Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 46 din 14 ianuarie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale   art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 46 din 14 ianuarie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 8 aprilie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, excepţie ridicatã de Pan Corin Sachelaride în Dosarul nr. 33.009/3/2005 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Dosarul se aflã la al doilea termen de judecatã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 iunie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 33.009/3/2005, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar.
Excepţia a fost ridicatã de Pan Corin Sachelaride într-o cauzã având ca obiect o contestaţie la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã textele legale criticate sunt neconstituţionale, încãlcând prevederile art. 21 privind accesul liber la justiţie şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertãţi din Constituţie şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Textul potrivit cãruia nedepunerea taxei de timbru are drept consecinţã anularea acţiunii ca netimbratã încalcã dreptul la un proces echitabil, instanţele judecãtoreşti neavând posibilitatea sã soluţioneze cauza, condiţionând astfel accesul la justiţie de plata unei taxe de timbru pe care autorul aratã cã nu o poate suporta. Totodatã, autorul aratã cã posibilitatea instanţei de judecatã de a cenzura excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în faţa ei reprezintã o îngrãdire a accesului liber la justiţie şi o încãlcare a competenţei Curţii Constituţionale în acest domeniu.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 30 august 1995, prevederi ce au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 20 alin. (5) Legea nr. 146/1997 : "În situaţia în care instanţa judecãtoreascã învestitã cu soluţionarea unei cãi de atac ordinare sau extraordinare constatã cã în fazele procesuale anterioare taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal, va dispune obligarea pãrţii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotãrârii constituind titlu executoriu. Executarea silitã a hotãrârii se va efectua prin organele de executare ale unitãţilor teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor Publice în a cãror razã teritorialã îşi are domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislaţiei privind executarea silitã a creanţelor bugetare.";
- <>Art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 : "Cererile pentru care se datoreazã timbru judiciar nu vor fi primite şi înregistrate, dacã nu sunt timbrate corespunzãtor.
În cazul nerespectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe, se va proceda conform prevederilor legale în vigoare referitoare la taxa de timbru."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 11 privind dreptul internaţional şi intern, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi în art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi celor ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea constatã cã asupra dispoziţiilor <>art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru s-a mai pronunţat prin <>Decizia nr. 808 din 19 mai 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 23 iunie 2009, reţinând cã acestea nu încalcã prevederile constituţionale.
Astfel, cu aceastã ocazie, Curtea a statuat cã accesul liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, nu înseamnã gratuitate. Nicio dispoziţie constituţionalã nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adreseazã autoritãţilor judecãtoreşti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrãrii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt cheltuieli publice, la a cãror acoperire, potrivit art. 56 din Constituţie, cetãţenii sunt obligaţi sã contribuie prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii.
Atât obligaţia de platã a taxelor judiciare, cât şi excepţiile stabilite de lege se aplicã deopotrivã tuturor cetãţenilor aflaţi în situaţii identice, precum şi tuturor litigiilor de aceeaşi naturã, neexistând discriminãri sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Plata taxelor judiciare de timbru fiind o condiţie legalã pentru începerea proceselor civile, obligaţia la plata anticipatã a acestor taxe (în unele cazuri pânã la un termen ulterior, stabilit de instanţa judecãtoreascã) este justificatã, ca şi sancţiunea anulãrii acţiunii sau cererii în caz de neplatã a acestora.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, argumentarea şi soluţia reţinute în decizia de mai sus îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, inclusiv în privinţa dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar.
În ceea ce priveşte criticile autorului excepţiei referitoare la posibilitatea instanţelor judecãtoreşti de a "cenzura" excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în faţa acestora, Curtea constatã cã, în realitate, sunt vizate dispoziţiile <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, dispoziţii cu privire la care nu a fost sesizatã însã de cãtre instanţa de judecatã. În aceastã privinţã însã jurisprudenţa Curţii Constituţionale este bogatã.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (5) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, excepţie ridicatã de Pan Corin Sachelaride în Dosarul nr. 33.009/3/2005 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 ianuarie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Fabian Niculae

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016