Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 454 din 8 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane" si ale art. 1 alin. (1) si (2) si art. 2 alin. (3)-(5) din anexa nr. 3 la aceeasi ordonanta de urgenta, precum si a prevederilor art. 50 si art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3), (5) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã, precum şi a prevederilor art. 50 şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Utilitãţi Publice "Dunãrea" - S.A. din Brãila în Dosarul nr. 1.785/228/2010 al Tribunalului Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ, care formeazã obiectul Dosarului nr. 1.023D/2011 al Curţii Constituţionale. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.134D/2011, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3)-(5) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã, precum şi a prevederilor art. 50 şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, ridicatã de acelaşi autor în Dosarul nr. 6.352/196/2011 al Judecãtoriei Brãila - Secţia civilã. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, vãzând identitatea de obiect a cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexãrii lor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 11.134D/2011 la Dosarul nr. 1.023D/2011, care a fost primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã nu se impune reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele: Prin Decizia nr. 190/RCA din 14 iunie 2011 şi prin Încheierea din 29 septembrie 2011, pronunţate în dosarele nr. 1.785/228/2010 şi, respectiv, nr. 6.352/196/2011, Tribunalul Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ şi Judecãtoria Brãila - Secţia civilã au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3), (5) [respectiv art. 2 alin. (3)-(5)] din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã, precum şi a prevederilor art. 50 şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Utilitãţi Publice "Dunãrea" - S.A. din Brãila în cauze având ca obiect soluţionarea plângerilor formulate împotriva unor procese-verbale de constatare şi sancţionare a unor contravenţii. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã Administraţia Naţionalã "Apele Române" aprobã limite referitoare la timp, lucrãri şi încãrcare cu poluanţi şi, în acelaşi timp, fiind o instituţie care se autofinanţeazã, stabileşte şi penalitãţi pentru încãlcarea acestor limite, pe care ea însãşi le fixeazã. În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate "nu ţin cont de logica dreptului comunitar, ilustratã de hotãrârile Curţii Europene de Justiţie din 20 martie 1985, pronunţatã în Cauza Italia împotriva Comisiei (British Telecom), şi din 19 martie 1991, pronunţatã în Cauza Franţa împotriva Comisiei", în sensul cã "statul nu poate fi în acelaşi timp jucãtor şi arbitru", "fiind necesarã disocierea între funcţia de reglementare şi funcţia de gestiune a serviciilor de ape". Autorul excepţiei susţine cã obligarea sa la plata de penalitãţi conduce la diminuarea fondurilor sale de investiţii, ceea ce se reflectã atât în costurile serviciilor de apã suportate de cetãţean, cât şi în dificultãţi în realizarea unor obiective precum limitarea poluãrii receptorilor naturali. Tribunalul Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ şi Judecãtoria Brãila - Secţia civilã apreciazã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei, acestea nereprezentând altceva decât o concretizare la nivel legislativ a obligaţiilor pe care Legea fundamentalã le pune în sarcina statului. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Guvernul, în punctul de vedere transmis în Dosarul nr. 1.023D/2011, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, invocând cele reţinute de Curtea Constituţionalã în considerentele deciziilor nr. 179 din 8 februarie 2011 şi nr. 610 din 12 mai 2011. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând actele de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie urmãtoarele texte de lege: ● Art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 13 iulie 2005, şi prin Legea nr. 400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 10 ianuarie 2006. Prevederile legale menţionate au urmãtorul cuprins: - Art. 1 alin. (2): "(2) Administraţia Naţionalã «Apele Române» este persoanã juridicã românã şi funcţioneazã pe bazã de gestiune şi autonomie economicã, în coordonarea autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã."; - Art. 4: "(1) Cheltuielile pentru funcţionarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se vor asigura din venituri proprii, purtãtoare de dobândã, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodãririi cantitative şi calitative a apelor. Veniturile proprii neconsumate în cursul exerciţiului financiar se reporteazã în exerciţiul financiar urmãtor. (2) Mecanismul economic specific domeniului gospodãririi durabile a resurselor de apã, prevãzut în anexa nr. 3, include sistemul de contribuţii, plãţi, bonificaţii, tarife şi penalitãţi. (3) Administraţia Naţionalã «Apele Române» aplicã sistemul de contribuţii, plãţi, bonificaţii, tarife şi penalitãţi specifice de gospodãrire a resurselor de apã, prevãzute în anexele nr. 4-7, tuturor utilizatorilor de apã, indiferent de deţinãtorii cu orice titlu ai amenajãrilor şi instalaţiilor. (4) Penalitãţile se aplicã acelor utilizatori de apã la care se constatã abateri de la prevederile reglementate, atât pentru depãşirea cantitãţilor de apã utilizate, cât şi pentru concentraţiile de substanţe impurificatoare evacuate în resursele de apã. (5) Cuantumul contribuţiilor specifice de gospodãrire a resurselor de apã, a tarifelor şi penalitãţilor este prevãzut în anexele nr. 5, 6 şi 7 şi se reactualizeazã periodic prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale din domeniul apelor. (6) De la bugetul de stat, bugetele locale şi din surse proprii ale persoanelor fizice şi juridice se vor asigura cheltuielile pentru: a) acţiunile operative de interes public de apãrare împotriva inundaţiilor, fenomenelor hidrometeorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice, precum şi cele pentru constituirea stocului de materiale şi mijloace de apãrare; b) întreţinerea şi repararea lucrãrilor cu rol de apãrare împotriva inundaţiilor, refacerea şi repunerea în funcţiune a lucrãrilor de gospodãrire a apelor afectate de calamitãţi naturale sau alte evenimente deosebite. (7) Finanţarea acţiunilor de interes naţional şi social prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. a)-c) se asigurã de la bugetul de stat, iar a celor prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. d), din surse proprii ale Administraţiei Naţionale «Apele Române» şi în completare din bugetul de stat, pe baza programelor aprobate în bugetul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor. Finanţarea activitãţilor prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d)-s) se susţin din sursele proprii ale Administraţiei Naţionale «Apele Române». (8) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale «Apele Române» se aprobã de organul de conducere al instituţiei, cu acordul conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile legii. (9) Administraţia Naţionalã «Apele Române» gestioneazã veniturile proprii din aplicarea mecanismului economic specific domeniului gospodãririi apelor şi organizeazã conducerea contabilitãţii acestora, conform prevederilor legale în vigoare. (10) Administraţia Naţionalã «Apele Române» poate beneficia de credite cu dobândã preferenţialã şi facilitãţi în domeniul impozitelor şi taxelor în condiţiile legii. (11) Administraţia Naţionalã «Apele Române» ca instituţie publicã preia toate drepturile şi este ţinutã sã rãspundã de toate obligaţiile Administraţiei Naţionale «Apele Române», cu statut de regie autonomã, cu excepţia celor prevãzute în mod expres de Legea nr. 107/1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare." ● Art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3)-(5) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã, modificate prin Legea nr. 400/2005, care au urmãtoarea redactare: - Art. 1 alin. (1) şi (2): "(1) Mecanismul economic specific domeniului gospodãririi cantitative şi calitative a resurselor de apã include sistemul de contribuţii, plãţi, bonificaţii, tarife şi penalitãţi ca parte a modului de finanţare a dezvoltãrii domeniului şi de asigurare a funcţionãrii Administraţiei Naţionale «Apele Române». (2) Apa constituie o resursã naturalã cu valoare economicã în toate formele sale de utilizare/exploatare. Conservarea, refolosirea şi economisirea apei sunt încurajate prin aplicarea de stimuli economici, inclusiv pentru cei care manifestã o preocupare constantã în protejarea cantitãţii şi calitãţii apei, precum şi prin aplicarea de penalitãţi celor care risipesc sau polueazã resursele de apã. Utilizatorii resurselor de apã plãtesc utilizarea acesteia Administraţiei Naţionale apele Române», în calitate de operator unic al resurselor de apã."; - Art. 2 alin. (3)-(5): "(3) Administraţia Naţionalã «Apele Române» este singura în drept sã aplice sistemul de contribuţii, plãţi, bonificaţii, tarife şi penalitãţi specifice gospodãririi apelor tuturor utilizatorilor de apã, indiferent de deţinãtorul cu orice titlu al amenajãrii, precum şi din sursele subterane, cu excepţia celor pentru care existã reglementãri specifice în vigoare. (4) Contribuţiile specifice de gospodãrire a apelor, prevãzute în anexa nr. 4, sunt diferenţiate, în vederea stimulãrii economice a utilizãrii durabile a resurselor de apã, pe categorii de surse şi grupe de utilizatori şi pe substanţe poluante din apele uzate evacuate în resursele de apã. (5) Contribuţiile prevãzute la alin. (4) se percep lunar tuturor utilizatorilor de apã." ● Art. 50 şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, modificate şi completate prin Legea nr. 310/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 30 iunie 2004, respectiv prin Legea nr. 112/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 12 mai 2006. Conţinutul normativ al acestora este urmãtorul: - Art. 50: "(1) Lucrãrile prevãzute la art. 48 pot fi promovate şi executate numai în baza avizului de gospodãrire a apelor şi, respectiv, notificãrii emise de Administraţia Naţionalã «Apele Române». Punerea în funcţiune sau exploatarea acestor lucrãri se face numai în baza autorizaţiei de gospodãrire a apelor şi, dupã caz, a notificãrii emise de Administraţia Naţionalã «Apele Române». (1^1) Pentru execuţia lucrãrilor noi şi a intervenţiilor constructive care modificã parametrii de bazã ai lucrãrilor existente de baraje, pentru retenţii permanente sau nepermanente de apã, a barajelor şi digurilor care realizeazã depozite de deşeuri industriale depuse prin hidromecanizare şi a lucrãrilor hidrotehnice speciale, emiterea avizului de gospodãrire a apelor este condiţionatã de existenţa acordului de funcţionare în siguranţã emis de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în conformitate cu prevederile legale. (2) În cazul în care lucrãrile se efectueazã în zona apelor naţionale navigabile sau în zona cursurilor de apã care sunt traversate ori au în lungul lor infrastructura aflatã în administrarea instituţiilor publice/societãţilor naţionale/ companiilor naţionale/societãţilor comerciale/regiilor autonome din domeniul transporturilor, construcţiilor şi turismului, este necesar şi acordul autoritãţii publice centrale din domeniul transporturilor, construcţiilor şi turismului. (3) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) activitãţile prevãzute la art. 9 alin. (2), precum şi cele pentru care prezenta lege prevede notificarea. (4) Pentru serviciile de autorizare sau de avizare a lucrãrilor, prevãzute la art. 48, se percep taxe şi tarife care se stabilesc în condiţiile legii."; - Art. 107 alin. (4): "(4) Programele etapizate prevãzute la alin. (2) şi (3) se întocmesc de cãtre utilizatorii de apã şi se aprobã de Administraţia Naţionalã «Apele Române»". Autorul excepţiei invocã, în motivarea criticii de neconstituţionalitate, urmãtoarele dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 135 alin. (2) lit. a), d), f) şi g), care instituie obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, de a exploata resursele naturale, în concordanţã cu interesul naţional, de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calitãţii vieţii şi de a aplica politicile de dezvoltare regionalã în concordanţã cu obiectivele Uniunii Europene, şi art. 148 alin. (2), care consacrã principiul prioritãţii prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu faţã de dispoziţiile contrare din legile interne. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã dispoziţiile de lege criticate au mai format obiectul controlului de constituţionalitate, instanţa de contencios constituţional pronunţându-se, din perspectiva unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale. În acest sens sunt Decizia nr. 179 din 8 februarie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 11 aprilie 2011, Decizia nr. 610 din 12 mai 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 12 august 2011. Cu acele prilejuri, Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând, în esenţã, cã este firesc ca instituţia publicã de interes naţional care asigurã aplicarea strategiei şi a politicii naţionale în domeniul apelor, şi anume Administraţia Naţionalã "Apele Române", sã poatã constata încãlcarea cerinţelor referitoare la concentraţiile maxime admise ale poluanţilor din apele uzate evacuate în resursele de apã şi sã aplice aceste penalitãţi, prin întocmirea unui proces-verbal de contravenţie, fãrã ca prevederile criticate sã permitã excesul de putere. Curtea a constatat, totodatã, cã nu poate reţine susţinerea potrivit cãreia obligarea la plata penalitãţilor la valoarea stabilitã prin procesul-verbal atacat diminueazã fondurile proprii de investiţii şi posibilitatea de a investi sumele pentru care s-a obligat în programele de cofinanţare, deoarece procesul-verbal de constatare şi de stabilire a penalitãţilor poate fi atacat la instanţa judecãtoreascã. Curtea a constatat cã nu poate primi susţinerea autorului excepţiei de neconstituţionalitate potrivit cãreia este necesarã "disocierea între funcţia de reglementare şi funcţia de gestiune a serviciilor de apã" pe care le realizeazã Administraţia Naţionalã "Apele Române", întrucât aceasta presupune o modificare a competenţelor în acest domeniu, care excedeazã atribuţiilor Curţii. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului. Cât priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 148 alin. (2) din Constituţie, Curtea a observat, în acord cu jurisprudenţa sa în materie, cã analizarea respectãrii principiului prioritãţii de aplicare a prevederilor tratatelor constitutive ale Uniunii Europene şi a celorlalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu faţã de dispoziţiile contrare din legile interne revine instanţelor judecãtoreşti. Întrucât nu au intervenit elemente noi care sã justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe a Curţii Constituţionale, soluţia pronunţatã prin deciziile menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3)-(5) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã, precum şi a prevederilor art. 50 şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Utilitãţi Publice "Dunãrea" - S.A. din Brãila în Dosarul nr. 1.785/228/2010 al Tribunalului Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ şi în Dosarul nr. 6.352/196/2011 al Judecãtoriei Brãila - Secţia civilã. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 mai 2012.