Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 46 din 12 februarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor   art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 46 din 12 februarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 218 din 1 aprilie 2002

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicãrii prevederilor <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Dumitru Coifan în Dosarul nr. 7.036/2001 al Tribunalului Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, având ca obiect recalcularea unei pensii militare.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispoziţiile constituţionale ale art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 alin. (1) şi (3) nu sunt incalcate, deoarece critica de neconstituţionalitate nu priveşte o ordonanta, ci o ordonanta de urgenta emisã în temeiul alin. (4) al art. 114, pentru care nu este nevoie de lege de abilitare. De asemenea, nici o dispoziţie constituţionalã nu interzice Guvernului sa reglementeze în domeniul legilor organice. Mai arata ca textul criticat nu incalca nici dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi nici pe cele ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece nu se instituie o discriminare între doua categorii de cetãţeni, ci doar un termen de la care se va acorda un drept. Se solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 noiembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 7.036/2001, Tribunalul Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicãrii prevederilor <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Dumitru Coifan în dosarul acelei instanţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca actul normativ criticat incalca prevederile art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 din Constituţie, întrucât Guvernul a emis ordonanta de urgenta fãrã sa existe pentru aceasta o lege specialã de abilitare şi a reglementat într-un domeniu rezervat legii organice. În opinia autorului exceptiei ordonanta este contrarã şi: prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, pentru ca instituie o discriminare între pensionãrii militari în raport cu data pensionãrii, anterior sau dupã data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 ; dispoziţiilor art. 43 alin. (1) din Constituţie, întrucât, amanand recalcularea pensiilor militare anterior stabilite, statul nu îşi îndeplineşte obligaţia de a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent; precum şi prevederilor art. 49 alin. (1) din Constituţie, întrucât restrânge exerciţiul dreptului la pensie. Se mai invoca încãlcarea dispoziţiilor <>art. 11 lit. c) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului şi a ministerelor şi ale <>art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative.
Tribunalul Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, "apreciazã ca fiind pertinenta excepţia invocatã de petent, insusindu-şi argumentatia acestuia, deoarece sunt incalcate principiile prevãzute în mai multe dispoziţii din Constituţie asa cum sunt enumerate de petent".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
În punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor se apreciazã ca excepţia ridicatã este nefondata. Se arata în acest sens ca suspendarea temporarã a aplicãrii <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 nu creeazã nici o discriminare, întrucât la expirarea termenului de suspendare reintra în drepturi toţi pensionãrii militari, iar recalcularea pensiilor anterior stabilite are scopul de a asigura un nivel de trai decent tuturor pensionarilor, conform obligaţiei prevãzute la art. 43 din Constituţie, însã aceasta se poate face doar în limita posibilitãţilor financiare existente. Se mai arata ca autorul exceptiei face confuzie între ordonanţele simple şi cele de urgenta, cele din urma putând fi emise fãrã abilitare printr-o lege specialã şi chiar în domenii rezervate legilor organice.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât ordonanta criticata nu incalca nici o dispoziţie constituţionalã. Dispoziţiile art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 alin. (1) şi (3) din Constituţie nu sunt incidente, nefiind vorba de o ordonanta emisã pe baza unei legi speciale de abilitare, ci despre o ordonanta emisã în baza art. 114 alin. (4) din Constituţie, text care a fost respectat conform cerinţelor reţinute şi în jurisprudenta Curţii Constituţionale, exemplificandu-se cu Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000. Se mai arata ca nici dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi nici cele ale art. 49 alin. (1) din Constituţie nu sunt incalcate, "întrucât prin suspendarea aplicãrii textului care reglementeazã recalcularea pensiilor nu se creeazã discriminãri sau privilegii, textul fiind de aplicare generalã, şi nici nu se restrânge dreptul la pensie, dispoziţiile ordonanţei de urgenta în discuţie având influenta doar asupra cuantumului pensiei".
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicãrii prevederilor <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, care în articolul unic dispune:
"Prevederile <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002."
<>Art. 79 din Legea nr. 164/2001 prevede: "Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei legi se recalculeazã astfel:
a) cuantumul pensiei în plata se actualizeazã, având ca baza de calcul solda lunarã bruta în vigoare la data aplicãrii prezentei legi, corespunzãtoare funcţiei maxime a ultimului grad avut în activitate, pe baza unei metodologii aprobate prin hotãrâre a Guvernului, emisã în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, la propunerea instituţiilor prevãzute la art. 5 alin. (1);
b) în cazul în care cuantumul pensiei obţinut conform lit. a) este mai mic decât cuantumul pensiei în plata se menţine cuantumul pensiei în plata."
Autorul exceptiei susţine ca prevederile ordonanţei criticate sunt contrare urmãtoarelor dispoziţii constituţionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.";
- Art. 49 alin. (1): "Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.";
- Art. 107 alin. (3): "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.";
- Art. 114 alin. (1), (3) şi (4): "Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. [...]
(3) Dacã legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobãrii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.
(4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu."
De asemenea, se invoca şi nerespectarea prevederilor art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ratificatã de România prin <>Legea nr. 30 din 18 mai 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit cãrora "Exercitarea drepturilor şi libertãţilor recunoscute de prezenta convenţie trebuie sa fie asigurata fãrã nici o deosebire bazatã, în special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau socialã, apartenenţa la o minoritate nationala sau orice alta situaţie".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile art. 107 alin. (3), precum şi ale art. 114 alin. (1) şi (3) din Constituţie nu sunt incidente în cauza, întrucât prin excepţia de neconstituţionalitate nu se critica o ordonanta simpla emisã de Guvern, ci o ordonanta de urgenta adoptatã în temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Legea fundamentalã, situaţie în care pentru emiterea de ordonanţe de cãtre Guvern nu este necesarã existenta unei legi speciale de abilitare şi nu se prevede interdicţia reglementãrii unor domenii care fac obiectul legilor organice.
Curtea mai constata ca articolul unic al Ordonanţei Guvernului nr. 85/2001 nu instituie nici o discriminare între cetãţeni, care sa fie contrarã prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie sau ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Ea vizeazã doar termenul de la care se va acorda un drept nou unei anume categorii de cetãţeni, respectiv militarilor pensionaţi pe baza legislaţiei în vigoare anterior datei de la care se aplica dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 , categorie de cetãţeni care se afla într-o situaţie diferita fata de militarii care se pensioneazã pe baza acestei legi.
Curtea retine ca prin adoptarea <>Legii nr. 164/2001 s-a reglementat o noua modalitate de calcul şi de stabilire a pensiilor militare de stat. Evident, acest nou mod de calcul se poate aplica doar pensiilor stabilite dupã data intrãrii în vigoare a legii. Ca o mãsura de protecţie socialã, la art. 79 din lege s-a prevãzut şi recalcularea pensiilor militare stabilite pe baza legislaţiei anterioare <>Legii nr. 164/2001 . Recalcularea acestor pensii nu se poate realiza de îndatã, ci dupã asigurarea tuturor condiţiilor, inclusiv a fondurilor necesare, neputându-se însã considera ca prin aceasta statul şi-ar fi încãlcat obligaţia de a lua mãsuri "de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent", statuata prin art. 43 alin. (1) din Constituţie.
În cazul în care condiţiile economice, financiare sau sociale o impun, legiuitorul poate suspenda temporar aplicarea unor dispoziţii legale, printr-un act normativ de acelaşi nivel. În acest sens trebuie arãtat ca ordonanta de urgenta a Guvernului are putere de lege.
Curtea mai observa ca nu poate fi primitã nici susţinerea potrivit cãreia ordonanta criticata contravine prevederilor art. 49 din Constituţie, deoarece dispoziţiile acesteia nu restrang exerciţiul vreunui drept, ele neatingand dreptul la pensie al nici unei categorii de militari, ci decaleaza data de la care pensiile stabilite pe baza legislaţiei în vigoare anterior aplicãrii <>Legii nr. 164/2001 vor fi majorate prin recalculare.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicãrii prevederilor <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Dumitru Coifan în Dosarul nr. 7.036/2001 al Tribunalului Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 12 februarie 2002.


PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu



──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016