________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: