Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 462 din 4 decembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii si ale art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii şi ale <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Dragoş Stan din Bucureşti în Dosarul nr. 282/CA/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi litigii de muncã. La apelul nominal rãspunde Serviciul Român de Informaţii, prin consilier juridic Monica Vasile, cu delegaţie depusã la dosar, constatându-se lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul pãrţii prezente solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând urmãtoarele: <>Legea nr. 14/1992 stabileşte în mod imperativ clasa de secretizare a documentelor interne ale Serviciului Român de Informaţii, instituţie specializatã în domeniul informaţiilor privitoare la siguranţa naţionalã a României şi având obligaţia sã asigure apãrarea secretului de stat, iar art. 45 din lege particularizeazã <>art. 10 din Legea nr. 51/1991 privind siguranţa naţionalã a României. În legãturã cu neconstituţionalitatea prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aratã cã dreptul de acces la informaţii publice este asigurat, dar pentru anumite categorii de informaţii acesta este restricţionat. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei. În acest sens aratã cã <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 a fost abrogat şi, în consecinţã, nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate, iar cât priveşte dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 , considerã cã acestea sunt în conformitate cu prevederile din Constituţie invocate ca fiind încãlcate.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 12 mai 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 282/CA/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii şi ale <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Excepţia a fost ridicatã de Dragoş Stan din Bucureşti într-o cauzã în care autorul acesteia a solicitat Serviciului Român de Informaţii comunicarea de informaţii referitoare la activitatea sa, precum şi cu privire la activitatea de interceptare a convorbirilor telefonice. În motivarea excepţiei se susţine: I. În legãturã cu neconstituţionalitatea <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, se aratã cã, din coroborarea dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 , art. 15 şi <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 şi în temeiul art. 150 alin. (1) din Constituţie, rezultã cã acest articol este abrogat. Pe de altã parte, "în situaţia în care tribunalul va aprecia cã textul de lege criticat nu este abrogat expres indirect prin <>art. 44 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 ", autorul excepţiei invocã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 . În motivare, în esenţã, se susţine cã aceste dispoziţii, care definesc ca fiind "secrete de stat şi pe cale de consecinţã inaccesibile publicului <<documentele interne de orice fel ale Serviciului Român de Informaţii>>", îngrãdesc dreptul la informaţie şi accesul la informaţie, ceea ce încalcã prevederile art. 31 alin. (1) din Constituţie. II. În legãturã cu neconstituţionalitatea <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 , se aratã cã acesta "prevede o serie întreagã de îngrãdiri" ale exercitãrii dreptului la informaţie, "fie cu privire la sfera informaţiilor vizate, fie cu privire la situaţii speciale care vizeazã anumite persoane, îngrãdiri care nu sunt prevãzute în art. 31 din Constituţie". Se susţine cã, în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale invocate, textul de lege criticat îngrãdeşte în totalitate exerciţiul dreptului la informaţie. Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi litigii de muncã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Astfel, cât priveşte dispoziţiile <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 , apreciazã cã aceasta este "o lege cu caracter general, textul vizând anumite principii de organizare şi funcţionare a Serviciului Român de Informaţii în legãturã cu documentele sale interne, materia aflatã în discuţie (accesul cetãţeanului la informaţiile de interes public) fiind reglementatã de o lege specialã, respectiv <>Legea nr. 544/2001 ". Se considerã cã textul de lege criticat nu are în vedere accesul la informaţiile de interes public, concept, de altfel, inexistent în sistemul legislativ român la data adoptãrii legii, aşa încât "nu se poate vorbi de încãlcarea prevederilor art. 31 şi art. 49 alin. (2) din Constituţie". În ceea ce priveşte susţinerile referitoare la neconstituţionalitatea <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 , se apreciazã cã "prin excluderea de la accesul liber al cetãţenilor la orice informaţie de interes public, a informaţiilor clasificate din acest domeniu" prevederile de lege criticate nu contravin art. 31 alin. (3) din Constituţie şi nici nu îngrãdesc dreptul la informaţie, ci, în sensul art. 49 din Legea fundamentalã, restrâng exerciţiul acestui drept. Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului. Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã nu este întemeiatã. Astfel, cu privire la dispoziţiile <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 , aratã cã potrivit acestei legi Serviciul Român de Informaţii asigurã apãrarea secretului de stat şi prevenirea scurgerii de informaţii care, în condiţiile legii, nu pot fi divulgate, fiind autorizat sã deţinã şi sã foloseascã mijloace adecvate pentru obţinerea, verificarea, prelucrarea şi stocarea informaţiilor privitoare la siguranţa naţionalã, şi, mai mult, legea nu face referire la accesul la informaţiile de interes public, regimul acestor informaţii fiind reglementat prin <>Legea nr. 544/2001 . În virtutea dreptului la informaţie, orice persoanã poate avea acces la informaţiile de interes public, nu însã şi la cele clasificate, or, informaţiile solicitate de autorul excepţiei "au caracter intern, reprezentând informaţii clasificate şi nu constituie informaţii de interes public". În legãturã cu excepţia de neconstituţionalitate privind <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 , se aratã cã acesta nu contravine "prevederilor art. 31 alin. (3) din Constituţie, întrucât prin reglementarea acestui text de lege se restrânge exerciţiul dreptului la informaţie, în condiţiile art. 49 alin. (1) din Constituţie, şi nu se suspendã acest drept, situaţie juridicã în acord cu prevederile art. 29 alin. 2 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, dar şi cu prevederile constituţionale". Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Astfel, considerã cã prevederile <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 au fost abrogate implicit la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, care constituie sediul materiei în ceea ce priveşte informaţiile clasificate. Critica de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 este apreciatã ca fiind nejustificatã "în condiţiile în care atât în Constituţie, cât şi în Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale este reglementatã în mod expres posibilitatea de a restrânge exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi pentru raţiuni de securitate naţionalã, iar condiţiile prevãzute în Constituţie, şi anume ca acest lucru sã se realizeze prin lege, respectiv cã prin restrângere nu se poate aduce atingere existenţei dreptului sau libertãţii, sunt îndeplinite de cãtre dispoziţiile legale contestate". Avocatul Poporului considerã cã <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 şi <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 sunt constituţionale. În acest sens se aratã cã raportarea neconstituţionalitãţii textelor de lege criticate la prevederile art. 31 alin. (1)-(3) din Constituţie nu poate fi reţinutã, "deoarece chiar legiuitorul constituant a distins între <<orice informaţii de interes public>>, pe de o parte, şi <<informaţiile care nu trebuie sã prejudicieze siguranţa naţionalã>>, pe de altã parte". În concordanţã cu aceste dispoziţii constituţionale şi cu art. 10 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, prin <>Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate legiuitorul a înţeles sã excepteze de la accesul liber al cetãţenilor informaţiile din domeniul apãrãrii naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacã fac parte din categoria informaţiilor clasificate. În categoria informaţiilor exceptate de la accesul liber al cetãţenilor se încadreazã şi cele privind documentele interne, de orice fel, ale Serviciului Român de Informaţii, datoritã caracterului de secret de stat al activitãţilor desfãşurate de acesta în domeniul informaţiilor privitoare la siguranţa naţionalã. Se mai aratã cã, din perspectiva dispoziţiilor art. 49 din Constituţie, textele de lege criticate nu aduc atingere existenţei dreptului de acces la informaţii de interes public, ci doar restrâng, în scopul apãrãrii siguranţei naţionale, exerciţiul acestui drept. Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, precum şi ale <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. <>Art. 45 din Legea nr. 14/1992 prevede: "Documentele interne de orice fel ale Serviciului Român de Informaţii au caracter de secret de stat, se pãstreazã în arhiva sa proprie şi nu pot fi consultate decât cu aprobarea directorului, în condiţiile legii. Documentele, datele şi informaţiile Serviciului Român de Informaţii pot deveni publice numai dupã trecerea unei perioade de 40 de ani de la arhivare. Serviciul Român de Informaţii preia spre conservare şi folosinţã fondurile de arhivã ce privesc siguranţa naţionalã ale fostelor organe de informaţii cu competenţã pe teritoriul României. Fondurile de arhivã ale fostului Departament al Securitãţii Statului, ce privesc siguranţa naţionalã, nu pot deveni publice decât dupã trecerea unei perioade de 40 de ani de la adoptarea prezentei legi." <>Art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 prevede: "(1) Se excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor, prevãzut la art. 1, urmãtoarele informaţii: a) informaţiile din domeniul apãrãrii naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacã fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii;" În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţiile de lege criticate contravin art. 31 şi art. 49 din Constituţie. La data pronunţãrii prezentei decizii, potrivit <>Legii de revizuire a Constituţiei României nr. 429/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, art. 49 a fost modificat, iar potrivit Constituţiei României, republicatã, cu reactualizarea denumirilor şi o nouã numerotare a textelor, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 49 a devenit art. 53. Textele constituţionale menţionate au urmãtorul conţinut: - Art. 31: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrãdit. (2) Autoritãţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate sã asigure informarea corectã a cetãţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal. (3) Dreptul la informaţie nu trebuie sã prejudicieze mãsurile de protecţie a tinerilor sau securitatea naţionalã. (4) Mijloacele de informare în masã, publice şi private, sunt obligate sã asigure informarea corectã a opiniei publice. (5) Serviciile publice de radio şi de televiziune sunt autonome. Ele trebuie sã garanteze grupurilor sociale şi politice importante exercitarea dreptului la antenã. Organizarea acestor servicii şi controlul parlamentar asupra activitãţii lor se reglementeazã prin lege organicã."; - Art. 53: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea securitãţii naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitãţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrângerea poate fi dispusã numai dacã este necesarã într-o societate democraticã. Mãsura trebuie sã fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o, sã fie aplicatã în mod nediscriminatoriu şi fãrã a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertãţii." Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã reţine urmãtoarele: I. Prima criticã de neconstituţionalitate vizeazã dispoziţiile <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, care consacrã caracterul de secret de stat al documentelor interne ale Serviciului Român de Informaţii şi stabilesc modalitatea de consultare a acestora. <>Art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor la informaţiile de interes public informaţiile din domeniul apãrãrii naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacã fac parte din categoriile informaţiilor clasificate. Potrivit <>art. 17 lit. f) şi g) din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, "În categoria informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse informaţiile care reprezintã sau care se referã la: [...] f) activitatea de informaţii desfãşuratã de autoritãţile publice stabilite prin lege pentru apãrarea ţãrii şi siguranţa naţionalã; g) mijloacele, metodele, tehnica şi echipamentul de lucru, precum şi sursele de informaţii specifice, folosite de autoritãţile publice care desfãşoarã activitate de informaţii". Totodatã, art. 44 alin. (2) din aceeaşi lege dispune cã expresia "secrete de stat" din conţinutul actelor normative în vigoare se va înlocui cu expresia "informaţii secrete de stat", iar prin acte de aplicare a legii s-au stabilit diferite niveluri de secretizare şi perioade de protecţie a informaţiilor. Din cele arãtate rezultã cã dispoziţiile <>art. 45 alin. (1), (2) şi (4) din Legea nr. 14/1992 au fost abrogate implicit prin dispoziţiile de lege menţionate. Aşa fiind, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãruia Curtea "decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol, care prevede cã excepţia este inadmisibilã dacã este contrarã prevederilor alin. (1), excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 urmeazã sã fie respinsã ca fiind inadmisibilã. De altfel, însuşi autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este abrogat şi, în consecinţã, doar "în situaţia în care tribunalul va aprecia cã textul de lege criticat nu este abrogat expres indirect prin <>art. 44 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 ", solicitã Curţii Constituţionale sã constate neconstituţionalitatea lui. II. Cea de a doua criticã de neconstituţionalitate vizeazã dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 , dispoziţii care excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor informaţiile din domeniul apãrãrii naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacã fac parte din categoria informaţiilor clasificate potrivit legii. Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege prevede îngrãdiri ale exercitãrii dreptului la informaţie care nu sunt prevãzute de art. 31 din Constituţie. Examinând aceastã susţinere, Curtea constatã cã exceptarea prevãzutã de textul de lege criticat este legitimatã chiar de dispoziţiile constituţionale invocate ca fiind încãlcate. Astfel, art. 31 alin. (3) din Constituţie, republicatã, stabileşte cã "Dreptul la informaţie nu trebuie sã prejudicieze [...] securitatea naţionalã", iar art. 53 din aceasta prevede cã exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns, printre altele, pentru apãrarea securitãţii naţionale, concept care include apãrarea naţionalã, siguranţa şi ordinea publicã vizate de <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 . Faţã de cele arãtate, Curtea urmeazã sã respingã şi aceastã criticã de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, excepţie ridicatã de Dragoş Stan din Bucureşti în Dosarul nr. 282/CA/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi litigii de muncã. II. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe. Definitivã şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 decembrie 2003.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent şef, Gabriela Dragomirescu
────────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email