Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 461 din 22 aprilie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41, art. 167^1 si   art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 461 din 22 aprilie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41, art. 167^1 si art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 15 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41, art. 167^1 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Marin Hãlmãgean în Dosarul nr. 2.008/30/2007 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.008/30/2007, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41, art. 167^1 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Marin Hãlmãgean cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 890 din 19 aprilie 2007, pronunţatã de Tribunalul Timiş în Dosarul nr. 2.008/30/2007.
În motivarea excepţiei, autorul excepţiei aratã, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie. În acest sens, aratã cã prin recunoaşterea reciprocã a stagiilor de cotizare realizate între sistemul public de pensii şi sistemul pensiilor militare nu este recunoscutã şi grupa de muncã realizatã în cel de-al doilea sistem, astfel încât nu poate beneficia de dreptul de a ieşi la pensie cu reducerea vârstelor standard de pensionare potrivit <>art. 167^1 din Legea nr. 19/2000 . Astfel, foştii militari sunt discriminaţi în raport cu ceilalţi contribuabili la sistemul public de pensii.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã asiguraţii care nu au stagiu complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurãri sociale, aşa cum este şi sistemul pensiilor militare de stat, sunt într-o situaţie diferitã şi, în consecinţã, şi tratamentul juridic este diferit, fãrã ca prin aceasta sã se instituie o discriminare.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 41, art. 167^1 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 41: "(1) Pensia pentru limitã de vârstã se acordã asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionãrii, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.
(2) Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât şi pentru bãrbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei şi de la 30 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(5) Asiguraţii care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege pentru obţinerea unei pensii pentru limitã de vârstã, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, îşi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.
(6) În situaţia asiguraţilor care au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune încetarea raporturilor de muncã, de serviciu sau a calitãţii de membru cooperator, dupã caz, în vederea pensionãrii, decât dupã primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare.";
- Art. 167^1: "(1) Într-un interval de 10 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, persoanele care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupa I de muncã, conform legislaţiei anterioare, pot solicita pensie pentru limitã de vârstã cu reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.

TABELUL Nr. 4


┌─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│Stagiul de cotizare realizat efectiv,│Reducerea vârstelor standard de │
│conform legislaţiei anterioare, în │pensionare prevãzute în anexa nr. 3│
│grupa I de muncã (ani împliniţi) ├─────────────────┬─────────────────┤
│ │ (ani) │ (luni) │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 2 │ 1 │ 2 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 4 │ 2 │ 5 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 6 │ 3 │ 7 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 8 │ 4 │ 10 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 10 │ 6 │ 0 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 12 │ 7 │ 2 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 14 │ 8 │ 5 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 16 │ 9 │ 7 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 18 │ 10 │ 10 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 20 │ 12 │ 0 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 22 │ 13 │ 0 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 24 │ 14 │ 0 │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│ 26 şi peste │ 15 │ 0 │
└─────────────────────────────────────┴─────────────────┴─────────────────┘



(2) Vârstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul asiguraţilor prevãzuţi la art. 20, dacã acestea sunt mai avantajoase decât cele stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se face reducerea prevãzutã în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzãtoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevãzute în anexa nr. 3, în condiţiile realizãrii stagiului complet de cotizare corespunzãtor anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulatã cu celelalte reduceri prevãzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.";
- Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
(2^1) La acordarea indemnizaţiilor de asigurãri sociale prevãzute la art. 98 alin. (1) lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin. (1), (2) sau (3), dupã caz, numai din veniturile realizate în lunile în care persoana a fost asiguratã în sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în muncã sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale neintegrate, se iau în calcul, opţional, în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte sisteme de asigurãri sociale neintegrate înceteazã începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii în muncã realizate în sectorul asigurãrilor sociale de stat."
Autorul excepţiei considerã cã textele de lege criticate sunt contrare urmãtoarelor prevederi constituţionale: art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi texte din Constituţie şi aceleaşi argumente ca şi cele invocate în prezenta cauzã. Astfel, prin <>Decizia nr. 355 din 10 decembrie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, Curtea, respingând ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41, art. 167^1 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 , a reţinut cã "asiguraţii în sistemul public de pensii, care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevãzute de textele criticate, beneficiazã de tratament juridic egal în ceea ce priveşte dreptul la pensie pentru limitã de vârstã. Asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurãri sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de <>Legea nr. 164/2001 , sunt într-o situaţie diferitã şi, în consecinţã, şi tratamentul juridic este diferit, fãrã ca prin aceasta sã se instituie vreo discriminare. Astfel, deşi cele douã sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, pensia pentru limitã de vârstã, inclusiv alte drepturi de asigurãri sociale în sistemul public, se acordã numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, pe când dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod egal tuturor asiguraţilor care se aflã în situaţiile prevãzute de acestea".
Cu acelaşi prilej, Curtea a arãtat şi cã prevederile <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, potrivit cãrora prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, "reprezintã voinţa legiuitorului, care a înţeles ca persoanele care nu se aflã în asemenea situaţii sã beneficieze de alte reglementãri legale, în speţã, de cele cuprinse în <>Legea nr. 164/2001 ". Aceastã reglementare a fost consideratã ca fiind în perfect acord cu principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, care nu exclude, ci, dimpotrivã, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41, art. 167^1 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Marin Hãlmãgean în Dosarul nr. 2.008/30/2007 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016