Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 487 din 12 aprilie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 487 din 12 aprilie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 6 iulie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, excepţie ridicatã de Societatea Profesionalã cu Rãspundere Limitatã Tempus Legis Moreni în Dosarul nr. 1.901/120/2010 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 28 septembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.901/120/2010, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Profesionalã cu Rãspundere Limitatã Tempus Legis Moreni într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii formulate de aceasta împotriva unei rezoluţii a Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Dâmboviţa.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (1)-(3) privind dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil din Constituţie şi celor ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 10 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, deoarece îngrãdesc posibilitatea oricãrei persoane de a se adresa direct şi nemijlocit instanţelor de judecatã pentru apãrarea drepturilor, libertãţilor şi intereselor lor legitime.
    Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece împotriva rezoluţiei directorului registrului comerţului se poate face plângere în 15 zile la instanţa judecãtoreascã, care va proceda la examinarea temeiniciei şi legalitãţii acestui act.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 84/2010 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai 2010, şi modificatã prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 85/2010 privind modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 septembrie 2010, aprobatã prin Legea nr. 2/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 4 martie 2011.
    Art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 are, în prezent, urmãtorul conţinut: "Prin derogare de la prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de la prevederile celorlalte acte normative incidente, competenţa de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului şi, dupã caz, a altor cereri aflate în competenţa de soluţionare a judecãtorului delegat aparţine, pânã la reglementarea activitãţii de înregistrare în registrul comerţului efectuatã de registratori comerciali, directorului oficiului registrului comerţului de pe lângã tribunal şi/sau persoanei ori persoanelor desemnate de cãtre directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului."
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (1)-(3) privind dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, precum şi celor ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 10 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã s-a pronunţat asupra prevederilor de lege care formeazã obiectul prezentei excepţii de neconstituţionalitate, prin Decizia nr. 226 din 14 martie 2011, nepublicatã pânã la data pronunţãrii prezentei decizii, respingând excepţia de neconstituţionalitate a acestora.
    Cu acel prilej, Curtea a constatat cã, în ceea ce priveşte pretinsa încãlcare a dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din Legea fundamentalã, aceastã susţinere nu este întemeiatã, ci, dimpotrivã, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 constituie o soluţie legislativã de rezolvare a blocajului existent la oficiile registrului comerţului, blocaj ce conducea la prelungirea excesivã a soluţionãrii cererilor de înregistrare sau de înscriere de menţiuni în registrul comerţului, nerespectându-se astfel drepturile comercianţilor.
    Curtea a mai arãtat cã, potrivit art. 3 din actul normativ criticat, cererile formulate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului care erau în competenţa de soluţionare a judecãtorului delegat se soluţioneazã de tribunalul comercial sau de secţia comercialã a tribunalului în a cãrui circumscripţie îşi are sediul comerciantul, iar cererile privind constatarea dizolvãrii persoanei juridice şi radierea din registrul comerţului se soluţioneazã tot de tribunalul comercial sau de secţia comercialã a tribunalului în a cãrui circumscripţie îşi are sediul comerciantul.
    Prin urmare, unele atribuţii ale judecãtorului delegat la registrul comerţului au fost preluate - temporar, pânã la înfiinţarea profesiei de registrator comercial -, de cãtre directorii oficiilor registrului comerţului, iar altele au fost date în competenţa de soluţionare a tribunalului în a cãrui circumscripţie îşi are sediul comerciantul. Aşadar, nu se poate susţine încãlcarea dreptului pãrţilor la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil, de cãtre o instanţã independentã şi imparţialã.
    Întrucât criticile de neconstituţionalitate privesc, în esenţã, aceleaşi aspecte şi având în vedere cã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã.
    În plus, Curtea constatã cã, potrivit art. 6 din ordonanţa criticatã, împotriva rezoluţiei directorului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronunţare pentru pãrţi şi de la data publicãrii rezoluţiei sau a actului modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al României, pentru oricare alte persoane interesate, plângere ce se înainteazã instanţei în termen de 3 zile de la data depunerii de cãtre oficiul registrului comerţului. Totodatã, plângerea se soluţioneazã de urgenţã şi cu precãdere, instanţa putând sã solicite orice lãmuriri şi dovezi pãrţii sau informaţii scrise autoritãţilor competente. De asemenea, potrivit art. 6 alin. (7) din ordonanţã, hotãrârea pronunţatã în soluţionarea plângerii este supusã recursului.
    Având în vedere acestea, Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate îndeplinesc toate garanţiile dreptului la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzei de cãtre o instanţã independentã şi imparţialã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, excepţie ridicatã de Societatea Profesionalã cu Rãspundere Limitatã Tempus Legis Moreni în Dosarul nr. 1.901/120/2010 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 aprilie 2011.

       PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                AUGUSTIN ZEGREAN

               Magistrat-asistent,
            Ioana Marilena Chiorean

                                   ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016