Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 479 din 29 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si   art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, si ale art. 85^1 si   art. 86 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 479 din 29 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, si ale art. 85^1 si art. 86 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 438 din 28 iunie 2007

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executori,i şi ale <>art. 85^1 şi 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "O.N.T. Carpaţi" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 14.337/301/2006 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 şi, ca fiind inadmisibilã, în ceea ce priveşte art. 85^1 din aceeaşi ordonanţã. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 , aratã cã aceasta este inadmisibilã, având în vedere cã, în urma modificãrii acestor dispoziţii prin <>Legea nr. 110/2007 , a fost înlãturatã soluţia legislativã iniţialã, criticatã de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 august 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 14.337/301/2006, Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, şi ale <>art. 85^1 şi 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "O.N.T. Carpaţi" - S.A. din Bucureşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece contravin art. 1 alin. (3), art. 16, art. 21 alin. (3), art. 44 alin. (1) şi art. 53 din Constituţie, precum şi art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Se aratã cã prevederile <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 lezeazã drepturile şi interesele legitime ale creditorilor, creând un regim discriminatoriu, de favoare pentru debitorii instituţii publice, şi o protecţie sporitã a proprietãţii private a instituţiilor publice în dauna altor subiecte de drept, titulare de creanţe certe, lichide şi exigibile. Exceptarea tuturor bunurilor ce sunt în proprietatea privatã a instituţiilor publice, precum şi a tuturor veniturilor acestor instituţii de la executarea obligaţiilor de platã ce le revin acestora contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (2) din Constituţie.
În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2005 , aratã cã şi acestea sunt neconstituţionale, deoarece creeazã un statut privilegiat A.V.A.S.-ului prin scutirea de la plata cauţiunilor, în cazul cererilor formulate de acesta şi în cazul altor acte procedurale efectuate de şi pentru acesta în orice fel de cauze.
Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. Prin textele de lege criticate s-a procedat la instituirea unei proceduri execuţionale speciale, care favorizeazã instituţiile bugetare, determinând încãlcarea dispoziţiilor constituţionale referitoare la liberul acces la justiţie, ocrotirea în mod egal a proprietãţii private şi dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã la repararea pagubei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, face referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85^1 şi 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 este neîntemeiatã. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 , apreciazã cã acestea contravin prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (3). În acest sens, aratã cã dispoziţiile de lege criticate prin care sunt reglementate condiţiile de executare a obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, creeazã o stare de imposibilitate pentru creditori de a-şi pune în executare o hotãrâre judecãtoreascã pronunţatã împotriva instituţiilor publice, în situaţia în care acestea nu plãtesc de bunãvoie. Executarea unei hotãrâri judecãtoreşti este consideratã a fi parte integrantã din "proces" în sensul art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, statul având obligaţia de a se supune unei hotãrâri judecãtoreşti pronunţate împotriva lui, executarea unei hotãrâri neputând fi împiedicatã, anulatã sau întârziatã într-un mod excesiv. În continuare, aratã cã dispoziţiile <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 contravin şi prevederilor art. 44 din Constituţie, prin instituirea de cãtre normele criticate a unor limite ale executãrii hotãrârilor judecãtoreşti pronunţate împotriva instituţiilor publice, creându-se un exces de protecţie pentru instituţiile publice în raporturile acestora cu creditorul privat. Finalitatea de protecţie a patrimoniului instituţiilor publice pe care a avut-o în vedere legiuitorul apare nu numai ca excesivã, ci şi instituitã în detrimentul creditorilor statului.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie urmãtoarele dispoziţii legale:
- <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, dispoziţii modificate prin <>art. I pct. 1 şi 3 din Legea nr. 110/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007;
- <>art. 85^1 şi 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului; alin. (1) şi (2) ale art. 85^1 şi art. 86 au fost modificate prin <>art. II pct. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2005 , aprobatã prin <>Legea nr. 294/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005; alin. (3) al art. 85^1 a fost modificat prin pct. 2 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 207/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 184/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 23 mai 2006.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 : "Executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice în temeiul titlurilor executorii se realizeazã din sumele aprobate prin bugetele acestora la titlul de cheltuieli la care se încadreazã obligaţia de platã respectivã.";
- <>Art. 1, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 110/2007 : "Creanţele stabilite prin titluri executorii în sarcina instituţiilor publice se achitã din sumele aprobate prin bugetele acestora, de la titlurile de cheltuieli la care se încadreazã obligaţia de platã respectivã.";
- <>Art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 : "În procesul executãrii silite a sumelor datorate de cãtre instituţiile publice în baza unor titluri executorii trezoreria statului poate efectua numai operaţiuni privind plãţi dispuse de cãtre ordonatorii de credite, în limita creditelor bugetare şi a destinaţiilor aprobate potrivit legii.";
- <>Art. 3, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 110/2007 : "În cazul în care instituţiile publice nu îşi îndeplinesc obligaţia de platã în termenul prevãzut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executãrii silite potrivit Codului de procedurã civilã şi/sau potrivit altor dispoziţii legale aplicabile în materie.";
- <>Art. 85^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 :
"(1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 300 şi ale art. 720^8 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, apelul şi recursul suspendã de drept executarea hotãrârilor judecãtoreşti pronunţate în litigiile îndreptate împotriva A.V.A.S.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 365 alin. 3 şi ale art. 367 din Codul de procedurã civilã, formularea acţiunii în anulare împotriva hotãrârii arbitrale în litigiile prevãzute la alin. (1) suspendã de drept executarea sentinţei arbitrale pânã la data soluţionãrii irevocabile a acţiunii în anulare.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplicã pânã la data de 30 iunie 2006 inclusiv.";
- <>Art. 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 : "Cererile formulate de A.V.A.S. şi orice alte acte procedurale efectuate de şi pentru aceasta în orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român, ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 44 alin. (1) referitoare la garantarea dreptului de proprietate şi a creanţelor asupra statului şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
I. Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 , Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, aceste dispoziţii au fost modificate şi completate în mod esenţial prin <>Legea nr. 110/2007 , astfel încât soluţia legislativã iniţialã criticatã de autorul excepţiei a fost înlãturatã. În aceste condiţii, ca efect al intrãrii în vigoare a noilor dispoziţii, critica de neconstituţionalitate nu mai are obiect, excepţia de neconstituţionalitate devenind inadmisibilã.
II. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 , Curtea constatã cã aceasta, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , este inadmisibilã, deoarece, potrivit alin. (3) al art. 85^1 , "dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplicã pânã la data de 30 iunie 2006 inclusiv", astfel cã la data sesizãrii Curţii acest text de lege îşi încetase aplicabilitatea.
III. În continuare, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 au mai format obiect al controlului de constituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 853 din 28 noiembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 17 ianuarie 2007, Curtea a statuat cã, potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie, "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Aşadar, este atributul exclusiv al legiuitorului sã prevadã inclusiv scutirea instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru şi a celorlalte taxe, având în vedere interesul general pe care îl prezintã aceste instituţii publice. În plus, aceastã scutire îşi are justificarea în strânsa legãturã cu bugetul de stat (alimentat, printre altele, şi prin încasarea taxelor judiciare) a acţiunilor în justiţie promovate de acestea în interes public. Curtea a constatat cã scutirea instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru şi a celorlalte taxe nu este de naturã sã contravinã niciunuia dintre principiile statuate în art. 21 alin. (3) din Constituţie, întrucât, în cadrul procesului, ambele pãrţi beneficiazã de toate drepturile şi garanţiile procesuale care condiţioneazã într-o societate democraticã procesul echitabil, judecat într-un termen rezonabil de cãtre o instanţã independentã, imparţialã şi stabilitã prin lege.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "O.N.T Carpaţi" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 14.337/301/2006 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
II. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
III. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 mai 2007.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman
------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016